Archetypy marki_ biznes z ludzką twarzą

Archetypy marki: biznes z ludzką twarzą

Teoria archetypów Gustava Junga to jedna z metodologii wykorzystywana do tworzenia skutecznej komunikacji z klientami. Pozwala lepiej określić charakter marki i ustalić strategię marketingową 

Jeśli w momencie podania nazwy danej marki, masz konkretne skojarzenie, to znaczy, że zadziałał archetyp marki. Co to dokładnie jest i czy na pewno Twoja firma tego potrzebuje? 

Archetypy marki: czym są? 

Archetyp to pojęcie z psychologii z połowy XX wieku, wprowadzone przez wybitnego psychiatrę Carla Gustava Junga. Oznacza powtarzające się w wielu kulturach wzorce, obrazy, motywy, postawy. Archetypy marki to gotowe wzorce osobowości, które “uruchamiają się” w sposób automatyczny w naszych głowach. Jeśli przełożymy to na język marketingowy, będą to szablony osobowości marki, czyli wzory komunikacji z klientami i wizerunek.  

Czy firma potrzebuje archetypu? 

Wypracowanie archetypu pomoże firmie w wyróżnieniu się wśród innych. Biznes w sieci ma liczną konkurencję, a określenie odrębnego charakteru działalności pozwoli również na: 

  • Połączenie jej z konkretnym produktem, usługą, 
  • Zbudowanie danej historii wokół marki, która lepiej wypromuje biznes
  • Szybsze dotarcie i utożsamienie się klientów z marką, z którą wyznają podobne wartości. 

12 archetypów marki 

Istnieje 12 archetypów marki, do których przyporządkowane są charakterystyczne cechy: 

  1. Niewinny (zwany też Marzycielem) – takie marki mają na celu czynić dobro, są optymistyczne, stawiają na bezpośredni kontakt. Często odwołują się do dzieciństwa, marzeń. Bardziej cenią sobie bezpieczeństwo i przewidywalność niż zmiany i innowacje. Minusem takiej komunikacji mogą być zbyt przewidywalne, nudne komunikaty. Przykład marki: Dove, Mc Donald`s. 
  2. Odkrywca – bada świat poprzez ciągłe poszerzanie granic. Komunikuje chęć do życia w pełni, badania tego, co lepsze i bardziej autentyczne. Posługuje się metaforą podróży. Ważne wartości: ambicja, niezależność i samodoskonalenie. Przykład marki:  Range Rover czy Jeep. 
  3. Mędrzec (Nauczyciel) – stawia na doświadczenie, wiedzę, profesjonalizm oraz naukowe fakty. Zaufanie zyskuje poprzez odwoływanie się do danych statystycznych, mądrości, inteligencji. Mędrzec podkreśla rozsądek, a nie emocje. Przykłady: marki związane z nauką, księgowością, biura rachunkowe, ale również firmy BBC czy Philips.  
  4. Błazen – ważna jest dla niego zabawa, korzystanie z obecnej chwili, humor i rozweselanie odbiorcy. Błazen odchodzi od standardowych ról. Charakterystyczny dla niego jest lekki, prześmiewczy ton i rozrywka, a nie merytoryczny przekaz. Najczęściej używa się go w komunikacji do młodych ludzi (np. Skittles). Zarzuty: dziecinne treści i mały profesjonalizm.   
  5. Zwykły człowiek (everyman) – chce po prostu chce być sobą. Zazwyczaj nie jest dostrzegany, nie epatuje żadną ideologią, nie szokuje i nie walczy z nikim. Jest zwyczajny, swojski. Urzeka ciepłem i prostotą. Ten typ marki będzie odpowiedni dla firm, które nie mają innowacyjnych produktów lub usług lub chcą pozostać bezpretensjonalne. Przykład: IKEA.  
  6. Wielbiciel (Uwodziciel) – koncentruje się na przyjemności zmysłowej, rozkoszy, relaksie. W komunikacji podkreśla, że przyjemność oraz komfort klienta są dla niego najważniejsze. Nie ma tu wzniosłych idei ani długoterminowych celów. Idealnie sprawdzi się w komunikacji marek luksusowych, z branży kosmetyków, bielizny, czekolady, na przykład E. Wedel.   
  7. Twórca – podkreśla, że może stworzyć coś nowatorskiego, inspirującego i pozostawić to dla innych. Archetyp sprawdzi się u tych firm, które chcą wyróżnić się na rynku, są kreatywne i lubią zaskakiwać klientów. Przykłady: Lego, ale również agencje reklamowe, graficy itp. 
  8. Opiekun – jego podstawową potrzebą jest opieka nad innymi oraz wspieranie najmłodszych, rodziny. Atutem jest bezpieczeństwo i wyrozumiałe podejście do klienta. Opiekun jest hojny i poświęca się, przywodzi na myśl rodziców. Wykorzystywany przez marki zdrowotne, pielęgnacyjne, ale też samochody i firmy ubezpieczeniowe. Przykład: VOLVO.   
  9. Władca – zdejmuje odpowiedzialność z klienta i zapewnia o panowaniu nad sytuacją. Komunikuje, że w momencie oddania kontroli, zyskamy pełne bezpieczeństwo. Władca przestrzega stałych zasad i nie zmienia swoich wartości. Dąży do najwyższej jakości i jest autorytetem, który zapewnia klienta o zyskaniu prestiżu i luksusu. Przykład: Rolex czy Rols-Royce.  
  10. Bohater – prezentuje klientom, że warto walczyć i osiągać sukcesy. Motywuje do przekraczania własnych granic oraz wzmacnia odwagę. Pokazuje siłę oraz efekty często w widowiskowy sposób. Powołuje się na idee i chwałę. Jego strategia bywa agresywna, ale również skuteczna. Sprawdzi się w przypadku firm sportowych, odważnych firm marketingowych czy też oferujących usługi innowacyjne.  
  11. Buntownik – lubi łamać zasady. Nie wyznaje ciepła, lecz wartości takie jak wolność, niezależność i indywidualizm. Wywraca schematy do góry nogami, niszczy i szuka zupełnie nowych rozwiązań oraz głośno mówi to, co myśli. Walka i odwet go napędzają. Czasami ważniejsza jest sama ideologia niż produkt. Przykład: Steve Jobs.  
  12. Czarodziej – jego celem jest przemiana życia zawodowego lub prywatnego. Spełnia życzenia, np. o naszym lepszym charakterze, pozycji, sile itp. Dzięki niemu możemy doznać czegoś wyjątkowego. Imponuje wiedzą, niekoniecznie tłumacząc, jak coś działa. Ważny jest efekt, czyli ukojenie i siła. Przykład: Disney lub Intel. 

Jak określić archetyp swojej marki? 

źródło: http://www.c3centricity.com

W tym procesie może pomóc uporządkowanie 12 typów w dwóch kategoriach: 

  • Na osi pomiędzy potrzebą niezależności (Mędrzec, Niewinny, Odkrywca) a przynależności (Błazen, Zwyczajny i Wielbiciel), 
  • Oś pomiędzy stabilizacją (Opiekun, Twórca i Władca) a ryzykiem (Bohater, Buntownik i Czarodziej). 

Warto zrobić szczegółową oraz szczerą analizę potrzeb i oczekiwań. Kiedy już wybierzemy archetyp, zastanówmy się, jakich elementów osobowości marki użyć do opowiedzenia historii, która połączy się z danym produktem lub usługą. To wszystko pozwoli umotywować tożsamość marki i wzmocnić jej pozycję na rynku. 

Dołącz do dyskusji

Ostatnie wpisy z tej kategorii

  • Marketing

    Strategia marketingowa: czy małe firmy jej potrzebują?

    Jak działać na rynku i zdobywać klientów, jeśli konkurencja robi to samo, co Ty? Jak się promować, na co położyć nacisk, żeby dotrzeć do odbiorców? Odpowiedzią na te pytania jest przygotowanie strategii marketingowej. Jeśli miałbyś do wyboru: systematyczne działania marketingowe, ale wykonywane w dość przewidywalny, chaotyczny sposób i analizę marki, jej otoczenia konkurencyjnego, ustalenie konkretnego […]

  • Marketing

    Jak założyć jednoosobową działalność gospodarczą?

    Jednoosobowa działalność gospodarcza jest najchętniej wybieraną i najprostszą formą prawną prowadzenia firmy. To krok w stronę większej niezależności zawodowej. Masz pomysł na biznes i chciałbyś założyć działalność? Sprawdź, co Cię czeka. Samozatrudnienie oznacza prowadzenie przedsiębiorstwa przez osobę fizyczną. Jeśli specjalizujesz się w danej dziedzinie i szukasz szerszych możliwości rozwoju zawodowego, to prawdopodobnie właściwy moment na […]

  • Marketing

    Tym zaskoczy Cię Google: tricki

    Wydaje Ci się, że znasz wszystkie zastosowania najpopularniejszej przeglądarki? Sprawdź, co może Cię zaskoczyć w Google i zobacz kilka ciekawych i śmiesznych tricków. Daj sobie chwilę wytchnienia i odpocznij od reklam w Google i natłoku codziennych obowiązków. Dzisiejszy tekst potraktuj z lekkim przymrużeniem oka ze względu na Prima Aprilis. Wszystkie opisane opcje są dostępne dla […]