E-commerce w 2019_ podsumowanie i prognozy na 2020

E-commerce w 2019: podsumowanie i prognozy na 2020

Według badań Gemiusa w 2019 roku aż 62% konsumentów robiło zakupy online. Trend jest rosnący, ale trzeba pamiętać, że preferencje Klientów zmieniają się dość intensywnie. Warto je przeanalizować i zaplanować rozwiązania, które można zastosować na dynamicznym rynku e-commerce 

Zakupy w sklepie internetowym są bardzo komfortowe, elastyczne i dają dużo więcej możliwości niż stacjonarne. Miłośnicy e-commerce wymieniają argumenty: 

  • Szansa kupowania w każdym momencie, 
  • Brak konieczności jechania do sklepu, 
  • Nieograniczony czas wyboru produktu. 

Jak wyglądał rynek e-commerce w 2019 roku? 

Polski rynek zakupów online zwiększył się o 6% w stosunku do roku poprzedniego. W 2019 roku można było zaobserwować stały rozwój e-commerce, również o klientów starszych (50+). Według raportu Gemiusa, w minionym roku było ich 26%, czyli ¼ wszystkich konsumentów online. To jeden z głównych trendów e-commerce 2019.  

Poza tym polscy konsumenci na ogół ufają w bezpieczeństwo transakcji. 

Co najczęściej kupowano online w 2019? 

  • odzież,  
  • dodatki,  
  • akcesoria,  
  • obuwie,  
  • multimedia (książki, płyty, filmy) 
  • oraz kosmetyki/perfumy. 

Jakie są nawyki polskich klientów e-commerce

Polacy przeważnie robią zakupy na polskich stronach internetowych (6 na 10 kupujących), ale aż 26% dokonuje zakupów na stronach zagranicznych. Obydwie grupy to głównie osoby z dochodem w gospodarstwie domowym powyżej 5000 zł oraz mieszkańcy największych miast. Dla użytkowników ważne są: 

  1. Atrakcyjna cena. 
  2. Pozytywne doświadczenia w kontakcie ze sklepem (user experience). 
  3. Sposób dostawy. Najlepiej, aby było to dostarczenie zakupów kurierem bezpośrednio do domu lub pracy. Kupujący często korzystają też z paczkomatów. 
  4. Niskie koszty przesyłki. Często wybieraną opcją jest również możliwość darmowego odesłania produktu kurierem (door-to-door), ta opcja powtarza się w każdej grupie badanych, niezależnie od statusu. 
  5. Szybkie płatności. Najchętniej wybierane są szybkie przelewy, serwis PayU, a w grupie 18-24 lat: BLIK i kody QR. 
  6. Opinie, które stanowią podstawę wyboru danego sklepu. Klienci lubią też wiedzieć, co o danej marce sądzą ich ulubieni influencerzy
  7. Problemy, jakie zgłaszają Klienci, dotyczą zbyt długiego oczekiwania na dostawę, wysokich kosztów przesyłki i nachalnych reklam innych produktów.  

Trendy w e-commerce na 2020 

Rynek e-commerce zmienia się na tyle szybko, że niektóre rzeczy mogą tracić na aktualności, ale wiodącym procesem jest utrata cierpliwości konsumentów. Odbiorcom coraz trudniej utrzymać koncentrację, dlatego zakupy w sieci powinny podążać w kierunku: 

  • Skracania drogi użytkownika, szczególnie terminu i kosztów dostawy, najchętniej kurierem lub punktach odbioru, które są czynne do późnych godzin, 
  • Uproszczenia przekazu tekstowego oraz zakupów mobile. W momencie, gdy uwaga użytkownika maleje, można zastosować więcej różnorodnych przycisków. Koniecznie trzeba umożliwić wygodne zakupy na urządzeniach mobilnych, ponieważ e-commerce zmierza w stronę m-commerce, 
  • Jeszcze lepszych doświadczeń i personalizacji produktów, przekazu bardzo dobrze dostosowanego do danej grupy Klientów, 
  • Wartości – rosnącym trendem jest zdrowa żywność, ekologia: zdrowe jedzenie, ruch, zamiana plastikowych opakowań na przyjazne środowisku, kosmetyki cruelty free, wiedza, skąd pochodzi dany produkt oraz jaki ma skład. Obecnie konsumenci stają się coraz bardziej świadomi i zanim coś kupią, dokładnie poszukają informacji o danej marce i jej wartościach, 
  • Social shopping – Klienci coraz więcej czasu spędzają w mediach społecznościowych (nawet 80% całego czasu spędzanego w sieci). Warto zatem prowadzić sklep np. na Facebooku. 
  • Modelu abonamentowego – już około 90% Polaków korzysta z modeli subskrypcyjnych. Jesteśmy do tego przyzwyczajeni, oglądając filmy i seriale (Netflix, HBO GO), słuchając muzyki (Spotify), słuchając audiobooków (np. Storytel, Audioteka). Dzięki temu Klient przyzwyczaja się do marki i nabiera do niej zaufania, a także tworzy nawyk. 
  • Obserwacji zachowań Klientów i umiejętnej reakcji.  

Klienci chcieliby w najbliższej przyszłości zamawiać online: 

  • podróże,  
  • sprzęt komputerowy,  
  • meble i wystrój wnętrz,  
  • odzież sportową oraz multimedia. 

Hosting w Kru.pl 

W ofercie Biznes Hosting mamy 3 rodzaje hostingu w zależności od zapotrzebowania na przestrzeń dyskową, autoinstalator aplikacji Magento, Presta Shop, dzięki którym w łatwy sposób można zacząć sprzedawać w swoim e-sklepie. Marka Kru mimo swojej świeżości na rynku, została uznana w rankingu PC World za najlepszą pod względem jakości oferty. Najtańsze domeny w kraju, wsparcie techniczne przed i po sprzedaży, wytrzymałe dyski SSD, a przede wszystkim bezpieczny hosting bez kruczków, przemawiają za przeniesieniem usług do Kru. Zachęcamy do skorzystania z usług: https://www.kru.pl/wordpress.php 

Źródła: 

Raport Gemius z 2019 roku 

Dołącz do dyskusji

Ostatnie wpisy z tej kategorii

  • Seniorzy w e-commerce
    E-commerce

    Seniorzy w e-commerce

    Polska jest jednym z najbardziej starzejących się społeczeństw. Już teraz seniorzy to aż 24% konsumentów, a do 2050 według GUS będzie to około 40%. Dlatego warto poznać i zawalczyć o tę grupę odbiorców, szczególnie w e-commerce.

  • Biznes online
    E-commerce

    Biznes online. Solidny plan w 9 krokach

    Jeśli jesteś w momencie, kiedy zastanawiasz się nad rozwojem biznesu, masz na niego jakiś pomysł, energię i zasoby, to już bardzo dużo. Działanie w sieci ma obecnie największy potencjał biznesowy. Łatwo jednak w tym wszystkim się pogubić, jeśli nie masz solidnego planu na biznes online.

  • Blog_ jak zaprojektować wpis, aby był chętniej czytany_
    E-commerce

    Idealna karta produktu w e-commerce

    Karta produktu to jedna z najważniejszych cech twojego e-commerce. Dlatego powinna być czytelna, konkretna i przyjazna dla użytkownika. Karta produktu to punkt styku z użytkownikiem na ścieżce zakupowej. O sukcesie w dużym stopniu decyduje właśnie ten moment, dlatego powinny się tam znaleźć wszystkie kluczowe informacje oraz emocje.