Jak przygotować opis produktu, który sprzedaje_

Jak przygotować opis produktu, który sprzedaje?

Czy wiesz, że aż 98% odwiedzających stronę internetową, rezygnuje z zakupu z powodu niekompletnych lub niewłaściwych treści?* W e-sklepie ważne są nie tylko świetnej jakości zdjęcia, przystępna cena, ale również dobry opis produktu. Z tego artykułu dowiesz się, jak go stworzyć i lepiej sprzedawać. 

E-commerce w czasach koronawirusa przeżywa swój rozkwit, szczególnie w branży spożywczej, farmaceutycznej, rozrywkowej, edukacji online czy chemii gospodarczej. To niejedyne branże, w których handel w dużym stopniu przeniósł się do sieci. Zamknięcie sklepów stacjonarnych powoduje, że obecnie kupimy wszystkie produkty jedynie online. Szukając idealnego produktu, koncentrujemy się nie tylko na zdjęciach, ale też na opisie. Warto zawrzeć w nim określone elementy, które pomogą klientowi podjąć decyzję o zakupie, ale również podniosą pozycję w wyszukiwarce oraz poziom zaufania konsumenta. 

Zakupy to angażowanie zmysłów 

Gdy dokonujemy zakupów stacjonarnych, mamy do dyspozycji wiele zmysłów:  

  • widzimy towar oraz sprzedawcę,  
  • słyszymy, w jaki sposób zachęca się nas do zakupu, 
  • Wyczuwamy atmosferę w danym sklepie, 
  • Dotykamy materiału (przymierzamy lub obracamy w palcach), 
  • Czujemy, jak dany produkt pachnie (w przypadku produktów spożywczych lub perfum), 
  • Możemy od razu dowiedzieć się czegoś więcej o produkcie, negocjować etc. 

W przypadku zakupów online, wszystkie te opcje zmysłowe można zawrzeć właśnie w opisie oraz na zdjęciu.  

Dobry opis produktu: na co zwrócić uwagę? 

Po pierwsze.

Na początku warto dowiedzieć się wszystkiego o grupie docelowej. W tym celu warto przejrzeć dane statystyczne (Google Analytics, statystyki Facebooka) oraz przeprowadzić badania rynku (ankiety online oraz rozmowy z klientami i pracownikami). Lepiej nie pomijać tych punktów, ponieważ bardzo często mamy pewne wyobrażenie o grupie docelowej, które nie do końca pokrywa się z rzeczywistością.  

Po drugie.

Poznaj produkt od podszewki i mów o nim bez zająknienia. Pomóc w tym mogą pytania: 

  1. Jak działa produkt? 
  2. Kto jest jego odbiorcą? 
  3. Jakie są jego właściwości? 
  4. Dlaczego warto go kupić? 
  5. Co go wyróżnia na tle innych produktów? 
  6. Co klient będzie z tego miał? 

Na każde z tych pytań trzeba odpowiedzieć zupełnie szczerze i tak prosto, jak to możliwe. Istnieje pewna niepisana zasada: jeśli nie potrafisz wytłumaczyć działania danego produktu tak, jakbyś to tłumaczył dziecku, to znaczy, że opis nie jest dobry. 

Po trzecie.

Przygotuj opis: 

  1. Rzetelny, klarowny. Opis powinien być zrozumiały dla każdego, nie tylko dla właścicieli sklepu i marketerów. Gdy czegoś nie jesteśmy pewni, warto dopytać producenta o dany aspekt. 
  2. Napisany “z polotem”, oryginalny. Oczywiście stopień “oryginalności” zależy od branży: w jednej można to robić z większym dystansem i luzem (np. gry, edukacja online), a w innej będzie liczyła się rzeczowość czy też dane techniczne (np. farmaceutyczna, branża IT).  
  3. Używaj języka korzyści oraz danych technicznych. Wykorzystaj elementy z poprzedniego punktu na temat wyróżników produktu i wstaw konkretne frazy, które liczą się dla klienta (ręcznie robiony, zgodny z wymogami BHP itp.). Język korzyści opiera się nie tylko na użyciu sformułowań, ale również na pokazaniu zastosowania w praktyce, np. “książeczka składa się ze stron w twardej oprawie, dzięki czemu maluch nie będzie w stanie jej porwać” etc. 
  4. Odwołaj się do emocji i unikaj słowa: “nie”. Jeśli produkt ma wywołać określone emocje, postaraj się to przedstawić w opisie. Omiń sformułowania typu: proszek nie pozostawia śladów na bluzce (zamień np. na: “proszek skutecznie czyści ubrania i długo zachowuje ich pierwotny kolor”). 
  5. Atrakcyjny wizualnie. Nawet jeśli opis będzie merytoryczny i oryginalny, musi być przemyślany i zachęcać do przeczytania. Sprawdź, jak komponuje się ze zdjęciami: czy się uzupełniają? Podziel tekst na akapity, wybolduj określone fragmenty, wylicz konkretne cechy etc. Zachowaj jednakowy wzór dla wszystkich produktów z danej serii. 
  6. Zgodny z SEO. W każdym tytule produktu, opisie oraz cechach warto zawrzeć słowa kluczowe (ale nie za dużo) oraz użyć nagłówków (H1, H2, H3). Ważne, żeby klient miał poczucie, że tekst jest napisany naturalnie, a nie tylko pod wyszukiwarkę. Słowa kluczowe można znaleźć w darmowych programach (Planer słów kluczowych Google, Ubbersuggest) lub płatnych (Senuto, Semstorm, które pokażą przydatność i konkurencyjność danych fraz w konkretnych serwisach, np. Allegro). 

Po czwarte.

Zadbaj o dodatkowe opcje: 

  1. Pogrupuj produkty w kategorie, serie. 
  2. Zaproponuj dodatkowe elementy, dopasowane stylistycznie (np. gra rozwijająca wyobraźnię + książka o kreatywności + kolorowanka etc). 
  3. Jeśli produkt jest wyjątkowo trudny do sprzedaży, np. z powodu dużej konkurencji, zaproponuj coś jeszcze, może darmowa dostawa, zniżka, dodatkowy produkt gratis? 

Opis produktu jak rozmowa 

Powyższe punkty są nieco czasochłonne, ale przygotowanie dobrej strategii pozwoli na przygotowanie trafnego opisu produktu, sprzedaż oraz zbudowanie zaufania do marki. Możemy oczywiście jedynie lekko przeredagować tekst od producenta, ale wtedy musimy liczyć się z tym, że powielamy content. W takiej sytuacji wyszukiwarki nie pozycjonują produktu tak, jakbyśmy chcieli (spada w wynikach wyszukiwania) oraz uznają go za mało atrakcyjny. Postaraj się o taki opis, żeby odbiorca miał poczucie, że rozmawia z kimś na ten temat i czuje podekscytowanie.  

Dołącz do dyskusji

Ostatnie wpisy z tej kategorii

  • E-commerce

    Social commerce w mediach społecznościowych

    Użytkownik spędza w Internecie blisko 7 godzin dziennie, w tym 2,5 godziny w mediach społecznościowych. Ta liczba stale wzrasta, dlatego firmy zyskują coraz większą szansę na przekonanie internautów do swoich produktów. Czym jest social commerce i jak funkcjonuje? Zaczyna się dzień, a Twoją pierwszą czynnością jest sprawdzenie social mediów? Lubisz nie tylko sprawdzać powiadomienia, ale […]

  • E-commerce

    Amazon wchodzi do Polski

    2 marca 2021 roku gigant e-commerce wszedł na polski rynek. Sklep jest dostępny w sieci pod polską domeną. Przedsiębiorcy mogą już rejestrować swoje konta na Amazonie i ruszać ze sprzedażą na „szersze wody”. Przedstawiciele firmy poinformowali o pracach związanych z uruchomieniem platformy sprzedażowej w Polsce końcem stycznia 2021. O oficjalnym wejściu Amazona na polski rynek […]

  • Seniorzy w e-commerce
    E-commerce

    Seniorzy w e-commerce

    Polska jest jednym z najbardziej starzejących się społeczeństw. Już teraz seniorzy to aż 24% konsumentów, a do 2050 według GUS będzie to około 40%. Dlatego warto poznać i zawalczyć o tę grupę odbiorców, szczególnie w e-commerce.