7 elementów otoczenia konkurencyjnego firmy, na które warto zwrócić uwagę

Jeśli planujesz założyć firmę lub już funkcjonujesz jako przedsiębiorca, potrzebujesz znać rynek, na którym się poruszasz. Według Dana Sextona, istnieje 7 czynników, które wpływają na otoczenie konkurencyjne firmy. Sprawdź, jakie mają praktyczne zastosowanie w strategii Twojej firmy.

Konkurencja to tylko jeden z elementów otoczenia bliższego przedsiębiorstwa, czyli mikrootoczenia. Chodzi o wydzielenie wszystkich podmiotów, jakie wpływają na biznes pod kątem konkurencyjnym lub kooperacyjnym. To ekonomiczne zagadnienie jest tak naprawdę przydatne – w praktyce przyniesie Ci to lepszą orientację w swoich poczynaniach i pomoże ustalić strategię działania firmy. Tego typu wieloczynnikowa analiza pozwala racjonalnie spojrzeć na firmę z pewnej perspektywy oraz wychwycić pojawiające się szanse i zagrożenia na drodze jej rozwoju. W dobie pandemii i liczenia każdej złotówki to szczególnie ważne.

7 elementów otoczenia konkurencyjnego

  1. Aktualna konkurencja. To grupa konkurentów, która sprzedaje podobne usługi lub produkty i walczą o tę samą grupę klientów. Trzeba uniknąć wojen cenowych (wybieranie wielu założycieli nowych firm. Właściciele wprowadzają kolejne produkty, jednocześnie obniżając swoje marże.
    W tym punkcie warto zwrócić uwagę również na: wysoka bariera wejścia (firmom trudno wtedy wejść na rynek) oraz bariery wyjścia (elementy, które ograniczają atrakcyjność rynku dla nowych firm). Idealnie jest zachować balans, czyli osiągnąć stan, kiedy firma wejdzie na atrakcyjny i jednocześnie niezbyt dostępny dla konkurencji rynek.
  2. Potencjalna konkurencja. Spróbuj określić, jacy konkurenci znajdą się na niedługo na Twoim horyzoncie. Im mniejsze bariery wejścia i większe bariery wyjścia, tym większe są szanse na to, że możesz spodziewać się konkurencji. Tutaj mogą pojawić się 2 grupy: naśladowcy i imitatorzy. Pierwsi dopiero wchodzą na rynek i mogą wprowadzić podobny produkt lub usługę do Twojej, ale w jakiś sposób ulepszoną. Imitatorzy dosłownie kopiują to, co stworzysz. Strategia ich działań opiera się na rywalizacji ceną, co może doprowadzić do wojen cenowych.
  3. Substytuty produktów lub usług. Zorientuj się, czy istnieją na rynku, na którym Ty funkcjonujesz. Gdy na przykład sprzedajesz biżuterię handmade, a w pobliżu Twojego sklepu można znaleźć galerię handlową, klienci mogą zwlekać z zakupami, ponieważ liczą, że w galerii znajdą tańsze produkty. 
  4. Dostawcy. Na otoczenie konkurencyjne wpływa również liczba i jakość dostawców. Najlepiej, gdy jest ich więcej, wtedy oni również konkurują z innymi firmami, a jakość dostaw i zwrotów jest lepsza. Właściciel firmy ma też w takich warunkach większy wpływ na kształtowanie cen usług dostawców.
  5. Sprzedawcy. Nie wszyscy sprzedają produkty do użytkowników końcowych. Niektórzy sprzedają pośrednikom, czyli innym sprzedawcom. Oni odgrywają istotną rolę, dlatego warto dotrzeć do najważniejszych sprzedawców funkcjonujących na Twoim rynku.
  6. Użytkownicy końcowi. To bezpośredni klienci oraz sklepy (jeśli zajmujesz się taką sprzedażą), które również kierują swoje usługi lub produkty do klientów. Warto wcześniej dobrze poznać oczekiwania klientów, żeby móc do nich trafiać. Przykład? Rozwój nowych technologii wpływa na zmianę zachowań konsumenckich. Efektem może być wzrost liczby zakupów dokonywanych poprzez urządzenia mobilne. Warto zatem tak zaplanować działania firmy, żeby jak najlepiej trafiać do użytkownika końcowego, który jest miłośnikiem mobile`u. Inny przykład: starzenie się społeczeństwa może spowodować większy popyt na domy spokojnej starości czy też instytucje zapewniające kompleksową opiekę dla starszych osób.
  7. Trendy. To ostatni, ale nie najmniej istotny czynnik, który wpływa na otoczenie konkurencyjne firmy. Przedsiębiorstwo funkcjonuje w oparciu o dane trendy, czyli kierunki rozwoju w danych obszarach. Sexton wyróżnia następujące trendy:
  • gospodarcze – czy prognozy są korzystne czy niekorzystne pod kątem rozwoju Twojego rynku?, 
  • demograficzne – np. wspomniane starzenie się społeczeństwa,
  • technologiczne – np. rozwój nowych technologii, które są ważne dla Twojej branży; rosnące zużycie danych, AI, telemedycyna, komputery kwantowe, itd.
  • społeczne – np. zmiana postaw konsumenckich, wpływ generacji Z na konsumpcję,
  • polityczno-regulacyjne – m.in. korzystne lub niekorzystne zmiany prawne w Twojej branży, zwiększanie się świadomości społecznej związanej z prywatnością. 

Biznes: świadoma firma na rynku

Ustalenie 7 elementów otoczenia konkurencyjnego firmy pomaga firmie świadomie funkcjonować na rynku. Trendy zmieniają się bardzo dynamicznie, dlatego warto co jakiś wykonywać analizę tego typu. To wstęp do dobrej strategii firmy.

Dołącz do dyskusji

Ostatnie wpisy z tej kategorii

  • Marketing

    Strategia marketingowa: czy małe firmy jej potrzebują?

    Jak działać na rynku i zdobywać klientów, jeśli konkurencja robi to samo, co Ty? Jak się promować, na co położyć nacisk, żeby dotrzeć do odbiorców? Odpowiedzią na te pytania jest przygotowanie strategii marketingowej. Jeśli miałbyś do wyboru: systematyczne działania marketingowe, ale wykonywane w dość przewidywalny, chaotyczny sposób i analizę marki, jej otoczenia konkurencyjnego, ustalenie konkretnego […]

  • Marketing

    Jak założyć jednoosobową działalność gospodarczą?

    Jednoosobowa działalność gospodarcza jest najchętniej wybieraną i najprostszą formą prawną prowadzenia firmy. To krok w stronę większej niezależności zawodowej. Masz pomysł na biznes i chciałbyś założyć działalność? Sprawdź, co Cię czeka. Samozatrudnienie oznacza prowadzenie przedsiębiorstwa przez osobę fizyczną. Jeśli specjalizujesz się w danej dziedzinie i szukasz szerszych możliwości rozwoju zawodowego, to prawdopodobnie właściwy moment na […]

  • Marketing

    Tym zaskoczy Cię Google: tricki

    Wydaje Ci się, że znasz wszystkie zastosowania najpopularniejszej przeglądarki? Sprawdź, co może Cię zaskoczyć w Google i zobacz kilka ciekawych i śmiesznych tricków. Daj sobie chwilę wytchnienia i odpocznij od reklam w Google i natłoku codziennych obowiązków. Dzisiejszy tekst potraktuj z lekkim przymrużeniem oka ze względu na Prima Aprilis. Wszystkie opisane opcje są dostępne dla […]