Marketing w małej firmie: te zasady się nie starzeją

Przeczytałeś o marketingu już bardzo wiele i trudno Cię zaskoczyć? Tymczasem o skuteczności w tej dziedzinie decyduje trzymanie się prostych, uniwersalnych zasad. Sprawdź, czy okażą się pomocne w Twoim przedsiębiorstwie.

Jeśli właśnie założyłeś firmę lub zamierzasz to zrobić, na początku będziesz “wcielał się” w różne role: specjalisty w swojej dziedzinie, handlowca, marketingowca, księgowego, specjalisty ds. obsługi klienta, business managera, rekrutera etc. Aby nie zwariować, warto podejść do tego w odpowiedni sposób. Jak mawia Elon Musk, “Tworzenie firmy to nie sprint, to maraton”, dlatego przygotujmy się do niego. 

Zasada Pareta

W tekście skoncentrujemy się na ogólnych rozwiązaniach marketingowych, które pomogą ustalić kierunek działania. Jeśli skupilibyśmy się na zasadzie Pareto, wedle której 20% działań odpowiada za 80% efektów, to poniższe rozwiązania pozwalają zoptymalizować pracę i osiągnąć lepsze efekty. Czasem ta zasada może przybrać proporcje 40/60, można ją odnieść nie tylko do marketingu, ale również sprzedaży, strategii, zarządzania projektami, podejmowania decyzji, negocjacji i in.

7 uniwersalnych zasad marketingowych

  1. Testuj pomysły. To częsty błąd początkujących przedsiębiorców – wydaje się, że sami wiedzą, co jest dobre dla ich klientów. Wdrażają więc rozwiązania, które są dopasowane nie do odbiorców, tylko do nich samych. Powinno być odwrotnie: zapytaj o zdanie klientów. Może się okazać, że oczekują czegoś zupełnie innego od Twojego produktu/usługi lub chcą coś w nich zmienić. Pamiętaj, że klienci tworzą Twój biznes, dlatego przygotuj wersje testowe usługi i sprawdź, jaki to przyniesie efekt.
  2. Twórz bazy klientów i utrzymuj z nimi kontakt. Zapisuj ich dane w systemie CRM i nawiązuj z nimi kontakt. Utrzymanie klientów, którzy Cię znają, jest znacznie tańsze i bardziej wartościowe niż nieustanne pozyskiwanie nowych. Do wybranej bazy warto wysłać krótką wiadomość z ankietą satysfakcji lub specjalną ofertę. Zapisuj też kontakty do podwykonawców, może zechcą wziąć udział w nowym projekcie lub Ty zarekomendujesz ich usługi. W ten sposób buduje się siatka kontaktów, a to jedna z najcenniejszych rzeczy w firmie.
  3. Unikaj “klątwy” wiedzy w komunikacji z klientami. To częsty przypadek, gdy ktoś “zjadł zęby” w danej branży i zaczyna rozmawiać z nowymi klientami lub odbiorcami o swoim biznesie. Czasem wytłumaczenie działania danej usługi czy funkcji produktu nie jest proste, ale stanowi konieczność. To kluczowy element komunikacji marketingowej firmy, komunikatów na stronie internetowej oraz w sytuacjach bezpośrednich. Nie wiesz, jak wyjaśnić zawiłą rzecz? Wyobraź sobie, że tłumaczysz to dziecku. Jeśli Twój produkt lub usługa są zaawansowane technologicznie, a wiedza o nich nie jest powszechna, musisz “zaprzyjaźnić się” z takim podejściem i opracować strategię komunikacji, której użyjesz w każdych warunkach.
  4. Jeśli to możliwe, spotkaj się z kontrahentami. Mimo szerokiego wachlarza możliwości komunikacji online, spotkania offline zawsze najbardziej zbliżają ludzi do siebie. Najwięcej wartościowych kontaktów zbieramy na wszelkiego rodzaju targach, warsztatach, konferencjach, wyjazdach integracyjnych etc. W obecnych czasach ten proces jest utrudniony, ale spróbuj zorganizować spotkanie w bezpiecznych warunkach lub podtrzymuj kontakt telefoniczny. Jeśli szukasz aplikacji do nawiązywania biznesowych rozmów “na żywo”, coraz większą popularnością cieszy się Clubhouse.
  5. Przygotuj kilka wersji reklamy i testuj je. Ceń swój czas na przygotowanie dopracowanych copy i grafik do reklamy. Przeznacz odpowiedni budżet na reklamy i przygotuj kilka wersji. Zobaczysz wtedy, jakie nagłówki i grafiki lepiej trafiają w gusta klientów, a które można ulepszyć. 
  6. Buduj swoją markę osobistą. Nie pokazuj jedynie ofert sprzedażowych, zaprezentuj odbiorcom inną “odsłonę” siebie – edukuj, inspiruj. Wielu przedsiębiorców działa właśnie w ten sposób i na początku może być trudno się wyróżnić, ale nie poddawaj się. Wypisz skojarzenia z marką, mocne i słabe strony oraz to, czym jest Twoja marka i czym się wyróżnia. Twórz content i nie zapominaj o “lżejszych” treściach. Do dyspozycji jest wiele narzędzi marketingowych, w tym social media
  7. Twórz systemy marketingowe, które pozwolą Ci zaoszczędzić czas. Wiele działań możesz zautomatyzować. Chodzi o to, żeby wykonać pracę raz, a potem czerpać z tego korzyści. Zaplanuj lejek sprzedażowy: najczęściej jest to e-book za zapis na newsletter, a potem komunikacja mailingowa i zaproszenie do rozmowy telefonicznej. 

Nie przygotowuj treści “na ostatnią chwilę”, weź pod uwagę czynniki zewnętrzne i wewnętrzne. Gdy już je stworzysz, sprawdź, jak możesz je “zrecyklingować”: część treści z ebooka warto użyć do komunikacji w social media czy też do artykułów na blog lub do prasy. Filmiki reklamowe warto “pociąć” i opublikować nie tylko we własnych kanałach marketingowych (strona, blog, social media), ale również w zewnętrznych (artykuły w mediach, treści dla influencerów).

Marketing: działanie długodystansowe

Marketing to jedna z bardziej rozbudowanych, przyjemnych i kreatywnych gałęzi działania firmy. Warto wcześniej zaplanować, jak ma funkcjonować i w jaki sposób łączyć się z innymi działami firmowymi. Weź też pod uwagę, że efekty – jak to wspominał Elon Musk – są długoterminowe. Udanego maratonu! 

Dołącz do dyskusji

Ostatnie wpisy z tej kategorii

  • Marketing

    Strategia marketingowa: czy małe firmy jej potrzebują?

    Jak działać na rynku i zdobywać klientów, jeśli konkurencja robi to samo, co Ty? Jak się promować, na co położyć nacisk, żeby dotrzeć do odbiorców? Odpowiedzią na te pytania jest przygotowanie strategii marketingowej. Jeśli miałbyś do wyboru: systematyczne działania marketingowe, ale wykonywane w dość przewidywalny, chaotyczny sposób i analizę marki, jej otoczenia konkurencyjnego, ustalenie konkretnego […]

  • Marketing

    Jak założyć jednoosobową działalność gospodarczą?

    Jednoosobowa działalność gospodarcza jest najchętniej wybieraną i najprostszą formą prawną prowadzenia firmy. To krok w stronę większej niezależności zawodowej. Masz pomysł na biznes i chciałbyś założyć działalność? Sprawdź, co Cię czeka. Samozatrudnienie oznacza prowadzenie przedsiębiorstwa przez osobę fizyczną. Jeśli specjalizujesz się w danej dziedzinie i szukasz szerszych możliwości rozwoju zawodowego, to prawdopodobnie właściwy moment na […]

  • Marketing

    Tym zaskoczy Cię Google: tricki

    Wydaje Ci się, że znasz wszystkie zastosowania najpopularniejszej przeglądarki? Sprawdź, co może Cię zaskoczyć w Google i zobacz kilka ciekawych i śmiesznych tricków. Daj sobie chwilę wytchnienia i odpocznij od reklam w Google i natłoku codziennych obowiązków. Dzisiejszy tekst potraktuj z lekkim przymrużeniem oka ze względu na Prima Aprilis. Wszystkie opisane opcje są dostępne dla […]