E-commerce_ co warto zrobić w czasie COVID-19_

E-commerce: co warto zrobić w czasie COVID-19?

Platformy internetowe odnotowały w marcu 2020 wzrost odwiedzin i transakcji o około 20%. Wpłynęły na to przede wszystkim ograniczenia sprzedaży w sklepach stacjonarnych. W trudnych czasach warto również pomyśleć o innych. Jakie działania można podjąć, aby dostosować swój sklep do panujących warunków i próbować zminimalizować skutki epidemii? 

Pandemia wywróciła wiele biznesów do góry nogami, a jej zakończenie jest niemożliwe do przewidzenia. Sytuacja może jednak przybrać bardzo różny obrót. Niektóre sklepy internetowe przeżywają swój rozkwit, inne liczą straty. Badania pokazują, że najlepiej sprzedają się: 

  • Żywność, 
  • Leki i farmaceutyki, 
  • Rozrywka, 
  • Chemia gospodarcza. 

handlu internetowym w czasie koronawirusa liczy się nie tylko asortyment, ale również przyjęty model biznesowy i umiejętność dostosowywania się do zmian (przejście do online).  

7 rzeczy, które warto zrobić w swoim sklepie internetowym 

Wprowadzenie choćby kilku rzeczy wpłynie na jakość komunikacji z konsumentami, ich komfort oraz może przyczynić się do rozpoczęcia działania CSR w firmie. 

  1. Aktualności związane z działaniem e-sklepu oraz wysyłkami. Poinformuj klientów, co dzieje się z ich zamówieniami. Jeśli mogą pojawić się opóźnienia w produkcji czy wysyłce towaru, nie zwlekaj z zawiadomieniem odbiorcy. Wiele firm w czasie koronawirusa pracuje w nieco okrojonym składzie, zdalnie itp. Tego typu informację można zamieścić zarówno na stronie internetowej, w social mediach oraz indywidualnych mailach i telefonach do klientów. Dzięki temu zyskają spokój i zaufanie do Ciebie w trudnej dla wszystkich sytuacji. 
  2. Kody rabatowe na usługi, które szczególnie przydadzą się w domu. To dość powszechnie stosowany sposób przyciągnięcia nowych klientów. Można również przygotować bezpłatny dostęp do swojej usługi na przykład na miesiąc (przykładem może być Empik, który przyznał klientom dostęp do usług premium przez 60 dni). 
  3. Akcje pomocowe (CSR, czyli społeczna odpowiedzialność biznesu). Najwięcej pomocy wymagają szpitale i służba medyczna, którym brakuje środków finansowych, maseczek, respiratorów i innego sprzętu. Wiele firm przekazuje jakąś część swoich środków na konto szpitali czy też swoje produkty (w przypadku przedsiębiorstw gastronomicznych) albo wsparcie w formie wolontariatu. Pieniądze oferują zazwyczaj największe firmy, ale pomagać wolontaryjnie może każdy biznes. A jeśli to właśnie dobry moment na rozpoczęcie działań w obrębie społecznej odpowiedzialności biznesu? 
  4. Dostosowanie asortymentu do warunków domowych. Hasztag: #zostanwdomu jest obecnie najpopularniejszy w sieci. Jeśli na przykład prowadzimy sklep online z kosmetykami, może warto wprowadzić do sprzedaży maseczki ochronne, środki do dezynfekcji lub pielęgnacji suchej skóry w domu? W sytuacji, gdy prowadzimy sprzedaż ubrań, dostosujmy ofertę do konsumentów pracujących z domu (wygoda, miękki materiał, oversize itp.)  
  5. Szybki i bliski kontakt online. Jeśli klient nie może dokonać zakupów stacjonarnie, ułatwmy mu je najbardziej, jak tylko można. Sprawdzą się tu nie tylko tradycyjne narzędzia jak mail czy telefon, ale również Messenger, Whatsapp, które oferują natychmiastową odpowiedź i realny kontakt z klientem. 
  6. Dostawa paczkomatem, bezdotykowy odbiór towarów lub bezpłatna dostawa. Te aspekty są bardzo ważne dla klientów, wpisują się w rządowe wytyczne związane z pandemią i zapewniają bezpieczeństwo transakcji. Bezpłatna dostawa to element procesu sprzedaży, którego klienci często domagali się. W czasach pandemii takie ułatwienie zdecydowanie zachęci ich do zakupu.  
  7. W zależności od asortymentu, jakim dysponujemy, starajmy się jak najlepiej zaprezentować produkty/usługi. Niech będą to nie tylko dobrej jakości zdjęcia, opisy, ale również filmy czy też możliwość obejrzenia usługi w 3D (w przypadku wynajmu mieszkań). Jest to szybka i prosta w realizacji opcja dzięki usłudze Street View. 

W tym trudnym okresie warto dostosować się do rynku oraz spojrzeć nieco szerzej – w kierunku tych, którzy potrzebują pomocy. Oczywiście w każdym działaniu warto zachować rozwagę, żeby klient czuł, że działamy szczerze i zależy nam na jego komforcie. Dzięki temu zbudujemy zaufanie, dobry wizerunek i zwiększamy szansę na sprzedaż. 

Dołącz do dyskusji

Ostatnie wpisy z tej kategorii

  • Seniorzy w e-commerce
    E-commerce

    Seniorzy w e-commerce

    Polska jest jednym z najbardziej starzejących się społeczeństw. Już teraz seniorzy to aż 24% konsumentów, a do 2050 według GUS będzie to około 40%. Dlatego warto poznać i zawalczyć o tę grupę odbiorców, szczególnie w e-commerce.

  • Biznes online
    E-commerce

    Biznes online. Solidny plan w 9 krokach

    Jeśli jesteś w momencie, kiedy zastanawiasz się nad rozwojem biznesu, masz na niego jakiś pomysł, energię i zasoby, to już bardzo dużo. Działanie w sieci ma obecnie największy potencjał biznesowy. Łatwo jednak w tym wszystkim się pogubić, jeśli nie masz solidnego planu na biznes online.

  • Blog_ jak zaprojektować wpis, aby był chętniej czytany_
    E-commerce

    Idealna karta produktu w e-commerce

    Karta produktu to jedna z najważniejszych cech twojego e-commerce. Dlatego powinna być czytelna, konkretna i przyjazna dla użytkownika. Karta produktu to punkt styku z użytkownikiem na ścieżce zakupowej. O sukcesie w dużym stopniu decyduje właśnie ten moment, dlatego powinny się tam znaleźć wszystkie kluczowe informacje oraz emocje.