Seniorzy w e-commerce

Seniorzy w e-commerce

Polska jest jednym z najbardziej starzejących się społeczeństw. Już teraz seniorzy to aż 24% konsumentów, a do 2050 według GUS będzie to około 40%. Dlatego warto poznać i zawalczyć o tę grupę odbiorców, szczególnie w e-commerce. 

Seniorzy w badaniach to ludzie w wieku 55 lat wzwyż. W dzisiejszych czasach konsumenci w tym wieku nie tylko siedzą przed tv, ale również obsługują smartfon i laptop. Rozwój technologii niejako wymaga od nich dostosowywania się i wygodnego korzystania z zakupów online. 

Nawyki zakupowe seniorów 

Według badań Gemius, w grupie seniorów do 75 roku życia, blisko 19% z nich używa Internetu na co dzień, a w grupie nieco młodszych (po 50 r.ż.), seniorzy spędzają w sieci nawet do 4 godzin dziennie. Jakie podejmują działania? 

  • Korzystają z bankowości internetowej, dokonując zakupów online, 
  • Najczęściej kupują odzież, kosmetyki, książki, perfumy, sprzęt AGD/RTV, 
  • Kantar oraz Krajowy Instytut Gospodarki Senioralnej podają, że seniorzy w znacznej większości (65%) przed zakupem porównują produkty, szukając dla siebie najlepszego produktu/oferty, 
  • Spędzają czas w mediach społecznościowych na rozmowach, robieniu i wysyłaniu zdjęć, komentowaniu wpisów, 
  • Niektórzy seniorzy korzystają również z Instagrama czy Snapchata. 

Widać zatem, że działania seniorów nie różnią się znacznie od tego, co w Internecie robią młodsi użytkownicy. 

E-commerce i seniorzy: na co zwracać uwagę? 

Istnieją jednak pewne elementy, na które warto położyć nacisk, chcąc dotrzeć do starszych konsumentów: 

  1. Bezpieczeństwo. Istnieje ryzyko, że seniorzy mogą nie rozpoznać prób wyłudzenia od nich danych lub naciągnięcia ich na pieniądze. Dlatego projektując strony dla seniorów, trzeba umożliwić dostęp do infolinii, aby można było upewnić się co do przejrzystości transakcji. Dodatkowo pomocne będą rekomendacje i certyfikaty jakości. Bezpieczeństwo jest najważniejszą wartością dla seniora, jeśli chodzi o zakupy w sieci. 
  2. Jasny interfejs, dzięki któremu można od razu zorientować się, gdzie senior znajduje się na ścieżce klienta, tzn. co ma konkretnie zrobić na stronie i czy jest to dla niego zrozumiałe i przyjazne. 
  3. Opis produktu. Senior wychował się w świecie offline, w którym doświadczał wszystkiego “namacalnie”: mógł spróbować produktu, dotknąć go, zbadać, jaki ma zapach itp. Dlatego opis musi być przygotowany tak, żeby senior od razu “zobaczył” i “poczuł” produkt. 
  4. Siła poleceń. Przygotuj wiarygodne opinie i recenzje, które pomogą sprzedać ofertę i zbudują zaufanie klientów. 

E-commerce i seniorzy: przyszłość 

Według badań, w kraju będzie coraz więcej starszych konsumentów i za jakiś czas stopniu oni będą wyznaczali kierunki rozwoju handlu elektronicznego. Warto zadbać o bezpieczeństwo, design i dobre opisy produktów.  

Dołącz do dyskusji

Ostatnie wpisy z tej kategorii

  • E-commerce

    Social commerce w mediach społecznościowych

    Użytkownik spędza w Internecie blisko 7 godzin dziennie, w tym 2,5 godziny w mediach społecznościowych. Ta liczba stale wzrasta, dlatego firmy zyskują coraz większą szansę na przekonanie internautów do swoich produktów. Czym jest social commerce i jak funkcjonuje? Zaczyna się dzień, a Twoją pierwszą czynnością jest sprawdzenie social mediów? Lubisz nie tylko sprawdzać powiadomienia, ale […]

  • E-commerce

    Amazon wchodzi do Polski

    2 marca 2021 roku gigant e-commerce wszedł na polski rynek. Sklep jest dostępny w sieci pod polską domeną. Przedsiębiorcy mogą już rejestrować swoje konta na Amazonie i ruszać ze sprzedażą na „szersze wody”. Przedstawiciele firmy poinformowali o pracach związanych z uruchomieniem platformy sprzedażowej w Polsce końcem stycznia 2021. O oficjalnym wejściu Amazona na polski rynek […]

  • Biznes online
    E-commerce

    Biznes online. Solidny plan w 9 krokach

    Jeśli jesteś w momencie, kiedy zastanawiasz się nad rozwojem biznesu, masz na niego jakiś pomysł, energię i zasoby, to już bardzo dużo. Działanie w sieci ma obecnie największy potencjał biznesowy. Łatwo jednak w tym wszystkim się pogubić, jeśli nie masz solidnego planu na biznes online.