Branded content, czyli jak skutecznie połączyć reklamę z rozrywką_

Branded content, czyli jak skutecznie połączyć reklamę z rozrywką?

Jeśli zauważasz, że konsumenci coraz częściej rezygnują z tradycyjnych form reklamy, a w przeglądarce internetowej instalują AdBlock, to warto zainteresować się tym zagadnieniem. Branded content to reklama produktu/ usługi, która jest połączona z rozrywką w taki sposób, że odbiorca sam chce po nią sięgnąć. Czym jest i jak go porównać do content marketingu?

W ciągu ostatnich lat wiele zmieniło się w branży marketingowej, a przede wszystkim nawyki konsumentów oraz wykorzystywane technologie. Obecnie o kształcie branży decyduje odbiorca, wybierając sobie kanały, z których chce korzystać i brac aktywny udział w komunikacji. Potencjał branded content można szczególnie wykorzystać w prężnie rozwijającej się branży technologicznej, ale o tym za chwilę. 

Branded content: przykłady 

Mimo że pojęcie nie jest znane, to ten rodzaj contentu powstał już w latach 30. XX wieku. Jako przykład podaje się markę Protect and Gamble, która promowała w radiu swoje wyroby, czyli mydła. Na bazie współpracy powstało coś w rodzaju show, w którym mydła odgrywały swoje role, opowiadając jakąś historię. Stąd wzięło się powiedzenie: “opera mydlana”. Innym przykładem branded content może być kampania w Internecie w 2001 roku “The Hire” z udziałem aktora Clive Ovena. Koncepcja opierała się na przedstawieniu ośmiu krótkometrażowych odcinków, a w każdym motywem przewodnim był samochód marki BMW. Każdy odcinek były reżyserowany przez największych i najbardziej docenianych twórców. Jak nietrudno się domyślić, popularność treści była ogromna, tak jak zyski marek. 

Rodzaje branded content 

  • leveraged content (product placement) – najbardziej znana forma, czyli lokowanie produktu w materiale reklamowym, 
  • sponsored – treść przekazu sponsoruje firma, ale jej nazwa nie jest wymieniona w contencie, 
  • partnered – marka partneruje w realizacji przekazu, czyli pomaga w promocji i dystrybucji, 
  • orignated – marka bierze na siebie realizację wszystkich wytycznych związanych z contentem.  

Branded content: jak ewoluuje? 

Dociera do szerszej publiczności niż zwykła reklama, ale o jej kształcie coraz częściej decydują konsumenci. Dlatego product placement jest powoli wypierany przez pozostałe formy tego contentu. Już 40% odbiorców konsumuje treści na smartfonach i tabletach, używając ich jako tzw. “drugiego ekranu” (second screen) na co dzień. Marki technologiczne podsuwają zatem użytkownikom różnorodne rozwiązania, np.  poprzez algorytmy czy też aplikacje wychwytujące upodobania klientów, są w stanie proponować odbiorcom dodatkowe treści. Np. po obejrzeniu danego filmu, użytkownik może otrzymać specjalne materiały, do których w zwykłych warunkach nie ma dostępu. 

Branded content a content marketing 

Ten pierwszy to w skrócie: “obrandowany content”, czyli treść, w której pojawia się nienachalna reklama i zachęcanie do kupna. Kluczem do tego działania jest oryginalny pomysł, który będzie potrafił zaangażować odbiorców, a przy okazji komunikować wartości marki. Content marketing ma za zadanie edukować, wzbudzać emocje i również dostarczać rozrywkę. W content marketingu nie musi być wymieniona nazwa marki, pokazuje się głównie styl życia. Można jednak powiedzieć, że branded content to “dziecko” content marketingu (mimo że jest rodzajem reklamy), a różnice pomiędzy nimi mogą się zacierać.  

Element zaskoczenia 

Inwestycję w branded content można potraktować jako szersze możliwości promocji produktu lub usługi. Branded content często wykorzystuje się na przykład przy produkcji aplikacji, która opowiada jakąś angażującą historię związaną z daną marką. Trzeba też dodać, że branded content to również wpisy na blogu firmowym, artykuły czy wideo, oparte na oryginalnym pomyśle promocyjnym i docierające do szerszego grona odbiorców (najlepiej nie wymieniać nazwy marki i podsycać element zaskoczenia).

 

Dołącz do dyskusji

Ostatnie wpisy z tej kategorii

  • Biznes oparty na mocnych stronach_
    Marketing

    Biznes oparty na mocnych stronach?

    Czy wiesz, że wykonując pracę w zgodzie ze swoimi mocnymi stronami, angażujesz się w nią aż sześć razy bardziej niż gdy skupiasz się na poprawie swoich słabości? Wydawałoby się to oczywiste, ale czy naprawdę wiesz, co jest Twoją mocną stroną i jak to powiązać z biznesem?

  • Content marketing_ kierunki rozwoju w 2020
    Marketing

    Content marketing: kierunki rozwoju w 2020

    Zgodnie ze statystykami World Media Group, 80% ekspertów marketingu twierdzi, że liczba kampanii content marketingowych zwiększy się w ciągu 2 lat. Content marketing jest “na fali”, ponieważ podwyższa zaangażowanie odbiorców, a proces tworzenia treści jest wspierany i ulepszany przez nowe technologie. W jakim kierunku pójdzie content w 2020 roku?

  • Storytelling biznesowy
    Marketing

    Storytelling biznesowy: jak to ugryźć?

    Wszyscy lubimy historie, bo zapewniają nie tylko rozrywkę, ale też uwagę i większe zaangażowanie. Storytellingu można z powodzeniem używać nie tylko w towarzystwie, opowiadając zabawne anegdoty, ale także w biznesie. Jak wykorzystać tę technikę marketingową?