Pokolenie Z_ jak zdobyć ich uwagę_

Pokolenie Z: jak zdobyć ich uwagę?

Sen z telefonem przy uchu, zaufanie do marek odpowiedzialnych społecznie i wyczulenie na autentyczność. To tylko niektóre cechy pokolenia Z, czyli około 23% populacji kraju. Właśnie weszli na rynek pracy i są świadomymi konsumentami. Jak do nich docierać, jakie mają nawyki i w jaki sposób wpłyną na rynek e-commerce 

Jest o co walczyć, ponieważ według badań, uwaga przedstawiciela najmłodszego pokolenia utrzymuje się o 4 sekundy krócej niż millenialsa. “Z-tki” koncentrują się na jednej rzeczy jedynie przez 8 sekund. Niebawem to oni staną się dominującą grupą Klientów. Jak lepiej ich zrozumieć i zachęcić do kontaktu z marką? 

Pokolenie Z: kim jest? 

Pokolenie Z, czyli ludzi urodzeni po 1996 roku, to obecnie znaczna część konsumentów. Określani często jako postmillenialsi, pokolenie internetowe, pokolenie C (connected). Niedawno weszli na rynek pracy i mają odrębne nawyki niż reszta konsumentów, kształtowane przez nowe technologie. Wyróżnia ich nieustanna obecność w sieci, nie znają życia poza nią. Eksperci szacują, że Z-etki mocno wpłyną na e-commerce

Jakie jest pokolenie Z? 

Dorastali w czasach dobrobytu, znają języki obce, są otwarci i bezpośredni. Mają niewiele ponad 20 lat (lub mniej), są mobilni i praktycznie nie rozstają się z telefonem. Jeśli chodzi o social media, wolą Instagram, Youtube (spędzają tam nawet kilka godzin dziennie), Snapchat, Tik Tok niż Facebook, tak często używany przez millenialsów. Ważna jest dla nich estetyka i doświadczenie związane z daną marką i produktem. Są obserwatorami i aktywnymi uczestnikami Internetu. Uwielbiają korzystać z: 

  • Filmów, 
  • Gier, 
  • Muzyki, 
  • Podcastów, 
  • Audiobooków.  

Dzięki temu, że mieli dużo więcej do czynienia z informacją, są dużo bardziej wyczuleni na fałsz. Dla porównania: millenialsi i pokolenie X czasami zapomina o wartościowej informacji, a bardziej zwraca uwagę na czyjąś popularność. Poza tym Z deklarują dużą siłę nabywczą i nie boją się technologicznych udogodnień, wręcz ich oczekując.  

Nawyki zakupowe generacji Z 

Gdy zainteresują się jakimś produktem, kupują go średnio w przeciągu tygodnia. Bardzo ważne dla nich są: 

  • Transparentność i autentyczność komunikacji, 
  • Wysoka jakość produktów, 
  • Dowiadywanie się, jaka historia i pochodzenie kryje się za daną marką, 
  • Proces produkcji. Kładą nacisk na sprawiedliwy handel (fair trade), 
  • Interesują się, czy marka jest zaangażowana w działania lokalne (chętniej takie wybierają), 
  • Liczy się dla nich przeżycie związane z marką. Dlatego częściej niż starsze pokolenia wybierają innowacyjne modele dystrybucji, np. Wirtualne wypożyczanie ubrań. Chcą w jakiś sposób włączyć się w działania marki, 
  • Szczególnie interesuje je moda, kosmetyki oraz elektronika. Za produkty, które spełniają wymienione wcześniej warunki, są w stanie zapłacić więcej pieniędzy, 
  • Cenią spersonalizowane produkty oraz są fanami convenience, czyli np. wygodne i biodegradowalne opakowania na jedzenie. 

E-commerce u generacji Z: co jeszcze warto wiedzieć? 

Na decyzje zakupowe tej grupy ma wpływ nie tylko cała “otoczka”, to również pokolenie instant, które chce mieć wszystko szybciej niż inni. Chętnie kupują produkty dostępne w limitowanej ilości, przed oficjalną premierą i są w stanie zapłacić za nie dużo więcej, żeby szybciej je otrzymać.  

Oprócz podstawowego produktu, szukają zdjęć 3D, recenzji video oraz cenią sobie rekomendacje influencerów i najbliższych. Generacja Z robi również sporo zakupów o mniejszej wartości (do 60 zł) w porównaniu do starszych pokoleń. Jednorazowa transakcja to u nich najczęściej kwota w wysokości 100-249 zł. Bardzo często pozyskują informacje o danym produkcie w sieci, a następnie idą po zakupy do sklepu stacjonarnego (77%). Ten wskaźnik jest również zachowany w odwrotnym przypadku (80%). Pokolenie Z lepiej reaguje na informacje o produkcie na stronach internetowych i w aplikacjach niż na reklamy w wyszukiwarce, TV czy bannery online.  

Źródła: 

Nawyki zakupowe pokolenia Z – raport Criteo
Raport Accenture: “Jak kupuje generacja Z?” (2019) 

Dołącz do dyskusji

Ostatnie wpisy z tej kategorii

  • RAPORT_ Jak kupujemy w sieci_ (1)
    E-commerce

    RAPORT: Jak kupujemy w sieci?

    Zgodnie z raportem GEMIUS z 2019, w Polsce jest 27,5 mln internautów. 62% z nich robi zakupy w rodzimych sklepach internetowych, a 26% w zagranicznych. Wartość rynku e-commerce w 2019 była szacowana na 50 mld zł. Jakie tendencje panują w tym sektorze, jak zachowujemy się w sieci, z jakich urządzeń korzystamy? Co można zrobić lepiej, żeby jeszcze więcej internautów kupowało online? Zapraszamy do przeczytania raportu.

  • E-commerce w 2019_ podsumowanie i prognozy na 2020
    E-commerce

    E-commerce w 2019: podsumowanie i prognozy na 2020

    Według badań Gemiusa w 2019 roku aż 62% konsumentów robiło zakupy online. Trend jest rosnący, ale trzeba pamiętać, że preferencje Klientów zmieniają się dość intensywnie. Warto je przeanalizować i zaplanować rozwiązania, które można zastosować na dynamicznym rynku e-commerce.   Zakupy w sklepie internetowym są bardzo komfortowe, elastyczne i dają dużo więcej możliwości niż stacjonarne. Miłośnicy e-commerce wymieniają argumenty:  Szansa kupowania w […]

  • Jak przyciągnąć użytkownika do sklepu online i zmienić go w Klienta_
    E-commerce

    Jak przyciągnąć użytkownika do sklepu online i zmienić go w Klienta?

    Jak to jest, że niektóre sklepy mają natłok zamówień, a inne wciąż czekają na Klientów? Czego można nauczyć się od starych wyjadaczy w branży e-commerce? Warto zweryfikować, czy na pewno zrobiliśmy wszystko, żeby lepiej sprzedawać w sieci.  Black Friday, Cyber Monday i okres przedświąteczny to najbardziej “gorące” okresy sprzedaży w Internecie. Według statystyk firmy Trusted Shops, w 2018 roku wzrosła liczba e-sklepów o 6,1% […]