Marketing w małej firmie w czasach kryzysu

Marketing w małej firmie w czasach kryzysu

Ostatnie, trudne wydarzenia na świecie sprawiły, że wiele firm przewartościowało swoje działania. To dobry czas na wprowadzenie zmian i skoncentrowanie się na takim podejściu do marketingu, które będzie proste, skuteczne oraz pozwoli zaoszczędzić pieniądze i czas. Jak robić marketing w małej firmie w czasach kryzysu?  

Marketing to proces, w który zawsze warto inwestować, a nie tylko w czasach kryzysu. Działania, które podjęliśmy wcześniej, często osiągają efekt jakiś czas później. Wiele również zależy od tego, czy oparliśmy strategię biznesową o działania offline, online, czy może o jedno i drugie. No dobrze, ale co zrobić teraz? 

Hosting: fundament działań marketingowych 

Najlepiej skoncentrować się na działaniach, które: 

  • Pozwolą nieco ograniczyć budżet reklamowy (czasami nawet do kilkuset złotych miesięcznie), 
  • Zoptymalizują zadania. Warto zastanowić się, które z nich można wykonać samodzielnie, a które trzeba zlecić, 
  • Pozwolą skupić się na strategii, która przyniesie długotrwały efekt. 

Tych wszystkich elementów nie można wykonać bez firmowej strony internetowej oraz bezpiecznego i taniego hostingu. Obecność w Internecie jest niezbędna do komunikowania działań firmy, budowania relacji z Klientami i gromadzenia społeczności. To wszystko przełoży się na sprzedaż produktów lub usług.  

11 sposobów na marketing w czasach kryzysu 

Jak się wyróżnić? Warto podejmować takie akcje, których próżno szukać u konkurencji. Mogą one wymagać dokształcenia się w niektórych tematach i niosą ryzyko, że efekt nie zostanie od razu osiągnięty. Kluczem jednak jest chęć, podejście proaktywne i zaangażowanie, a także umiejętność wyciągania wniosków. 

  1. Dbaj o obecnych Klientów. Zaproponuj im promocje, dodatkowe usługi. Zaoferuj wsparcie, możliwość dodatkowych konsultacji etc. Opiekuj się każdym Klientem i dopilnuj, aby każdy poczuł się ważny. 
  2. Zastanów się, czy obecne usługi odpowiadają na potrzeby Klientów. Może warto część z nich przenieść do Internetu lub usługi zmienić na produkty online? Czy jakieś z nich można zautomatyzować? Następnie przemyśl proces komunikacji. Warto wcześniej wykonać badania rynku, aby uzyskać feedback bezpośrednio od Klientów i pracowników. 
  3. Zaktualizuj swoją stronę internetowąblog, social media. Sprawdź, czy treści są atrakcyjne i zgodne z SEO (np. Za pomocą statystyk na Facebooku, Google Analytics). Ustaw również wizytówkę w Google i sprawdź, czy godziny otwarcia, telefon i wszystkie linki oraz zdjęcia są poprawne.  
  4. Stwórz plan publikacji treści na Twoje kanały social media na min. tydzień do przodu. Może warto położyć szczególny nacisk na te, w których gromadzi się społeczność wokół Twojego biznesu? Grupa na Facebooku, kanał na YT, Instagram? Zacieśnij relację między marką a odbiorcami. Obecnie większość ludzi spędza czas w Internecie i z przyjemnością czytają wpisy ulubionych marek.  
  5. Nie zapominaj o dzieleniu się swoją wiedzą. Na stronie warto dodawać case study w interesującej i niebanalnej formie (zdjęcie, prezentacja, infografika, wykres, film). Nie obawiaj się tego, że konkurencja “odgapi” od Ciebie działania. Dziś odbiorcy mają spore wyczucie co do komunikacji, a treści wyłącznie sprzedażowe na nich nie działają. Szczere wpisy i chęć dzielenia się wiedzą pozwolą Ci działać transparentnie i naturalnie sprzedawać. Najlepszym marketingiem jest dobrze wykonana praca. Jeśli ktoś będzie chciał od Ciebie kupić, to i tak to zrobi, nawet jak we wpisie “sprzedasz” dużą część swojej wiedzy. 
  6. Jeśli nie masz czasu na tworzenie świetnych, jakościowych materiałów, zleć to zadanie. Gdy nie masz na to zasobów pieniężnych, opracowuj materiały samodzielnie. Rób to tak dobrze, jak tylko potrafisz nawet jeśli będą publikowane rzadziej. Profesjonalne treści same się obronią. 
  7. Pozyskuj opinie od swoich pracowników i Klientów. Zapytaj, co w dotychczasowej współpracy było w porządku, nawet jeśli kontakt został w którymś momencie przerwany. Powiedz, dlaczego potrzebujesz tych opinii i że rekomendacja to dla Ciebie ważny etap biznesowych działań. Zapytaj też, co można zrobić lepiej. Dzięki temu nawiążesz żywą relację. 
  8. Poznawaj dużo nowych ludzi. Możesz to robić również online, nie tylko na konferencjach czy wydarzeniach branżowych. Istnieje dużo tematycznych grup na Facebooku oraz LinkedIn, służący do nawiązywania biznesowych znajomości, wymiany wiedzy i szukania potencjalnych współpracowników. 
  9. Ustaw reklamę Google Ads. Na początek wystarczy podstawowa kampania na najważniejsze frazy kluczowe, np. Księgowa Kraków, grafik DTP Rzeszów. Zespół Google pomoże Ci przygotować reklamę, wydasz na nią około 100-200 zł, a szybko przyniesie Ci ona realne korzyści. 
  10. Wykorzystaj reklamy na Facebooku. Ustaw promocję postu za 10, 20 czy 50 zł i docieraj do większej liczby ludzi. 
  11. Przełam się i nagrywaj stories na Instagramie. Badania pokazują, że w ten sposób rośnie zaufanie internautów do danej marki. Odbiorcy widzą, że firma również nie jest perfekcyjna tak jak oni, a dodatkowo zyskujesz viralowy potencjał. 

Marketingowe działania niepłatne wiążą się z tym, że na efekt trzeba trochę poczekać. Niezależnie od tego, czy celem jest sprzedaż czy np. budowanie wizerunku. Dlatego warto połączyć tego typu działania z reklamą np. w Google, która zapewni szybszy wzrost widoczności marki w sieci i zwiększy szanse na sprzedaż.  

Hosting w Kru.pl: 5 lat w cenie 1 roku! 

Zapraszamy do promocji w Kru, w której oferujemy hosting na 5 lat w cenie 1 roku. Oferta umożliwi przetrwanie nawet najmniejszym firmom i na starcie daje przewagę tym biznesom, które myślą o swoim działaniu długoterminowo, ponieważ: 

  • Płacisz od razu za 5 lat działania strony www, dzięki czemu oszczędzasz pieniądze i motywujesz się do dalszej pracy, 
  • Otrzymujesz ciągłość usługi bez potrzeby jej odnawiania, 
  • Zyskujesz hosting oparty na bezpiecznych serwerach, pochodzący od zaufanej firmy w branży. 

Dołącz do dyskusji

Ostatnie wpisy z tej kategorii