Biznes oparty na mocnych stronach_

Biznes oparty na mocnych stronach?

Czy wiesz, że wykonując pracę w zgodzie ze swoimi mocnymi stronami, angażujesz się w nią aż sześć razy bardziej niż gdy skupiasz się na poprawie swoich słabości? Wydawałoby się to oczywiste, ale czy naprawdę wiesz, co jest Twoją mocną stroną i jak to powiązać z biznesem? 

Wiele małych i średnich firmach nie ma działów HR, które mogłyby szczegółowo wdrażać rozwiązania korporacyjne. Istnieją jednak możliwości, które nie wymagają organizowania nowego działu czy zatrudniania specjalistów z wieloletnim doświadczeniem. Wszędzie można pracować “z talentami”, rozumianymi jako mocne strony. Dlaczego? Dzięki temu pracownicy lepiej zrozumieją własny sposób działania i myślenia. Poza tym łatwiej będzie można dopasować ich możliwości do danego projektu lub zadania. Masz jednoosobową działalność? Tym bardziej powinieneś znać swoje mocne strony! 

Talenty i mocne strony 

No dobrze, ale po co zajmować się dodatkowymi rzeczami, kiedy codzienne obowiązki nas przygniatają? Poznanie własnych mocnych stron do klucz do znalezienia schematów własnego funkcjonowania, poprawy produktywności, komunikacji czy odkrycia nowych możliwości zawodowych (w tym budowy marki osobistej). Mocne strony to po prostu predyspozycje. Ta wiedza przekłada się na zaangażowanie, komunikację z zespołem czy też inicjowanie własnych pomysłów. 

Mocne strony w praktyce 

Czy kojarzysz sytuację, kiedy zatrudnieni pracują na zwolnionych obrotach, tracą chęci do pracy i nie wywiązują się z obowiązków tak, jakbyś tego chciał? Ta sytuacja może też dotyczyć firm jednoosobowych. Mimo starań, stosowania różnych technik czy prób kontroli, nie udaje się osiągnąć efektów. To dobry moment na przedyskutowanie z pracownikami tego, w czym czują się mocni i w jakim kierunku dążą. 

Test mocnych stron a skuteczność w pracy 

Gdy przyjmujesz danego pracownika lub zlecasz zadanie, najczęściej wiesz, czego chcesz. Na przykład w sytuacji, gdy szukasz specjalisty IT, pozycjonera czy projektanta stron internetowych. Czy zdarza Ci się, że mimo posiadanych twardych kompetencji przez pracownika, coś “nie gra” we współpracy? Różnimy się między sobą stylem reakcji na daną sytuację i jej interpretacją. A jeśli to się przedłuża? Koszty zatrudnienia pracownika to zawsze spory wydatek, zwalnianie niekoniecznie jest rozwiązaniem. Może to wypalenie zawodowe lub… nieodpowiednie pokierowanie pracownikiem. Ustalenie mocnych stron sprzyja wydajności, podniesieniu jakości pracy i współdziałaniu. Różnorodne kompetencje i temperamenty można ciekawie wykorzystać. 

Mocne strony i różne typy reakcji pracownika 

Mocna strona to naturalny talent w jakiejś dziedzinie, czas poświęcony na jego rozwijanie i wreszcie kompetencja doprowadzona niemal do perfekcji. Autorem koncepcji talentów Clifton Strenghts (inaczej: talenty Gallupa) jest Dan Clifton, badacz zajmujący się psychologią pozytywną. Według Gallupa istnieje bardzo wiele talentów (aż 34) pogrupowanych w obszary: 

  • Wykonywanie, 
  • Wpływanie, 
  • Budowanie relacji, 
  • Myślenie strategiczne. 

W każdej z tych grup znajdują się cechy, które nie są potocznie uważane za talenty, np. Bycie Optymistą czy Integratorem. Zgodnie z tą koncepcją, każdy z nas ma unikalny zestaw 34 talentów, a te, które są w TOP5, w znaczący sposób kształtują życie zawodowe i prywatne. 

Mocne i słabe strony pracownika

Wbrew pozorom zarządzanie poprzez talenty nie polega na nieustannym chwaleniu ludzi. Ważne jest również poznanie słabych stron i reakcji pracownika, które osłabiają jego działanie. Wtedy można pracować całościowo nad rozwojem danej osoby i budować zespół zaangażowanych pracowników, których nie trzeba sprawdzać na każdym kroku. Inny test mocnych stron, to tzw. Meyer Birggs, czyli kwestionariusz osobowości (16 osobowości), który pozwala określić działanie pracownika na 4 poziomach: 

  • Ekstrawersja lub introwersja, 
  • Poznanie lub intuicja, 
  • Myślenie lub odczuwanie, 
  • Osądzanie lub obserwacja (wydawanie opinii lub bycie elastycznym na pojawiające się informacje). 

Wyniki mogą okazać się zaskakujące i przydatne na wielu różnych poziomach. Gdy np. pracownik jest introwertyczny, analityczny, może się wydawać, że nie sprawdzi się w sprzedaży. Tymczasem w sytuacji stworzenia odpowiednich warunków taka osoba również może wspomóc dział sprzedaży (szczególnie jeśli ma strategiczne umiejętności). Co więcej, strateg często widzi projekty w szerszej perspektywie i potrafi wskazywać kierunki rozwoju przedsiębiorstwa. 

Mocne strony w e-biznesie 

W trakcie pandemii wielu z nas zyskało dodatkowy czas, który wcześniej był przeznaczony np. na dojazdy. Budowa własnej marki i tożsamości przedsiębiorstwa będzie zdecydowanie dobrą opcją na drodze do stabilności działania firmy. Test na wiodące talenty/ mocne strony można wprowadzić już na początku współpracy i w ten sposób oszczędzić czas i pieniądze w rekrutacji. Oczywiście trzeba pamiętać, że test nie rozwiąże wszystkich problemów, jest raczej drogowskazem niż receptą.  

Dołącz do dyskusji

Ostatnie wpisy z tej kategorii

  • Branded content, czyli jak skutecznie połączyć reklamę z rozrywką_
    Marketing

    Branded content, czyli jak skutecznie połączyć reklamę z rozrywką?

    Jeśli zauważasz, że konsumenci coraz częściej rezygnują z tradycyjnych form reklamy, a w przeglądarce internetowej instalują AdBlock, to warto zainteresować się tym zagadnieniem. Branded content to reklama produktu/ usługi, która jest połączona z rozrywką w taki sposób, że odbiorca sam chce po nią sięgnąć. Czym jest i jak go porównać do content marketingu?

  • Content marketing_ kierunki rozwoju w 2020
    Marketing

    Content marketing: kierunki rozwoju w 2020

    Zgodnie ze statystykami World Media Group, 80% ekspertów marketingu twierdzi, że liczba kampanii content marketingowych zwiększy się w ciągu 2 lat. Content marketing jest “na fali”, ponieważ podwyższa zaangażowanie odbiorców, a proces tworzenia treści jest wspierany i ulepszany przez nowe technologie. W jakim kierunku pójdzie content w 2020 roku?

  • Storytelling biznesowy
    Marketing

    Storytelling biznesowy: jak to ugryźć?

    Wszyscy lubimy historie, bo zapewniają nie tylko rozrywkę, ale też uwagę i większe zaangażowanie. Storytellingu można z powodzeniem używać nie tylko w towarzystwie, opowiadając zabawne anegdoty, ale także w biznesie. Jak wykorzystać tę technikę marketingową?