Audyt sklepu internetowego_ na co zwrócić uwagę_

Audyt sklepu internetowego: na co zwrócić uwagę?

Jeśli właśnie powstała nowa wersja e-sklepu w naszej firmie albo od dłuższego czasu prowadzimy sklep online i wyniki nie są zadowalające, to dobry czas na audyt. Jakie elementy e-commerce warto wziąć pod uwagę? Na czym polega zapewnienie bezpieczeństwa w e-commerce?

Biznes w uproszczeniu przypomina czasem naukę metodą prób i błędów. Gdy jednak błędy stają się powtarzalne, przychodzi czas na zmiany. Szczególnie w biznesie online, kiedy konkurencja jest duża, nie ma zbyt wiele czasu na popełnianie błędów. Audyt strony internetowej lub sklepu online zmuszą do chwilowego zatrzymania, żeby potem ruszyć z całą mocą.

Audyt sklepu internetowego: czym jest?

Audyt to rodzaj dokumentu, w którym znajdują się wszelkie wnioski z analizy strony, niedociągnięcia, a także wskazówki i rekomendacje dotyczące optymalizacji funkcjonowania serwisu. Poznanie mocnych i słabych stron e-sklepu to duży krok w stronę bezpieczeństwa, lepszego pozycjonowania witryny, bardziej skutecznej promocji, sprzedaży oraz jeszcze lepszych doświadczeń użytkownika związanych z serwisem.

Dlaczego jeszcze warto wykonać audyt sklepu online?

Często zdarza się, że prowadzimy swój sklep internetowy dość długo, wdrażamy w życie różne zalecenia, ale sklep nie przynosi wystarczających dochodów czy też nie jest tak wypromowany, jakbyśmy chcieli. Audyt sklepu online umożliwia uzyskanie odpowiedzi na istotne pytania:

  1. Czy sklep spełnia podstawowe standardy bezpieczeństwa i zgodność z RODO?
  2. Czy dane w sklepie są szyfrowane?
  3. Co można zrobić, żeby Klienci kupowali więcej?
  4. Jakie działania podjąć, żeby sklep był częściej odwiedzany?
  5. Czy strona sklepu jest czytelna i funkcjonalna?

Jak wygląda audyt sklepu internetowego?

Wszystko zaczyna się od rozmów z agencją i ustalenia oczekiwań i potrzeb. Następnie wykonuje się audyt w 3 obszarach:

  1. Audyt SEO. W przypadku sklepu internetowego, ogromną wagę przykłada się do produktów (oprócz głównej strony), dlatego ten proces jest dłuższy i bardziej skomplikowany. Pod uwagę bierzemy:
    • Hosting. Czy baza danych obsługuje wiele połączeń równocześnie i robi to sprawnie, bez przestojów? W jakim czasie serwer odpowiada na zapytania? Czy e-sklep dysponuje wystarczającą przestrzenią dyskową? Kolejna ważna rzecz to dobra jakość propagacji DNS. Te kwestie mają ogromny wpływ na SEO.
    • Szablon. Tu pod lupę bierze się prędkość działania, optymalizację grafik oraz wszelkich dodatków (suwaków, galerii).
    • Treść. Czy jest oryginalna, ciekawa? Nie duplikuje się? Warto pamiętać o nagłówkach w treści H1, H2, H3 i o słowach kluczowych.
    • Obrazki i zdjęcia. Atrybuty alt obrazków wraz ze słowami kluczowymi.
    • Meta tagi, tytuły i opisy – ciekawe, zwięzłe, zgodne z SEO. Dobrze jest wprowadzić kategorie produktów.
    • Linki wewnętrzne i zewnętrzne.
    • Technologie. W przypadku e-commerce rekomendowana jest Progressive Web Apps, ponieważ zapisuje całe strony na urządzeniu Klienta i działa nawet w przypadku braku Internetu,
    • CMS. Czy jest wygodny i sprzyja SEO? Czy jest możliwość personalizacji i linki są zrozumiałe? Jak szybko działa CMS?
  2. Audyt UX sklepu i procesu zakupowego. Czy strona jest dobrze widoczna w wersji mobilnej?
    • Interfejs, czyli przyciski, pola wyboru, zakładki znajdujące się pod menu. Czy obsługa e-sklepu jest komfortowa dla użytkownika? Czy strona jest dobrze widoczna w wersji mobilnej? Jak wygląda design, tzn. czy jest spójny graficznie oraz zgodny z charakterem marki?
    • Content. Ważne, aby opisy produktów nie były typowo techniczne, ale ciekawe i dopasowane do grupy docelowej. Dużą rolę spełniają również dobrej jakości zdjęcia, które prezentują produkt w różnych wariantach.
    • Formularze. Czy są przejrzyste, widoczne i proste w obsłudze? Istnieje walidacja danych?
    • Proces zakupowy. Im prostszy, tym lepiej. Warto dodać opcję zakupu bez rejestracji oraz możliwość użycia kodów rabatowych.
    • Analityka internetowa. Tutaj kluczem jest Google Analyctis, z którego można dowiedzieć się nieco więcej o tym, kim są Klienci, skąd przychodzą, ile czasu spędzają na stronie oraz jak wygląda proces zakupowy. To dobre narzędzie do optymalizacji działań marketingowych.
  3. Audyt bezpieczeństwa.
    • Szyfrowanie i poufność danych. Ważne znaczenie ma certyfikat SSL, który szyfruje dane pomiędzy użytkownikiem a serwerem. HTTPS ma znaczenie nie tylko w kontekście SEO, ale także bezpieczeństwa i wiarygodności marki. Witryny bez SSL oznaczane są jako niebezpieczne. Ważnym aspektem jest używanie mocnych haseł oraz backupu danych.
    • Kwestie prawne. Kluczowe jest poprawne sformułowanie polityki bezpieczeństwa oraz regulaminu sklepu. Warto zwrócić na to uwagę również wtedy, gdy zajmujemy się handlem za granicą, ponieważ aspekty prawne w zakresie obrotu towarami i usługami mogą być zupełnie różne.
    • RODO. Oczywistym wymogiem jest spełnienie wszelkich wymagań związanych z RODO, w tym wszystkich zgód użytkownika na przetwarzanie danych oraz takie sformułowanie zawiłości prawnych, aby były zrozumiałe dla każdego Kontrahenta.
    • Dostęp do sklepu. Osobną kwestią jest wydzielenie poszczególnych dostępów specjalistów w firmie do CMS sklepu, ustalenie zakresu kontroli i podziału na role. To dość wrażliwa kwestia, ale warto zabezpieczyć się przed typowym „czynnikiem ludzkim” i wystrzegać się naruszenia bezpieczeństwa danych.

Bezpieczeństwo sklepu online w Kru.pl

Jesteśmy firmą hostingową i „zjedliśmy zęby” na rozwiązaniach, które są dopasowane do Klienta. Oferujemy szybki hosting na serwach LiteSpeed, spójny z Apache, dzięki czemu strona będzie ładowała się w mgnieniu oka. Kru to też wydajne dyski NVMe, automatyczna instalacja WordPressa w pełni zgodnego z wymogami prawnymi RODO, wsparcie techniczne 24/7 oraz automatyczne kopie zapasowe. Zapraszamy do skorzystania z usług naszych specjalistów: https://www.kru.pl/wordpress.php

Dołącz do dyskusji

Ostatnie wpisy z tej kategorii

  • E-commerce

    Social commerce w mediach społecznościowych

    Użytkownik spędza w Internecie blisko 7 godzin dziennie, w tym 2,5 godziny w mediach społecznościowych. Ta liczba stale wzrasta, dlatego firmy zyskują coraz większą szansę na przekonanie internautów do swoich produktów. Czym jest social commerce i jak funkcjonuje? Zaczyna się dzień, a Twoją pierwszą czynnością jest sprawdzenie social mediów? Lubisz nie tylko sprawdzać powiadomienia, ale […]

  • E-commerce

    Amazon wchodzi do Polski

    2 marca 2021 roku gigant e-commerce wszedł na polski rynek. Sklep jest dostępny w sieci pod polską domeną. Przedsiębiorcy mogą już rejestrować swoje konta na Amazonie i ruszać ze sprzedażą na „szersze wody”. Przedstawiciele firmy poinformowali o pracach związanych z uruchomieniem platformy sprzedażowej w Polsce końcem stycznia 2021. O oficjalnym wejściu Amazona na polski rynek […]

  • Seniorzy w e-commerce
    E-commerce

    Seniorzy w e-commerce

    Polska jest jednym z najbardziej starzejących się społeczeństw. Już teraz seniorzy to aż 24% konsumentów, a do 2050 według GUS będzie to około 40%. Dlatego warto poznać i zawalczyć o tę grupę odbiorców, szczególnie w e-commerce.