Dane podstawą marketingu w sieci

Dane podstawą marketingu w sieci

W czasach pandemii biznes staje się coraz bardziej zdigitalizowany. Analiza danych i automatyzacja coraz bardziej zyskują na znaczeniu. Specjaliści szacują, że do końca 2020 roku na zakupy w Internecie wydamy 70 mld złotych. 

Chcąc trafiać do odbiorców w sieci, warto zbierać o nich dane. Według raportu „Global Data Market Size 2017 – 2019”, który analizuje międzynarodowe wydatki firm na cyfrowe informacje o preferencjach internautów, wartość światowego rynku danych wyniesie ponad 20 mld dolarów. W jakich kierunkach będziemy wykorzystywać dane? 

5 kierunków pracy z danymi w marketingu online 

  1. Marketing w wyszukiwarkach. Mając stronę internetowąsklep lub blog, trudno nie zajmować się działaniami SEM, czyli SEO oraz PPC. Celem jest nie tylko budowa wizerunku, ale również sprzedaż. SEM obejmuje bezpłatne i płatne sposoby promocji w sieci. Dodatkowo, wyszukiwarka Google udoskonala swoje algorytmy poprzez działania sztucznej inteligencji oraz uczenia maszynowego.  
  2. Blokchain. Wydatki na tę technologię rosną najprężniej w Europie. Szacuje się, że co roku jest to 80,2% wzrostu (według szacunków międzynarodowej firmy badawczej IDC). Blokchain oznacza łańcuch bloków, za pomocą których przesyła się oraz przechowuje informacje o transakcjach dokonywanych w Internecie. Najpierw zapisywany jest jeden blok, a potem kolejny i następny, co przypomina wspólną, rozproszoną i cyfrową księgę rachunkową transakcji. Aż 43% wydatków na blokchain będzie pochodzić z sektora finansowego. Kolejne branże, które najchętniej decydują się na tę technologię, to przemysł i usługi. Głównym powodem wdrożenia jest bezpieczeństwo i transparentność (raz zapisanej wartości nie można zmienić lub wykasować). Blokchain wiąże się również z możliwością zapłaty poprzez kryptowaluty. 
  3. Mobile. Zgodnie z badaniami Zenith Polska, 70% ruchu w polskim Internecie dzieje się na urządzeniach przenośnych. Ten sukces wiąże się z wykorzystywaniem dużej liczby danych użytkowników w połączeniu z personalizacją komunikatów reklamowych. Dzięki temu można trafić do klienta na właściwym etapie jego ścieżki zakupowej. Oprócz tego mobile używa algorytmów sztucznej inteligencji, co widać np. w użyciu botów w komunikacji z markami w Messegerze. 
  4. Video. Było trendem w poprzednich latach oraz obecnie. Nic nie zapowiada spadku popularności video, a wręcz przeciwnie, trend zwiększa się. Można to zauważyć w social mediach (stories na Instagramie, filmy na FB, live streaming, webinary etc.). Video pomaga nawiązać głębszą relację z odbiorcą, który ma wrażenie, że kontaktuje się z bliskim znajomym. 
  5. E-mail marketing. Zgodnie z raportem Custora E-Commerce Pulse Report, e-mail marketing jest jednym z najbardziej efektywnych sposobów dotarcia do klientów w e-commerce. Około 60% użytkowników uważa, że korzystanie z poczty elektronicznej jest jednym z ważniejszych obowiązków w ciągu dnia. Rzadko jednak sprzedaż dokonuje się za pomocą jednej wiadomości. Mailing buduje relację między marką a odbiorcami. W zaplanowaniu tych działań pomaga marketing automation, który pozwala zaplanować ścieżkę prowadzącą do zakupu. Przykładem może być wysłanie maila z podziękowaniem za zapis na newsletter lub maila z rabatem w momencie zainteresowania internauty jakimś produktem.  

Biznes online w pandemii 

Biznes przenosi się do Internetu, a w firmach pracownicy częściej pracują z domu. W związku z tym kładziemy większy nacisk na skuteczny marketing w sieci oraz analizę danych userów. Podstawą tych działań jest marketing w wyszukiwarkach, a pozostałe wykorzystywane technologie, to: blokchain, video, kanał mobile oraz e-mail marketing. 

Dołącz do dyskusji

Ostatnie wpisy z tej kategorii

  • Afiliacja_ czym jest i jak dzięki niej zarabiać na blogu_
    Marketing

    Afiliacja: czym jest i jak dzięki niej zarabiać na blogu?

    Jeśli masz stronę internetową, prowadzisz blog lub sklep online, afiliacja może być jednym ze sposobów monetyzacji działalności w Internecie. Na czym dokładnie polega ten system i na co zwrócić uwagę przy takiej współpracy?

  • Starsi odbiorcy w social media
    Marketing

    Starsi odbiorcy w social media: jak ich zaangażować?

    Komunikaty reklamowe koncentrują się na młodszych pokoleniach: millenialsach i najmłodszemu, wchodzącemu na rynek pracy pokoleniu Z. Tymczasem statystyki mówią, że już teraz seniorzy stanowią 24% konsumentów. A co z odbiorcami w wieku 30-60 lat i ich zwyczajami w social media?

  • Efektywna praca online bez pośpiechu_
    Marketing

    Efektywna praca online bez pośpiechu?

    Nowa rzeczywistość i praca zdalna to wciąż wyzwanie. Z jednej strony możemy poczuć się swobodnie, nie musząc rano spieszyć się i zyskać dodatkowy czas. Z drugiej: jeśli nie zapanujemy nad sobą i biznesem, to praca może zająć praktycznie cały dzień. Jak pracować bardziej efektywnie i bez pośpiechu?