Sklep internetowy czy usługi online_ co wybrać na pierwszy biznes_ (1)

Pierwszy biznes w sieci: sklep internetowy czy usługi online?

Biznes może mieć wiele “twarzy”. Jaki model biznesowy przyjąć, jeśli jesteśmy na początku drogi przedsiębiorcy? Prowadzenie sklepu internetowego czy usługi online? Jakie są plusy i minusy obydwu rozwiązań? 

Biznes online ma wiele plusów, a w sytuacji przedłużającej się pandemii i nakazu #zostanwdomu, szczególnie zyskał na wartości. W świetle nieprzyjaznych statystyk (około milion osób pozostających bez pracy w Polsce), warto przemyśleć, czy możesz zacząć działać w świecie online. A jeśli pracujesz na etat, biznes w sieci warto budować w dogodnym dla siebie czasie, bez rzucania się na głęboką wodę.  

Sklep internetowy i usługi online: porównanie 

Przede wszystkim warto zadać sobie pytanie: dlaczego chcę to robić i co taki biznes ma mi przynieść? Jakich oczekujemy profitów finansowych, ale również w jakim kierunku chcemy się rozwijać i jak biznes online mógłby spełnić te oczekiwania. Wybraliśmy kilka zagadnień, aby porównać obydwa typy działalności: 

Początki.

Jeśli chcemy wykonywać usługi w zdalny sposób, można zacząć w zasadzie od razu. Warunkiem są oczywiście zdobyte kompetencje w danym obszarze, np. pozycjonowaniamarketingu, projektowania stron www, nagrywania filmów, usług IT itd. Następnie warto wejść na konkretny portal ze zleceniami i szukać ofert. Aby od razu wskoczyć na wyższy poziom, najlepiej stworzyć stronę www na własnej domenie z portfolio, ofertą i zdjęciem. Jeśli oferujemy usługi specjalistyczne, zajmujemy się jakąś niszą, zarobek powinien przyjść szybko. Nie wymaga to znacznych nakładów finansowych, kosztem jest głównie czas i opłata za hosting. W przypadku otwarcia sklepu internetowego, potrzebny jest tutaj zdecydowanie większy kapitał z racji szeregu różnorodnych działań, które trzeba podjąć: 

  • Oprogramowanie sklepu: zakup dostępu do platformy, 
  • Sprowadzenie towaru, 
  • Wprowadzenie produktów do e-sklepu, 
  • Przygotowanie zdjęć i opisów produktów zgodnych z SEO
  • Ustalenie metod płatności i in. 

W tym przypadku zdecydowanie warto wiedzieć, jak promować e-sklep lub zlecić takie zadanie. Podobnie z wykonaniem zdjęć czy opisów produktów, które nie sposób wykonać “od ręki”. Warto przeznaczyć sobie kilka miesięcy na otwarcie sklepu oraz odłożyć gotówkę. Formalności. W przypadku biznesu opartego o usługi, warto założyć działalność gospodarczą, ale można mieć również działalność nierejestrowaną. W sytuacji otwarcia e-sklepu, konieczna jest rejestracja firmy.  

Zarobki.

Zajmując się usługami online, na zarobek można liczyć zaraz po wykonanej pracy. W zależności od zlecenia (jednorazowe, abonamentowe usługi, praca rozliczana po tygodniu/miesiącu), wypłata następuje zaraz po wykonaniu (czasami wskazana jest zaliczka). Jeśli chodzi o e-sklep, na wpływy trzeba trochę poczekać, do momentu sprzedaży swoich produktów. Tu również wszystko zależy od tego, z jakiego punktu startujemy. W momencie gdy już na początku mamy klientów (np. influencerzy i celebryci), można liczyć na szybki zarobek. 

Skalowanie biznesu.

Nie ma tu zaskoczeń: biznes oparty o usługi działa wtedy, gdy pracujemy. Czas i energia są przeliczane na pieniądze. Jeśli z jakichś względów nie pracujemy, nie zarabiamy. Można oczywiście podwyższać ceny, ale trudno pracować dłuższy czas ponad miarę. W przypadku sklepu internetowego można skalować biznes. Jeśli przygotujemy dany produkt, zaplanujemy jego promocję, może on sprzedawać się nawet wtedy, gdy śpimy. Warto jednak wcześniej uzgodnić, kto zajmuje się obsługą zamówień, przygotowaniem i wysyłką paczek, formalnościami, promocją, księgowością. Jeśli jedna osoba, to pracy będzie bardzo dużo. Można jednak skorzystać z usługi, dzięki której osoba z zewnątrz zajmuje się obsługą klientów i wysyłką paczek. 

Urlop.

Urlop we własnym biznesie jest trudny, zarówno w przypadku usług, jak i sklepu online. Oczywiście można wyjechać, ale wtedy nie zarabiamy i do urlopu trzeba też wliczyć czas na rozruch po powrocie. Wcześniej trzeba poinformować wszystkich klientów o nieobecności. Na początku trudno o wolne, w późniejszym etapie rozwoju firmy jest to jak najbardziej możliwe, np. poprzez zatrudnienie pracowników/podwykonawców.  

Biznes w sieci 

Zarówno biznes oparty o usługi, jak i sklep internetowy, wymaga trochę czasu i energii, aby przyniosły oczekiwane korzyści. Szybsze efekty przyniesie praca związana z usługami online, poza tym biznes oparty na usługach nie wymaga takich nakładów finansowych jak e-sklep. W obydwu przypadkach ważna jest jednak umiejętność promowania swojej działalności. Dużo prościej to robić, gdy mamy zbudowaną jakąś społeczność, na przykład jako influencer – wtedy łatwiej się reklamować i sprzedawać własne usługi i produkty. Ogólnie rzecz biorąc: sklep internetowy sprawdzi się idealnie, gdy już trochę “posmakujemy” biznesu i odłożymy nieco grosza lub zainwestujemy w budowę silnej marki osobistej

Dołącz do dyskusji

Ostatnie wpisy z tej kategorii

  • Seniorzy w e-commerce
    E-commerce

    Seniorzy w e-commerce

    Polska jest jednym z najbardziej starzejących się społeczeństw. Już teraz seniorzy to aż 24% konsumentów, a do 2050 według GUS będzie to około 40%. Dlatego warto poznać i zawalczyć o tę grupę odbiorców, szczególnie w e-commerce.

  • Biznes online
    E-commerce

    Biznes online. Solidny plan w 9 krokach

    Jeśli jesteś w momencie, kiedy zastanawiasz się nad rozwojem biznesu, masz na niego jakiś pomysł, energię i zasoby, to już bardzo dużo. Działanie w sieci ma obecnie największy potencjał biznesowy. Łatwo jednak w tym wszystkim się pogubić, jeśli nie masz solidnego planu na biznes online.

  • Blog_ jak zaprojektować wpis, aby był chętniej czytany_
    E-commerce

    Idealna karta produktu w e-commerce

    Karta produktu to jedna z najważniejszych cech twojego e-commerce. Dlatego powinna być czytelna, konkretna i przyjazna dla użytkownika. Karta produktu to punkt styku z użytkownikiem na ścieżce zakupowej. O sukcesie w dużym stopniu decyduje właśnie ten moment, dlatego powinny się tam znaleźć wszystkie kluczowe informacje oraz emocje.