Mała firma i klienci_ jak ich zdobyć_

Mała firma i klienci: jak ich zdobyć?

Zgodnie ze statystykami Banku Światowego, małe i średnie firmy odpowiadają za 90% wszystkich biznesów. Łącznie stanowią ponad 50% globalnego zatrudnienia. Tak ważny sektor gospodarki boryka się jednak z różnymi wyzwaniami, na przykład ze zdobyciem i zbudowaniem relacji z klientami. Jak pozyskać kontrahentów w małej firmie? 

Małych i średnich firm jest stosunkowo dużo: w samej Polsce działa ich 2 mln. Spośród nich najliczniejszą grupę stanowią mikroprzedsiębiorstwa. Tak duża konkurencja sprawia, że przedsiębiorstwa powinny nieustannie się rozwijać. Jakie kroki podjąć, żeby zyskać płacących klientów? 

8 sposobów na zdobycie klientów 

Nie ma sposobu żadnego marketingowego sposobu, który zadziała jak magiczna różdżka. Jednak wprowadzenie strategii i systematyczne działania na pewno pomogą wyróżnić się spośród konkurencji oraz przyciągnąć klientów. Niezależnie od rodzaju prowadzonego biznesu w sieci, prezentujemy uniwersalne rady dotyczące budowania wizerunku i dobrych relacji z klientami: 

  1. Dobra domena. Adres internetowy to tożsamość w sieci, dlatego tak ważna jest trafna domena: krótka, prosta, ale zapadająca w pamięć. Ważne, żeby oddawała charakter Twojej firmy. Najczęściej wybierana końcówka to “pl” lub “com”, ale dobrym sposobem na wyróżnienie się mogą być również: .ONLINE, .SITE, .SPACE, .TECH, jeśli pasuje do typu Twojej działalności. Lepiej nie dodawać w domenie jakichkolwiek znaczników czy też znaków specjalnych, to może utrudniać jej odczytanie.  
  2. Czytelna i użyteczna strona internetowa. To must have działalności w sieci. Ważne, żeby witryna była przejrzysta, a czytelnik mógł od razu odnaleźć wszystkie potrzebne informacje oraz kontakt z firmą. Warto udostępnić różnorodną formę kontaktu z klientem: mail, telefon, Skype/Whatsapp/ Messenger oraz godziny, w jakich można zastać obsługę. Jak wygląda ścieżka klienta? Ile czasu spędza na każdej zakładce? Czy liczba przejść do koszyka sklepu internetowego jest satysfakcjonująca? Pamiętaj o responsywności witryny. 
  3. Prowadzenie bloga eksperckiego na stronie www. Blog buduje pozycję eksperta oraz wpływa na SEO, poprawiając widoczność strony w sieci. Dodawanie nowych podstron uwiarygadnia witrynę. Dzięki temu wyszukiwarki indeksują podstronę, a użytkownicy mogą ją szybciej odnaleźć. Przy okazji czytelnicy zyskują ciekawe treści, a Ty masz dodatkowy content do promocji w różnych kanałach, np. w social media
  4. Przyjazne media społecznościowe. Jeśli chcesz sprawnie zająć się marketingiem w małej firmie, nie wystarczy świetna strona www oraz blog. Social media to punkt obowiązkowy. Warto jednak podejść do tego strategicznie i na luzie. Na początku tygodnia zaplanować treści na min. tydzień (a najlepiej mieć jeszcze dodatkowe materiały “zapasowe”) oraz być otwartym na bieżące wydarzenia oraz to, co dzieje się w firmie. W planie contentu do social mediów warto uwzględnić materiały “od kulis”, np. z etapu produkcji, czy też video nagrane spontanicznie. Odbiorcy lubią treści, które nie tylko sprzedają, ale też coś opowiadają, edukują, rozweselają.  
  5. Pozycjonowanie również pod kątem wyszukiwań lokalnych. W sytuacji gdy prowadzisz biznes lokalny, zadbaj o wizytówkę w Google i pozycjonowanie na odpowiednie frazy, np. Trener personalny Kraków Śródmieście, sklep z artykułami dla zwierząt Rzeszów itp. Aż 46 procent wyszukiwań w Google wiąże się z informacjami lokalnymi. 
  6. Doskonała obsługa klienta. To bez wątpienia jeden z najważniejszych elementów w procesie sprzedaży, budowania marki. Warto zadbać o świetną obsługę klienta nie tylko w trakcie sprzedaży, ale również po. Raz na jakiś czas wyślij wiadomość do klientów z pytaniem, czy wszystko ok, czy usługa się podoba? Pójdź też o krok dalej i zapytaj, co poprawić. Wymaga to nieco odwagi, ale jeśli firma wychodzi z taką propozycją przy jednoczesnej dbałości o produkty i jakość obsługi, może liczyć na konstruktywną krytykę. Takie opinie pomogą prowadzić jeszcze lepszy biznes. Nigdy nie pozostawiaj danych kontrahentów (obecnych i niedoszłych) bez odpowiedzi. 
  7. Dbanie o opinie na temat firmy. Monitoruj wszystkie opinie w sieci oraz te, które krążą w środowisku. Bądź rzecznikiem firmy, zachowaj spokój i wyjaśniaj to, co budzi wątpliwości. Odpowiadaj na komentarze w sieci, pod żadnym pozorem ich nie kasuj chyba że naruszają granice netykiety. Zapraszaj do dyskusji. Jeśli pojawia się wiele pytań, zorganizuj sesję Q&A (Questions and Answers) i rozwiej wszelkie rozterki. Zbudujesz tym samym pozycję eksperta. 
  8. Coś extra. Pomyśl o marketingu rekomendacji. Jak on może działać i co możesz zaoferować w swojej firmie? Wynagradzaj stałych klientów, oferując im rabaty lub gratisy. Wymyśl konkursy albo specjalne akcje z jakiejś okazji, np. urodzin firmy. Postaraj się, aby było to coś oryginalnego. Aplikacja, gra, afiliacja, udział w filmie promocyjnym, sesji zdjęciowej dla użytkownika? Poszukaj ciekawego ambasadora marki, który będzie mówił jej głosem w zamian za odpowiednie profity.  

Dobry biznes w sieci to lojalność wobec klientów 

Wszyscy jesteśmy czyimiś klientami i sami mamy klientów. Według danych GUS, PARP, większość małych i średnich opiera się na usługach, handlu, a dopiero potem branży przemysłowej i pozostałych gałęziach gospodarki. W tych dziedzinach liczą się również “miękkie” aspekty, jak lojalność marki wobec klientów, biznes bez kruczków, bliski kontakt ze sprzedawcą i pamięć o klientach. W końcu kupujemy od tych, których lubimy i wydają się nam znajomi, prawda? 

Dołącz do dyskusji

Ostatnie wpisy z tej kategorii

  • Marketing

    Strategia marketingowa: czy małe firmy jej potrzebują?

    Jak działać na rynku i zdobywać klientów, jeśli konkurencja robi to samo, co Ty? Jak się promować, na co położyć nacisk, żeby dotrzeć do odbiorców? Odpowiedzią na te pytania jest przygotowanie strategii marketingowej. Jeśli miałbyś do wyboru: systematyczne działania marketingowe, ale wykonywane w dość przewidywalny, chaotyczny sposób i analizę marki, jej otoczenia konkurencyjnego, ustalenie konkretnego […]

  • Marketing

    Jak założyć jednoosobową działalność gospodarczą?

    Jednoosobowa działalność gospodarcza jest najchętniej wybieraną i najprostszą formą prawną prowadzenia firmy. To krok w stronę większej niezależności zawodowej. Masz pomysł na biznes i chciałbyś założyć działalność? Sprawdź, co Cię czeka. Samozatrudnienie oznacza prowadzenie przedsiębiorstwa przez osobę fizyczną. Jeśli specjalizujesz się w danej dziedzinie i szukasz szerszych możliwości rozwoju zawodowego, to prawdopodobnie właściwy moment na […]

  • Marketing

    Tym zaskoczy Cię Google: tricki

    Wydaje Ci się, że znasz wszystkie zastosowania najpopularniejszej przeglądarki? Sprawdź, co może Cię zaskoczyć w Google i zobacz kilka ciekawych i śmiesznych tricków. Daj sobie chwilę wytchnienia i odpocznij od reklam w Google i natłoku codziennych obowiązków. Dzisiejszy tekst potraktuj z lekkim przymrużeniem oka ze względu na Prima Aprilis. Wszystkie opisane opcje są dostępne dla […]