Czy UX ma wpływ na konwersję_

E-commerce: czy UX ma wpływ na konwersję?

Dobry wizerunek marki i sprzedaż online zależą od wielu czynników: technicznych, strategicznych, marketingowych, a także od wyglądu i funkcjonalności sklepu. Przejrzystość, odpowiednie rozmieszczenie elementów sklepu czy nawigacja, to podstawowe czynniki, które prowadzą do sukcesu. Co to jest user experience i jaki ma wpływ na sprzedaż produktów? Czym jest technika 3 kroków?

Powstaje coraz więcej sklepów internetowych, w których można zaopatrzyć się w każdego rodzaju produkty: odzież, obuwie, perfumy, książki, artykuły elektroniczne, zabawki dla dzieci, żywność czy meble. Klienci zyskują większą świadomość i oczekują lepszej jakości. Jest o co powalczyć, bo według szacunków, wydatki na e-commerce w Polsce w 2019 sięgną 40 miliardów złotych.

Czym jest user experience?

Pojęcie dosłownie znaczy: „doświadczenie użytkownika”, pod którym kryje się cały pakiet wiedzy i technologii z różnych dziedzin: marketingu, grafiki, designu graficznego i przemysłowego, programowania i psychologii. Chodzi o takie zaprojektowanie sklepu internetowego, żeby użytkownik mógł z niego korzystać w sposób prosty, intuicyjny i przyjemny. Mówi się, że w dobrym sklepie stosuje się zasadę 3 kroków, czyli użytkownik wykonuje jedynie 3 działania od momentu wejścia na stronę do dokonania zakupu.

Jak poprawić UX sklepu online?

1.Poznaj swojego Klienta i jego język. Kluczowe jest zbadanie grupy docelowej, przygotowanie person (próba określenia Klientów wraz z ich cechami charakteru), zbadanie nawyków, sposobów spędzania wolnego czasu oraz języka, jakim posługują się poszczególne segmenty Klientów (różne rodzaje person).

2. Zbadaj, gdzie najlepiej umieścić przyciski CTA i zadbaj o bardzo czytelną nawigację. To podstawa: Klient wchodząc na stronę sklepu, musi od razu rozeznać się, gdzie jest wyszukiwarka, kategorie produktów, koszyk, powrót do zakupów etc. W tym momencie na topie jest duże menu z szerokim wyborem kategorii i filtrowania produktów. Warto jednak sprawdzić, jak to będzie działało w konkretnym sklepie na Twojej grupie docelowej.

3. Zwróć uwagę na kolory strony, podstron oraz grafiki. Można do tego użyć np. testów A/B. Ważne są oczywiście wielkość, krój, styl pisma. Kolory, zdjęcia i grafiki są bardzo istotne, również z psychologicznego punktu widzenia (np. inaczej kojarzy się kolor niebieski, pomarańczowy czy czerwony oraz ich sposób rozmieszczenia). Można zasugerować użycie kilku zastosowań danego produktu. Kreacje trzeba cały czas konfrontować z oczekiwaniami Klientów, bo to oni muszą czuć się dobrze w sklepie i chcieć do niego wracać. Warto dodawać zdjęcia w wersji 360 stopni, aby Klient obejrzał sobie produkt z każdej możliwej strony.

3. Obsługa Klienta na najwyższym poziomie. Na stronie sklepu powinna być możliwość skontaktowania się w każdy możliwy sposób. Zachęć do zarejestrowania się w sklepie, oferując np. zniżkę, rabat lub jakąś inna ciekawą promocję.

4. Zadbaj o wszelkie aspekty prawne: RODO, regulamin sklepu. Bezpieczeństwo i szyfrowanie danych są priorytetową sprawą. Według nowej ustawy, Klient może w każdej chwili wycofać swoją zgodę na przetwarzanie danych. Ma też prawo do bycia zapomnianym, dlatego w interesie przedsiębiorcy jest potraktowanie ustaleń prawnych z należytą wagą.

5. Daj poczucie miejsca bezpiecznego, wiarygodnego i oryginalnego. Dodaj emocje, dzięki którym Klient poczuje, że sklep jest miejscem właśnie dla niego. Opisz misję e-biznesu, opowiedz historię, jaka za nim stała. Jakim archetypem (odwołanie się do utrwalonych w kulturze wzorów i obrazów) jest Twój sklep? Historię możesz opowiedzieć również za pomocą charakterystycznych grafik.

UX a UI: różnice

UI, czyli user interface, polega na stworzeniu języka, dzięki któremu oprogramowanie odpowie na potrzeby użytkowników (użycie urządzeń wejścia i oprogramowania). Do zadań UI należą:

  1. Elementy wizualne: menu, galeria, rozkład tekstu, kolorystyka 
  2. Elementy fizyczne: klawiatury, panele sterowania oraz urządzenia peryferyjne

UX stara się usprawnić komunikację między programem a użytkownikiem poprzez identyfikację cech grupy docelowej i umiejętne dopasowanie produktu dla użytkowników (aby był on intuicyjny i przyjemny). UX designer jest kreatywny, ma duże poczucie estetyki, a UI designer jest multidyscyplinarny, analityczny i krytyczny (i empatyczny). UI to nie tylko grafika, ale też brand design i czasami obowiązki front-end dewelopera.

Dobry hosting i mocne serwery

Silnikiem działania sklepu jest hosting od sprawdzonego dostawcy, dzięki czemu strona www sklepu działa sprawnie, bez przestojów i awarii. Ważne jest zainstalowanie certyfikatu SSL, który stanowi poświadczenie szyfrowania danych i wiarygodności sprzedawcy. Zapewniamy hosting dla e-commerce zgodny z RODO, zapewniamy wsparcie techniczne, monitoring serwerów. Zapraszamy do KRU.PL: https://www.kru.pl/bizneshosting.php

Dołącz do dyskusji

Ostatnie wpisy z tej kategorii

  • E-commerce

    Social commerce w mediach społecznościowych

    Użytkownik spędza w Internecie blisko 7 godzin dziennie, w tym 2,5 godziny w mediach społecznościowych. Ta liczba stale wzrasta, dlatego firmy zyskują coraz większą szansę na przekonanie internautów do swoich produktów. Czym jest social commerce i jak funkcjonuje? Zaczyna się dzień, a Twoją pierwszą czynnością jest sprawdzenie social mediów? Lubisz nie tylko sprawdzać powiadomienia, ale […]

  • E-commerce

    Amazon wchodzi do Polski

    2 marca 2021 roku gigant e-commerce wszedł na polski rynek. Sklep jest dostępny w sieci pod polską domeną. Przedsiębiorcy mogą już rejestrować swoje konta na Amazonie i ruszać ze sprzedażą na „szersze wody”. Przedstawiciele firmy poinformowali o pracach związanych z uruchomieniem platformy sprzedażowej w Polsce końcem stycznia 2021. O oficjalnym wejściu Amazona na polski rynek […]

  • Seniorzy w e-commerce
    E-commerce

    Seniorzy w e-commerce

    Polska jest jednym z najbardziej starzejących się społeczeństw. Już teraz seniorzy to aż 24% konsumentów, a do 2050 według GUS będzie to około 40%. Dlatego warto poznać i zawalczyć o tę grupę odbiorców, szczególnie w e-commerce.