Jak przygotować opis produktu, który sprzedaje_

Jak przygotować opis produktu, który sprzedaje?

Czy wiesz, że aż 98% odwiedzających stronę internetową, rezygnuje z zakupu z powodu niekompletnych lub niewłaściwych treści?* W e-sklepie ważne są nie tylko świetnej jakości zdjęcia, przystępna cena, ale również dobry opis produktu. Z tego artykułu dowiesz się, jak go stworzyć i lepiej sprzedawać. 

E-commerce w czasach koronawirusa przeżywa swój rozkwit, szczególnie w branży spożywczej, farmaceutycznej, rozrywkowej, edukacji online czy chemii gospodarczej. To niejedyne branże, w których handel w dużym stopniu przeniósł się do sieci. Zamknięcie sklepów stacjonarnych powoduje, że obecnie kupimy wszystkie produkty jedynie online. Szukając idealnego produktu, koncentrujemy się nie tylko na zdjęciach, ale też na opisie. Warto zawrzeć w nim określone elementy, które pomogą klientowi podjąć decyzję o zakupie, ale również podniosą pozycję w wyszukiwarce oraz poziom zaufania konsumenta. 

Zakupy to angażowanie zmysłów 

Gdy dokonujemy zakupów stacjonarnych, mamy do dyspozycji wiele zmysłów:  

  • widzimy towar oraz sprzedawcę,  
  • słyszymy, w jaki sposób zachęca się nas do zakupu, 
  • Wyczuwamy atmosferę w danym sklepie, 
  • Dotykamy materiału (przymierzamy lub obracamy w palcach), 
  • Czujemy, jak dany produkt pachnie (w przypadku produktów spożywczych lub perfum), 
  • Możemy od razu dowiedzieć się czegoś więcej o produkcie, negocjować etc. 

W przypadku zakupów online, wszystkie te opcje zmysłowe można zawrzeć właśnie w opisie oraz na zdjęciu.  

Dobry opis produktu: na co zwrócić uwagę? 

Po pierwsze.

Na początku warto dowiedzieć się wszystkiego o grupie docelowej. W tym celu warto przejrzeć dane statystyczne (Google Analytics, statystyki Facebooka) oraz przeprowadzić badania rynku (ankiety online oraz rozmowy z klientami i pracownikami). Lepiej nie pomijać tych punktów, ponieważ bardzo często mamy pewne wyobrażenie o grupie docelowej, które nie do końca pokrywa się z rzeczywistością.  

Po drugie.

Poznaj produkt od podszewki i mów o nim bez zająknienia. Pomóc w tym mogą pytania: 

  1. Jak działa produkt? 
  2. Kto jest jego odbiorcą? 
  3. Jakie są jego właściwości? 
  4. Dlaczego warto go kupić? 
  5. Co go wyróżnia na tle innych produktów? 
  6. Co klient będzie z tego miał? 

Na każde z tych pytań trzeba odpowiedzieć zupełnie szczerze i tak prosto, jak to możliwe. Istnieje pewna niepisana zasada: jeśli nie potrafisz wytłumaczyć działania danego produktu tak, jakbyś to tłumaczył dziecku, to znaczy, że opis nie jest dobry. 

Po trzecie.

Przygotuj opis: 

  1. Rzetelny, klarowny. Opis powinien być zrozumiały dla każdego, nie tylko dla właścicieli sklepu i marketerów. Gdy czegoś nie jesteśmy pewni, warto dopytać producenta o dany aspekt. 
  2. Napisany “z polotem”, oryginalny. Oczywiście stopień “oryginalności” zależy od branży: w jednej można to robić z większym dystansem i luzem (np. gry, edukacja online), a w innej będzie liczyła się rzeczowość czy też dane techniczne (np. farmaceutyczna, branża IT).  
  3. Używaj języka korzyści oraz danych technicznych. Wykorzystaj elementy z poprzedniego punktu na temat wyróżników produktu i wstaw konkretne frazy, które liczą się dla klienta (ręcznie robiony, zgodny z wymogami BHP itp.). Język korzyści opiera się nie tylko na użyciu sformułowań, ale również na pokazaniu zastosowania w praktyce, np. “książeczka składa się ze stron w twardej oprawie, dzięki czemu maluch nie będzie w stanie jej porwać” etc. 
  4. Odwołaj się do emocji i unikaj słowa: “nie”. Jeśli produkt ma wywołać określone emocje, postaraj się to przedstawić w opisie. Omiń sformułowania typu: proszek nie pozostawia śladów na bluzce (zamień np. na: “proszek skutecznie czyści ubrania i długo zachowuje ich pierwotny kolor”). 
  5. Atrakcyjny wizualnie. Nawet jeśli opis będzie merytoryczny i oryginalny, musi być przemyślany i zachęcać do przeczytania. Sprawdź, jak komponuje się ze zdjęciami: czy się uzupełniają? Podziel tekst na akapity, wybolduj określone fragmenty, wylicz konkretne cechy etc. Zachowaj jednakowy wzór dla wszystkich produktów z danej serii. 
  6. Zgodny z SEO. W każdym tytule produktu, opisie oraz cechach warto zawrzeć słowa kluczowe (ale nie za dużo) oraz użyć nagłówków (H1, H2, H3). Ważne, żeby klient miał poczucie, że tekst jest napisany naturalnie, a nie tylko pod wyszukiwarkę. Słowa kluczowe można znaleźć w darmowych programach (Planer słów kluczowych Google, Ubbersuggest) lub płatnych (Senuto, Semstorm, które pokażą przydatność i konkurencyjność danych fraz w konkretnych serwisach, np. Allegro). 

Po czwarte.

Zadbaj o dodatkowe opcje: 

  1. Pogrupuj produkty w kategorie, serie. 
  2. Zaproponuj dodatkowe elementy, dopasowane stylistycznie (np. gra rozwijająca wyobraźnię + książka o kreatywności + kolorowanka etc). 
  3. Jeśli produkt jest wyjątkowo trudny do sprzedaży, np. z powodu dużej konkurencji, zaproponuj coś jeszcze, może darmowa dostawa, zniżka, dodatkowy produkt gratis? 

Opis produktu jak rozmowa 

Powyższe punkty są nieco czasochłonne, ale przygotowanie dobrej strategii pozwoli na przygotowanie trafnego opisu produktu, sprzedaż oraz zbudowanie zaufania do marki. Możemy oczywiście jedynie lekko przeredagować tekst od producenta, ale wtedy musimy liczyć się z tym, że powielamy content. W takiej sytuacji wyszukiwarki nie pozycjonują produktu tak, jakbyśmy chcieli (spada w wynikach wyszukiwania) oraz uznają go za mało atrakcyjny. Postaraj się o taki opis, żeby odbiorca miał poczucie, że rozmawia z kimś na ten temat i czuje podekscytowanie.  

Dołącz do dyskusji

Ostatnie wpisy z tej kategorii

  • Biznes online
    E-commerce

    Biznes online. Solidny plan w 9 krokach

    Jeśli jesteś w momencie, kiedy zastanawiasz się nad rozwojem biznesu, masz na niego jakiś pomysł, energię i zasoby, to już bardzo dużo. Działanie w sieci ma obecnie największy potencjał biznesowy. Łatwo jednak w tym wszystkim się pogubić, jeśli nie masz solidnego planu na biznes online.

  • Blog_ jak zaprojektować wpis, aby był chętniej czytany_
    E-commerce

    Idealna karta produktu w e-commerce

    Karta produktu to jedna z najważniejszych cech twojego e-commerce. Dlatego powinna być czytelna, konkretna i przyjazna dla użytkownika. Karta produktu to punkt styku z użytkownikiem na ścieżce zakupowej. O sukcesie w dużym stopniu decyduje właśnie ten moment, dlatego powinny się tam znaleźć wszystkie kluczowe informacje oraz emocje.

  • SEO w sklepie internetowym_ na co zwrócić uwagę_ cz. 2
    E-commerce

    SEO w sklepie internetowym: na co zwrócić uwagę? Cz. 2

    SEO w sklepie online napędza sprzedaż, pozycjonuje stronę i sprawia, że witryna staje się bardziej przyjazna dla użytkowników. W poprzednim artykule pisaliśmy o słowach kluczowych. Dziś druga część wpisu o SEO w e-commerce, dzięki któremu możesz samodzielnie zadbać o ruch w swoim sklepie.