Efektywna praca w czasach pandemii

Efektywna praca w czasach pandemii

Cyfryzacja jest jedną z głównych dróg rozwoju firm i jedynym rozwiązaniem, które sprawdziło się w czasach pandemii. Gdyby nie programy do pracy zdalnej, większość przedsiębiorstw nie mogłaby funkcjonować. Jak sprawić, żeby praca była efektywna w trudniejszym czasie? 

W tym wpisie skoncentrujemy się na produktywności i organizacji pracy. Nawet jeśli obecnie nasz biznes przeżywa trudniejszy czas, warto przez cały czas być obecnym w Internecie, mieć kontakt z klientami i wymyślać produkty lub usługi na bieżąco. To oczywiście najtrudniejsze, ale jednocześnie może być przewagą dla nas, jeśli wymyślimy coś zupełnie nowego i doprowadzimy do realizacji tego pomysłu. 

Zasada opóźnionej gratyfikacji w biznesie 

Mimo że nieczęsto o tym myślimy, w biznesie panuje zasada opóźnionej gratyfikacji. To, czym dysponujemy w swojej firmie obecnie, zyskaliśmy dzięki pracy sprzed kilku miesięcy. Analogicznie: za kilka miesięcy zbierzemy “żniwa” tego, co robimy teraz. Dlaczego? Klienci często potrzebują więcej czasu, żeby zaufać i kupić od nas produkty czy usługi. W trakcie pandemii ten proces może zostać nieco wydłużony, dlatego warto przygotować sobie mocny plan i skupić się na nim. 

Praca online w trudniejszych czasach 

Czym można zająć się w czasie, kiedy mamy nieco mniej klientów i współprac? 

  • Pracą koncepcyjną, 
  • Przejrzeniem listy wszystkich swoich klientów, również niedoszłych. Może komuś odmówiliśmy współpracy ze względu na brak czasu? Jeśli są ku temu możliwości, warto “odkurzyć” kontakty, 
  • Pracy nad wizerunkiem firmy: odświeżenie strony internetowejbloga i social mediów
  • Przeniesieniu wszystkich zasobów firmowych do chmury i przygotowanie się do działania w trybie cyfrowym
  • Dodatkowych sposobach, dzięki którym możesz pomóc swoim klientom. Pomyśl, co by to mogło być.  

Produktywność w warunkach home office 

Jak efektywnie pracować w domu? Niezależnie od tego, czy pracujesz w swojej firmie, czy jesteś zatrudniony u kogoś, istnieją pewne dobre i uniwersalne praktyki. Ich wprowadzenie pozwala zaoszczędzić czas i się zdyscyplinować. Kilka z nich: 

  1. Technika pomodoro, czyli 25 minut pracy i 5 minut przerwy. Warto nastawić sobie budzik na wyznaczony czas i wyłączyć wszystkie “przeszkadzajki”, np. media społecznościowe (chyba że pracujemy właśnie tam). W ciągu dnia można wyznaczyć sobie na przykład 5 takich trybów pracy i sprawdzić, czy produktywność wzrosła. 
  2. Koncentracja na jednym zadaniu zamiast na kilku. Ten punkt wiąże się nieco z poprzednim. Jeśli pracujemy nad czymś, np. koncepcyjnie, to nie rozpraszajmy się nie wykonujmy innych zadań, nawet jeśli trwają one przysłowiowe 2 minuty. Według badań, powrót do zadania zajmuje 30% więcej czasu!  
  3. Dbaj o zdrowy styl życia. Na skuteczną pracę ma wpływ bardzo wiele czynników, m.in. zdrowe jedzenie, sport oraz redukowanie poziomu stresu. Praca zdalna najczęściej wiąże się z długim siedzeniem przy biurku, przez co narażamy swój kręgosłup. Dlatego sprawdzą się stare, dobre rady: w przerwach od pracy wstań i przeciągnij się! 
  4. Nie łap zbyt wielu srok za ogon! Niektórzy przedsiębiorcy mają pokusę bycia “zosią samosią”: chcą zająć się stronąmarketingiemITpozycjonowaniem, itd. Wtedy trudno o skuteczną pracę nad konkretnym projektem. Pomóc może wyznaczenie sobie czasu na wykonanie zadanie, najlepiej z samego rana. Lista konkretnych zadań pozwoli uporządkować pracę i sprawdzić, czy trzymamy się planu. 
  5. Nagroda za wykonany plan. Każdy z nas może mieć trudniejszy dzień w pracy online, a wizja nagrody może przyspieszyć wykonywanie obowiązków. Bycie w pracy przez 24 godziny na dobę może sprzyjać wypaleniu. Wykonanie zadań w ustalonym czasie warto wynagrodzić sobie np. filmem, książką, rozmową z rodziną, znajomymi etc.  

Praca online: produktywność to nawyki 

Praca w domu wydaje się przyjemna, ale warto wyznaczyć sobie konkretne zasady oraz wymyślić nagrody na później. Pozwoli to na utrzymanie dyscypliny i zwiększy motywację do pracy. Tworzenie tego typu rytuałów to wypracowywanie skutecznych nawyków, procentujących w przyszłości.  

Dołącz do dyskusji

Ostatnie wpisy z tej kategorii

  • Remarketing
    Marketing

    Remarketing w małej firmie: dlaczego jest skuteczny?

    Remarketing to działania, które mają na celu zachęcenie do ponownych odwiedzin użytkownika, który już był na Twojej stronie internetowej. Powracający user jest niezwykle ważny, bo większość przychodów zazwyczaj pochodzi z transakcji generowanych przez niego. Jak działa remarketing w małej firmie i dlaczego warto się nim zająć?

  • LinkedIn
    Marketing

    Personal branding: LinkedIn

    Pod koniec stycznia 2020 roku na LinkedInie znajdowało się już 675 milionów osób. Jeśli przyjąć statystyki z GUSU, które mówią o prawie 17 milionach osób pracujących w Polsce, to co piąta z nich ma konto na tym biznesowym portalu. Dlatego trudno nie zauważyć potencjału płynącego z personal brandingu na LinkedIn.

  • Jak przejść z biznesu offline do online w 4 krokach
    Marketing

    Jak przejść z biznesu offline do online w 4 krokach

    Jeśli Twój biznes dobrze prosperował w “realnym” świecie, mogłeś nie myśleć o przenoszeniu go do Internetu. Jeszcze kilka miesięcy temu nie było to potrzebne. Dziś, w dobie pandemii i zamrożenia gospodarki to konieczność. Od czego zacząć, jeśli chcesz prowadzić biznes online?