E-commerce w dobie COVID-19

E-commerce w dobie COVID-19

Zgodnie z badaniem ”E-commerce w czasie kryzysu 2020” Izby Gospodarki Elektronicznej i Mobile Institute37% badanych uważa, że zakupy internetowe są w tym momencie bezpieczniejsze niż zakupy w sklepach stacjonarnych.  Jak zmienia się rynek e-commerce w trakcie pandemii koronawirusa i jak reagować, aby wyjść obronną ręką z tej sytuacji? 

Autorzy raportu zbadali nastroje społeczne Polaków związane z pandemią i okazało się, że poziom niepokoju jest umiarkowany (5,8 w skali 10-stopniowej). 65% badanych ma jednak świadomość, że wirus COVID-19 nie zniknie zbyt szybko z Polski, ale jego rozwój zostanie prawdopodobnie zatrzymany przez wprowadzenie testów i szczepionek. Dlatego warto przygotować długofalową strategię działań w e-commerce

Handel online: co się zmieniło w czasach pandemii? 

11 marca 2020 ogłoszono zakaz imprez masowych w Polsce, a w drugiej połowie marca z uwagi na zwiększające się przypadki zakażeń i zgonów, zaostrzono kwarantannę. Ta sytuacja sprawiła, że ogromnie wzrosło zainteresowanie zakupami online, zamiast tradycyjnymi.  

Dotychczas w sieci kupowaliśmy najczęściej odzież, obuwie, elektronikę. W czasach pandemii najbardziej skorzystały branże handlu internetowego, takie jak: 

  • Spożywcza (wzrost ruchu o 204%) 
  • Farmaceutyczna 
  • Chemia gospodarcza 
  • Sklepy zoologiczne 
  • Rozrywka (streaming, platformy do oglądania filmów, np. Netflix) 
  • Edukacja online (e-learning) oraz narzędzia do pracy zdalnej

Można przypuszczać, że obroty w pozostałych branżach mogą nieco stracić w tych okolicznościach.  

E-commerce: jak odnaleźć się w czasach koronawirusa? 

Nadchodzące spowolnienie gospodarcze nie będzie dogodne dla żadnej z branż. Największą szansę przetrwania mają te firmy, które systematycznie cyfryzują biznes. Jeśli w Twojej firmie jeszcze się to nie dzieje, warto zacząć już teraz wprowadzać pewne obszary digitalizacji: 

  • Wprowadzić procedury dotyczące pracy zdalnej, 
  • Wdrożyć elektroniczny obieg dokumentów, 
  • Zadbać o odpowiedni poziom automatyzacji procesów obsługi klienta. 

Bezpieczeństwo zakupów online 

Najbardziej liczna grupa internautów kupujących online podczas epidemii koronawirusa, to ludzie w wieku 34-44 z dużych oraz małych miast. Wśród osób, które dokonały e-zakupów, aż 70% jest zdania, że ta forma zakupów jest bezpieczniejsza. To ogromna szansa dla biznesów, które sprzedają swoje usługi i produkty w sieci. 

Wyzwania dla e-commerce 

Masowe e-zakupy to dobry znak, ale z drugiej strony bolączką jest obecnie brak asortymentu na półkach sklepowych i związany z tym dłuższy czas oczekiwania na dostawę. Ten problem jest najbardziej widoczny w zakupach e-grocery oraz e-zdrowie. Globalnie problem wynika z przestojów pracy w zagranicznych fabrykach i ograniczeń importu.  

Marketingowe sposoby reakcji na COVID-19 

  1. Zwiększony ruch na stronie: warto zainwestować w pozycjonowanie, kampanie w Google. 
  2. Optymalizacja contentu produktowego. Warto wzmocnić bezpieczeństwo transakcji (duże firmy rozwiązały to np. za pomocą czasowej darmowej dostawy) oraz usuwać bariery w zakupie, ułatwiać dokonanie zakupów osobom starszym, niewidzącym itp. 
  3. Autentyczny content i kampanie wizerunkowe – w obecnych czasach konsumenci mają nieco więcej czasu i będą zwracali szczególną uwagę na szczerość komunikacji i działania marek. 
  4. Kierowanie użytkowników do sklepów online – warto dać userom czas na poznanie marki z jednoczesną koncentracją na sprzedaży produktów.  

Dołącz do dyskusji

Ostatnie wpisy z tej kategorii

  • Seniorzy w e-commerce
    E-commerce

    Seniorzy w e-commerce

    Polska jest jednym z najbardziej starzejących się społeczeństw. Już teraz seniorzy to aż 24% konsumentów, a do 2050 według GUS będzie to około 40%. Dlatego warto poznać i zawalczyć o tę grupę odbiorców, szczególnie w e-commerce.

  • Biznes online
    E-commerce

    Biznes online. Solidny plan w 9 krokach

    Jeśli jesteś w momencie, kiedy zastanawiasz się nad rozwojem biznesu, masz na niego jakiś pomysł, energię i zasoby, to już bardzo dużo. Działanie w sieci ma obecnie największy potencjał biznesowy. Łatwo jednak w tym wszystkim się pogubić, jeśli nie masz solidnego planu na biznes online.

  • Blog_ jak zaprojektować wpis, aby był chętniej czytany_
    E-commerce

    Idealna karta produktu w e-commerce

    Karta produktu to jedna z najważniejszych cech twojego e-commerce. Dlatego powinna być czytelna, konkretna i przyjazna dla użytkownika. Karta produktu to punkt styku z użytkownikiem na ścieżce zakupowej. O sukcesie w dużym stopniu decyduje właśnie ten moment, dlatego powinny się tam znaleźć wszystkie kluczowe informacje oraz emocje.