10-bledow-przedsiebiorcow-blog-kru

10 błędów początkującego przedsiębiorcy i jak je naprawić?

Prowadzenie biznesu jest trochę wycieczka w nieznane: pojawia się ekscytacja i energia do działania, ale też strach. Nic dziwnego, początkujący przedsiębiorca nie wie przecież, co go czeka. A gdyby tak wybiec trochę do przodu i pomyśleć wcześniej o elementach, które będą miały kluczowe znaczenie dla Twojego biznesu? Sprawdź, jakich błędów nie popełniać i jak je naprawiać.

Od dziecka słyszymy powiedzenie, że człowiek najlepiej uczy się na swoich błędach. Zdarza się, że pewne decyzje podejmujemy pod wpływem impulsu, nie do końca zastanawiając się nad ich skutkami. Przykład? Masz duże doświadczenie w pozycjonowaniu dla e-commerce`ów. Przepracowałeś 10 lat w firmie, w której odpowiadałeś za strategię pozycjonowania dla znaczących sklepów online. Wydaje Ci się zatem, że z powodzeniem poprowadzisz własną działalność, bo znasz się na swoim fachu. Może przerosnąć Cię tak naprawdę wiele rzeczy, na przykład pozyskiwanie klientów, budowa własnej marki czy też rekrutacja zgranego zespołu pracowników. Taka historia brzmi znajomo? Nie chcemy, rzecz jasna, studzić Twojego zapału. Chodzi raczej o strategiczne podejście. W końcu stawką jest Twoja firma, klienci, pieniądze, wizerunek. Nawet jeśli popełniłeś już sporo błędów, masz szansę je naprawić.

10 błędów początkującego przedsiębiorcy: na co zwrócić uwagę?

  1. Biznes zarejestrowany, ale gdzie są klienci? To jeden z najczęstszych „grzechów” popełnianych na początku istnienia przedsiębiorstwa. Budowanie siatki klientów to proces bardzo czasochłonny, dlatego najlepiej zacząć go jeszcze przed założeniem firmy. Warto zbudować sobie zaufanie, pozyskać rekomendacje i wystartować, gdy będziesz pewny, że masz do kogo kierować swoje usługi. Rozpisz wcześniej biznesplan, który pomoże Ci dotrzeć do kontrahentów.
  2. Brak biznesplanu. Trudno uciec od tego punktu, jest kluczowy dla Twojej firmy. Na początku zastanów się, co wiesz o swoim kliencie i jego problemach/potrzebach, w jaki sposób będziesz się z nim komunikować? Pomyśl o ofercie, kanałach sprzedaży, jakości obsługi, logistyce, sieci współpracy. Odpowiedz sobie też na pytanie, dlaczego chcesz założyć biznes? Jaki jest Twój wewnętrzny cel do prowadzenia działań? Biznesplan nie musi zajmować kilkunastu stron, ważne, żeby wiedzieć, dokąd się zmierza i dlaczego właśnie tam.
  3. Zaniedbanie procesów wewnątrz firmy. Gdy już istnieje biznesplan, potrzebna będzie organizacja działu marketingu, sprzedaży, produkcji, administracji i księgowości, budowy zespołu i in. Przyda się sprawne zarządzanie projektami. Początkowo oczywiście trudno wykonywać wszystko idealnie, dlatego warto pomyśleć o dobraniu partnera biznesowego i skoncentrowaniu się na rozwoju jednego lub dwóch działów firmy. Nabierając doświadczenia w biznesie, zdobędziesz większą wprawę w zarządzaniu firmą.
  4. Brak planu działania. Kluczowe jest spisanie konkretnego planu działania. Przedtem warto wykonać analizę SWOT, która pozwoli wychwycić plusy i minusy oraz szanse i zagrożenia biznesowe. Warto trzymać się ustalonych terminów i realizować zamierzenia. W planie działania zawrzyj elementy związane z marketingiem aktywnym (kontakt telefoniczny z klientem) oraz pasywnym (reklamy, ogłoszenia w sieci i w mediach, wysyłka maili).
  5. Zbytnia koncentracja na produkcie lub usłudze. Przedsiębiorcy bardzo często skupiają się na dopieszczaniu produktu lub usługi. Oczywiście pobudki są zrozumiałe – robią to, żeby jak najlepiej zaspokoić oczekiwania klientów. Jednak warto wcześniej zapytać klientów o preferencje związane z daną usługą czy produktem, ponieważ często wizje wytwórców i końcowych odbiorców mogą być różne. 
  6. Brak mierzenia efektów działań. Przyjmijmy, że reklamujesz swoje produkty lub usługi u influencerów. Czy w przemyślany sposób dobierasz narzędzia marketingowe do działań w firmie? Sprawdź, jakie rezultaty osiągasz i w zależności od wyniku, kontynuuj lub zmień strategię.
  7. Brak skonkretyzowania planów alternatywnych A, B, C itd. Przedsiębiorca musi być zawsze przygotowany, że jego plan rozwoju firmy może z jakichś powodów nie wypalić. Dlatego musisz mieć „w zanadrzu” plan awaryjny, a najlepiej kilka. Konieczne jest również posiadanie odpowiedniego budżetu na rozruch firmy oraz środki zapasowe. W efekcie pojawienia się pandemii wiele biznesów musiało całkiem zmienić strategię działania. Przetrwali ci, którzy potrafili zachować trzeźwość umysłu oraz kreatywność w trudnej sytuacji, a to nie lada sztuka.
  8. Nieumiejętność szukania wsparcia. Początkujący przedsiębiorca często chce robić wiele rzeczy samodzielnie. Po zrobieniu analizy własnych mocnych i słabych stron lub pracy z coachem, będziesz wiedzieć, na czym dobrze się znasz, co można podszkolić, a jakie działania zdecydowanie warto powierzyć specjalistom lub wspólnikowi.
  9. Niesprzyjające przekonania. Czy wydaje Ci się, że nie jesteś dobry z matematyki albo masz za mało ciekawych pomysłów? W biznesie jest potrzebne jedno i drugie, ale również jest tak, że wielu rzeczy dowiadujesz się w działaniu. Nie sposób nauczyć się prowadzenia biznesu jedynie z książek. Poza tym idealny przedsiębiorca nie istnieje. Jeśli w jakiejś dziedzinie nie jesteś dobry lub nie masz czasu, żeby się tym zająć, ale np. masz świetny pomysł na biznes, wybierz współpracowników, którzy uzupełnią Twoje niedostatki.
  10. Niezgoda na błędy. Zakładasz, że od początku będzie wszystko szło idealnie? No cóż, zamiast na ideach, warto skupić się na planie działania i kamieniach milowych oraz wyciąganiu wniosków. Jest takie powiedzenie, że „nie myli się tylko ten, kto nic nie robi”. Zatem, do dzieła!

Biznes w sieci

Czego potrzebujesz, żeby zacząć skutecznie działać w Internecie? Zacznij od Hostingu dla WordPress. Kru.pl posiada autoinstalator najpopularniejszych aplikacji. Jesteśmy przedsiębiorcami i działamy dla przedsiębiorców, dlatego nie wahaj się i sprawdź naszą ofertę.

Dołącz do dyskusji

Ostatnie wpisy z tej kategorii

  • Marketing

    Clubhouse: czym jest i do czego służy?

    Clubhouse to nowa i nietypowa platforma społecznościowa, którą warto wykorzystać do biznesowych celów. Clubhouse jest na razie stosunkowo mało znany w Polsce, dlatego przy jego użyciu można zwiększyć szansę na poznanie nowych osób i zbudowanie społeczności. Sprawdź, czym jest i czy warto wykorzystać Clubhouse w swojej strategii biznesowej. Czy w obecnym świecie, kiedy mamy już […]

  • Marketing

    Pozycjonowanie i SEO: czym się różnią?

    Prowadzisz blog lub portal i chcesz zająć się pozycjonowaniem? A może zlecasz działania agencji lub freelancerowi i wolisz mieć kontrolę nad tym procesem? Jak zwiększyć widoczność strony internetowej w wynikach wyszukiwania? Sprawdź, czym różni się pozycjonowanie od SEO. W czasach, kiedy z przeglądarki internetowej korzysta miesięcznie około 20 mln użytkowników, te zagadnienia stają się kluczowe […]

  • Marketing, jak się za to zabrać
    Marketing

    Marketing: jak się za niego dobrze zabrać?

    Czy wiesz, że marketing nie jest walką na wyroby, tylko na percepcję klientów? Już wiele firm przepaliło budżety, rywalizowało z tymi, z którymi nie powinno i zaliczyło kryzysy wizerunkowe. Tymczasem odpowiedzi na dobry marketing są … uniwersalne. Przeczytaj, jak się za to zabrać.