Blog w e-commerce_ jak go prowadzić_

Blog w e-commerce: jak go prowadzić?

Według CEB Global 67 proc. klientów podejmuje decyzje zakupowe zanim dojdzie do kontaktu ze sprzedawcą. Badania Salesforce wskazują, że aż 72 proc. osób dowiaduje się o sklepie internetowym poprzez wyszukiwarkę Google. Jak podejść do prowadzenia bloga w e-commerce? 

Mogłoby się wydawać, że w prowadzeniu sklepu internetowego liczą się głównie: umiejętne zaprezentowanie produktów, świetnej jakości zdjęcia i opisy, łatwa nawigacja, szybki kontakt oraz wsparcie techniczne. To wszystko prawda, ale blog w e-commerce jest podstawą dobrego marketingu przychodzącego (inbound marketing). Klienci wolą samodzielnie przeprowadzić research oraz czegoś dowiedzieć się o firmie i produktach niż gdy firma stosuje agresywne formy reklamy (tradycyjne, pop-upy, banery) czy też cold mailing lub cold calling (tzw. zimne maile i telefony, czyli wiadomości wysłane do konkretnego odbiorcy, z którym wcześniej nie mieliśmy żadnego kontaktu).  

Dlaczego warto tworzyć blog w e-commerce

Blog w sklepie internetowym pozwala klientom lepiej zapoznać się ze sklepem, jego ofertą i podejściem do swojego biznesu oraz poprawia widoczność w wyszukiwarkach. Oprócz tego zyskujemy: 

  • Więcej odwiedzin w sklepie – konsumenci trafiają na blog, czytają treści. Jeśli uznają je za interesujące, wchodzą do sklepu. Cały ten proces dzieje się poprzez użycie odpowiednich słów kluczowych w treści, nagłówkach, metaopisie. Im więcej odbiorców wchodzi na stronę, tym bardziej Google uznaje ją za wartościową, 
  • ruch na stronie i sprzedaż – blog jest doskonałym wsparciem sprzedaży. Umiejętnie napisane treści zwiększają zainteresowanie produktami i napędzają konwersję, 
  • Tworzenie wizerunku eksperta w branży – dostosuj content, które spodoba się klientom. Mogą to być treści poradnikowe, edukacyjne, rozwiązujące problemy, a nawet rozrywkowe. Ważne, żeby nie koncentrować się jedynie na sprzedaży, 
  • Wykonanie akcji na stronie sklepu – nawet jeśli wygenerowany ruch nie doprowadzi do kupna, to zainteresowany czytelnik sięgnie po treści w mediach społecznościowych sklepu, zapisze się na newsletter lub webinar, czy po prostu wyśle zapytanie do firmy, 
  • Budowanie społeczności – systematyczne publikacje budują poczucie więzi i działa to dwustronnie: czytelnicy oczekują nowych treści, a twórcy contentu coraz lepiej poznają swoich odbiorców. Blog staje się miejscem spotkań marki z klientem, 
  • Linki zewnętrzne – jeśli treści podobają się użytkownikom, chętnie je udostępnią na innych stronach, co również ma pozytywny wpływ na pozycjonowanie
  • Wzrost świadomości marki – konsument poznaje markę poprzez przekaz na blogu, a nie reklamę. To może okazać się znaczną przewagą wśród konkurencji.  

Prowadzenie bloga e-commerce jest oczywiście tańsze od tradycyjnej reklamy. Jednocześnie wymaga ono poświęcenia czasu i cierpliwości w oczekiwaniu na efekty. To najtańszy sposób promocji w sieci i najtańszy sposób wsparcia sprzedaży dla e-sklepu. Blogowanie w sklepie online bardzo się opłaca w dłuższej perspektywie czasu.  

Dobre praktyki w blogowaniu e-commerce 

  • Plan postów zgodny z zainteresowaniami grupy odbiorców, 
  • Regularne publikacje – min. 1 raz w tygodniu, 
  • chwytliwy tytuł, zgodny z trendami, 
  • Umieszczenie nagłówków H1-H6 w tekście, 
  • Metaopis (nie ma bezpośredniego wpływu na SEO, ale jest ważny dla użytkowników, którzy oddziałują na SEO, czyli napędzają ruch na stronie), 
  • linki prowadzące do podstron w serwisie (np. karty z ofertą), 
  • Treść związana z asortymentem sklepu podana w kreatywnej formie (zdjęcia, grafika, infografika, filmy, poradniki, quiz etc.), 
  • wypowiedzi specjalistów, w tym np. publikacje ekspertów z innych sklepów, 
  • Przydatne dla użytkowników treści
  • Pytanie użytkowników, czy dane treści ich interesują (np. w social media), 
  • pogrubienia, wyróżnienia i wypunktowania w tekście, 
  • Przycisk CTA, czyli wezwanie do działania. 

Blog e-commerce lepszy niż reklama 

Konsumenci są bombardowani reklamami setki razy dziennie, więc przestają być na nią uważni. Poza tym badania Stratabeat wskazują, że 80% decydentów woli zapoznać się z firmą poprzez artykuły, a nie nachalną reklamę. Dlatego prowadzenie bloga wygrywa w kwestii budowania świadomości marki, wizerunku eksperta oraz pozycjonowania. W tym wszystkim ważne jest oczywiście tworzenie merytorycznych, ciekawych treści zawierających słowa kluczowe oraz odrobina cierpliwości.  

Dołącz do dyskusji

Ostatnie wpisy z tej kategorii

  • Seniorzy w e-commerce
    E-commerce

    Seniorzy w e-commerce

    Polska jest jednym z najbardziej starzejących się społeczeństw. Już teraz seniorzy to aż 24% konsumentów, a do 2050 według GUS będzie to około 40%. Dlatego warto poznać i zawalczyć o tę grupę odbiorców, szczególnie w e-commerce.

  • Biznes online
    E-commerce

    Biznes online. Solidny plan w 9 krokach

    Jeśli jesteś w momencie, kiedy zastanawiasz się nad rozwojem biznesu, masz na niego jakiś pomysł, energię i zasoby, to już bardzo dużo. Działanie w sieci ma obecnie największy potencjał biznesowy. Łatwo jednak w tym wszystkim się pogubić, jeśli nie masz solidnego planu na biznes online.

  • Blog_ jak zaprojektować wpis, aby był chętniej czytany_
    E-commerce

    Idealna karta produktu w e-commerce

    Karta produktu to jedna z najważniejszych cech twojego e-commerce. Dlatego powinna być czytelna, konkretna i przyjazna dla użytkownika. Karta produktu to punkt styku z użytkownikiem na ścieżce zakupowej. O sukcesie w dużym stopniu decyduje właśnie ten moment, dlatego powinny się tam znaleźć wszystkie kluczowe informacje oraz emocje.