Content marketing

Content marketing: jak robić to dobrze?

Content to najprościej mówiąc, każda treść tworzona w sieci: teksty, grafiki, video, podcasty, gify, infografiki, e-mail marketingwebinarysocial media etc. Które narzędzia wybrać i jak przygotować dobrą strategię content marketingową? Po czym poznać dobre efekty naszych działań? 

Content marketing to tak dynamiczna i w pewnym sensie plastyczna dziedzina marketingu, że nie ma jednej recepty dla każdej firmy. Przedsiębiorca powinien odrobić zadanie domowe i samodzielnie odpowiedzieć sobie na kilka ważnych pytań.  W tym celu przygotowaliśmy kroki, które pomogą w stworzeniu dopasowanej strategii content marketingu. 

Strategia content marketingowa w 8 krokach 

  1. Zidentyfikuj, kim są Twoi odbiorcy. Jaki jest ich profil demograficzny i psychograficzny? Z jakimi problemami mierzą się na co dzień? To, co sądzi właściciel firmy, może zupełnie odbiegać od potrzeb i dylematów grupy docelowej. Warto wykorzystać do tego celu narzędzia analityczne, ankiety, badania rynku oraz rozmowy.  
  2. Wyznacz cel, do którego dążysz. Na jeden duży cel zawsze składają się działania taktyczne. Nakreślenie planu pozwoli uporządkować strategię. Może to cel typowo sprzedażowy albo wizerunkowy? Wyznacz cele miesięczne oraz kwartalne.  
  3. Zastanów się, w którym miejscu tworzenia marki jesteś. Czy Twój brand jest znany, a może zaczynasz budować świadomość marki? Postaraj się dopasować działania do etapu, na jakim się znajdujesz. 
  4. Zadbaj o social media marketing. Gdy już wiesz, na jakim etapie rozwoju jesteś, zastanów się, które social media najlepiej pasują do Twojej marki. Ustal plan publikacji treści i trzymaj się go. Nie warto wykorzystywać od razu wszystkich social mediów, potrzebne są na to zasoby czasowe i ludzkie. Poza tym każdy kanał komunikacji ma nieco inny charakter, np. LinkedIn prezentuje działania typowo biznesowe, public relations, wyniki sprzedażowe, Facebook przedstawia codzienną pracę w nieco lżejszym wydaniu i dla szerszej grupy docelowej, a Instagram najczęściej pokazuje kulisy pracy i jest skierowany do nieco młodszego grona odbiorców. Bardzo popularne jest video, które można prezentować na różne sposoby: jako znikające stories na Instagramie czy też dłuższe formy na Youtube. 
  5. Posty na blogu lub stronie internetowej. Budowa marki nie obędzie się bez profesjonalnej strony internetowej i bloga eksperckiego. Przygotuj minimum 50 tematów i zaplanuj publikację treści. W tym punkcie ważna jest regularność i merytoryka treści.  
  6. Evergreen content. Zastanów się, co jest contentem “samograjem” w przypadku Twojej marki. Które treści klikają się niezależnie od pory roku i Twojego zaangażowania? To bardzo przyda Ci się w generowaniu ruchu na Twoją witrynę. 
  7. Mobile marketing. Zadbaj o to, żeby treści były doskonale widoczne i szybko ładowały się na urządzeniach mobilnych. Pomoże Ci to w rozwoju ruchu i generowaniu leadów. Według badań, już co drugi polski internauta kupuje online minimum raz w tygodniu. Potencjał mobile marketingu jest ogromny. 
  8. Newsletter. Raz w tygodniu wysyłaj newsletter do swoich odbiorców. Wtedy zbudujesz z nimi wyjątkową relację, dzięki której wypromowanie swoich działań stanie się łatwiejsze. W dobie wciąż obcinanych algorytmów w social media, newsletter jest na wagę złota! 

Content marketing: po czym poznać, że robię to dobrze? 

Warto spojrzeć na content marketing jak na coś, co daje realną wartość i przyjemność dla Klientów. Trudno powiedzieć, kiedy konkretnie przyjdzie efekt działań, ponieważ content marketing to działanie długoterminowe. Można jednak wskazać pewne wytyczne, które pozwolą zorientować się, czy nasza strategia idzie w dobrym kierunku: 

  • Statystyka. Piksele Google`a oraz Facebooka. To ważne dane, które pomagają przeprowadzać bardziej skuteczne kampanie reklamowe. Poza tym piksele zapamiętują cookies, które umożliwiają dotarcie do osób, które były już wcześniej na Twoim profilu (remarketing). 
  • Regularny kontakt z Klientami poprzez social media, mail czy telefon pozwoli w jakimś stopniu ocenić, czy to, co przygotowujemy, trafia w ich gusta. Jaką informację zwrotną otrzymujesz? 
  • Wyświetlanie strony na urządzeniach mobilnych. Przeprowadź testy, czy strona ładuje się poprawnie, np. poprzez Google Search Console. Dzięki narzędziu otrzymasz konkretne wskaźniki, które wskazują na to, co jeszcze warto poprawić. Trzeba uwzględnić pionową orientację postów na Facebooku i zdjęcie w tle o rozmiarach przygotowanych specjalnie na urządzenia mobilne. Dlaczego to aż tak ważne? W naszym kraju mamy 30 mln internautów i blisko 50mln użytkowników telefonów, zatem na jedną osobę przypada więcej niż jeden telefon. 
  • Testowanie reklam. Nie ma jednej skutecznej recepty na tekst lub grafikę, ponieważ dla każdej marki może zadziałać to inaczej. Nawet jeśli efekty nie pojawiają się od razu, kluczem do sukcesu są testy. 
  • Slogan, który wiąże się z Twoją marką. Czy masz coś takiego? Czy Klienci potrafią od razu wskazać grupę skojarzeń związanych z brandem? 

Dołącz do dyskusji

Ostatnie wpisy z tej kategorii