Pokolenie Z_ jak zdobyć ich uwagę_

Pokolenie Z: jak zdobyć ich uwagę?

Sen z telefonem przy uchu, zaufanie do marek odpowiedzialnych społecznie i wyczulenie na autentyczność. To tylko niektóre cechy pokolenia Z, czyli około 23% populacji kraju. Właśnie weszli na rynek pracy i są świadomymi konsumentami. Jak do nich docierać, jakie mają nawyki i w jaki sposób wpłyną na rynek e-commerce 

Jest o co walczyć, ponieważ według badań, uwaga przedstawiciela najmłodszego pokolenia utrzymuje się o 4 sekundy krócej niż millenialsa. “Z-tki” koncentrują się na jednej rzeczy jedynie przez 8 sekund. Niebawem to oni staną się dominującą grupą Klientów. Jak lepiej ich zrozumieć i zachęcić do kontaktu z marką? 

Pokolenie Z: kim jest? 

Pokolenie Z, czyli ludzi urodzeni po 1996 roku, to obecnie znaczna część konsumentów. Określani często jako postmillenialsi, pokolenie internetowe, pokolenie C (connected). Niedawno weszli na rynek pracy i mają odrębne nawyki niż reszta konsumentów, kształtowane przez nowe technologie. Wyróżnia ich nieustanna obecność w sieci, nie znają życia poza nią. Eksperci szacują, że Z-etki mocno wpłyną na e-commerce

Jakie jest pokolenie Z? 

Dorastali w czasach dobrobytu, znają języki obce, są otwarci i bezpośredni. Mają niewiele ponad 20 lat (lub mniej), są mobilni i praktycznie nie rozstają się z telefonem. Jeśli chodzi o social media, wolą Instagram, Youtube (spędzają tam nawet kilka godzin dziennie), Snapchat, Tik Tok niż Facebook, tak często używany przez millenialsów. Ważna jest dla nich estetyka i doświadczenie związane z daną marką i produktem. Są obserwatorami i aktywnymi uczestnikami Internetu. Uwielbiają korzystać z: 

  • Filmów, 
  • Gier, 
  • Muzyki, 
  • Podcastów, 
  • Audiobooków.  

Dzięki temu, że mieli dużo więcej do czynienia z informacją, są dużo bardziej wyczuleni na fałsz. Dla porównania: millenialsi i pokolenie X czasami zapomina o wartościowej informacji, a bardziej zwraca uwagę na czyjąś popularność. Poza tym Z deklarują dużą siłę nabywczą i nie boją się technologicznych udogodnień, wręcz ich oczekując.  

Nawyki zakupowe generacji Z 

Gdy zainteresują się jakimś produktem, kupują go średnio w przeciągu tygodnia. Bardzo ważne dla nich są: 

  • Transparentność i autentyczność komunikacji, 
  • Wysoka jakość produktów, 
  • Dowiadywanie się, jaka historia i pochodzenie kryje się za daną marką, 
  • Proces produkcji. Kładą nacisk na sprawiedliwy handel (fair trade), 
  • Interesują się, czy marka jest zaangażowana w działania lokalne (chętniej takie wybierają), 
  • Liczy się dla nich przeżycie związane z marką. Dlatego częściej niż starsze pokolenia wybierają innowacyjne modele dystrybucji, np. Wirtualne wypożyczanie ubrań. Chcą w jakiś sposób włączyć się w działania marki, 
  • Szczególnie interesuje je moda, kosmetyki oraz elektronika. Za produkty, które spełniają wymienione wcześniej warunki, są w stanie zapłacić więcej pieniędzy, 
  • Cenią spersonalizowane produkty oraz są fanami convenience, czyli np. wygodne i biodegradowalne opakowania na jedzenie. 

E-commerce u generacji Z: co jeszcze warto wiedzieć? 

Na decyzje zakupowe tej grupy ma wpływ nie tylko cała “otoczka”, to również pokolenie instant, które chce mieć wszystko szybciej niż inni. Chętnie kupują produkty dostępne w limitowanej ilości, przed oficjalną premierą i są w stanie zapłacić za nie dużo więcej, żeby szybciej je otrzymać.  

Oprócz podstawowego produktu, szukają zdjęć 3D, recenzji video oraz cenią sobie rekomendacje influencerów i najbliższych. Generacja Z robi również sporo zakupów o mniejszej wartości (do 60 zł) w porównaniu do starszych pokoleń. Jednorazowa transakcja to u nich najczęściej kwota w wysokości 100-249 zł. Bardzo często pozyskują informacje o danym produkcie w sieci, a następnie idą po zakupy do sklepu stacjonarnego (77%). Ten wskaźnik jest również zachowany w odwrotnym przypadku (80%). Pokolenie Z lepiej reaguje na informacje o produkcie na stronach internetowych i w aplikacjach niż na reklamy w wyszukiwarce, TV czy bannery online.  

Źródła: 

Nawyki zakupowe pokolenia Z – raport Criteo
Raport Accenture: “Jak kupuje generacja Z?” (2019) 

Dołącz do dyskusji

Ostatnie wpisy z tej kategorii

  • Seniorzy w e-commerce
    E-commerce

    Seniorzy w e-commerce

    Polska jest jednym z najbardziej starzejących się społeczeństw. Już teraz seniorzy to aż 24% konsumentów, a do 2050 według GUS będzie to około 40%. Dlatego warto poznać i zawalczyć o tę grupę odbiorców, szczególnie w e-commerce.

  • Biznes online
    E-commerce

    Biznes online. Solidny plan w 9 krokach

    Jeśli jesteś w momencie, kiedy zastanawiasz się nad rozwojem biznesu, masz na niego jakiś pomysł, energię i zasoby, to już bardzo dużo. Działanie w sieci ma obecnie największy potencjał biznesowy. Łatwo jednak w tym wszystkim się pogubić, jeśli nie masz solidnego planu na biznes online.

  • Blog_ jak zaprojektować wpis, aby był chętniej czytany_
    E-commerce

    Idealna karta produktu w e-commerce

    Karta produktu to jedna z najważniejszych cech twojego e-commerce. Dlatego powinna być czytelna, konkretna i przyjazna dla użytkownika. Karta produktu to punkt styku z użytkownikiem na ścieżce zakupowej. O sukcesie w dużym stopniu decyduje właśnie ten moment, dlatego powinny się tam znaleźć wszystkie kluczowe informacje oraz emocje.