RAPORT_ Podstawowy audyt SEO na stronie www

RAPORT: Podstawowy audyt SEO na Twojej stronie www

Audyt SEO to kompleksowa ocena strony internetowej pod kątem poprawności, użyteczności i efektywności. Składa się na niego wiele czynników, a koszt wykonania jest znaczący. Jest też dobra wiadomość: można go przygotować w nieco uproszczonej postaci. To rozwiązanie sprawdzi się w przypadku stron www małych firm i nieskomplikowanych sklepów internetowych, którzy nie mają wyraźnej potrzeby wdrażania kompleksowego audytu SEO. 

Fakt, że posiadasz stronę internetową, nie wystarczy. Ważne jest, żeby docierała ona do czytelników, przekazywała informacje oraz zachęcała do działania (call to action). Cel danej witryny może być różny (typowo wizerunkowy, zachęcający do kupna, zapisu na newsletter czy sprzedaży produktów w e-sklepie). Istnieje jednak wspólne zadanie wszystkich witryn: dotarcie do Klienta i odpowiedź na jego potrzeby. W realizacji celu pomoże audyt SEO.  

Audyt SEO: na czym polega? 

Audyt SEO wykonuje najczęściej agencja SEO. Jeśli jednak nie dysponujemy odpowiednią kwotą, można wykonać proces samodzielnie, w nieco uproszczonej wersji. Audyt SEO to raport z przeprowadzonej analizy strony www, który uwzględnia: 

  • Analizę widoczności strony w wynikach wyszukiwania, 
  • Analizę wewnętrzną strony (optymalizacja), 
  • Analiza poprawności działania witryny oraz jej funkcjonalności. 

Każdy z tych procesów wygląda inaczej. Oprócz wygenerowania raportu, przygotowuje się wnioski i interpretuje wyniki związane z pozycją strony internetowej w wyszukiwarkach. Celem audytu SEO jest poprawa działania strony pod kątem optymalizacji (SEO), widoczności w wynikach wyszukiwania (pozycjonowanie), redakcji, szybkości ładowania i sprawności działania, użyteczności po to, aby użytkownicy czerpali z niej jak największą korzyść. 

Kiedy audyt SEO jest potrzebny? 

Istnieje kilka takich sytuacji, z którymi wiążą się różne potrzeby i oczekiwania: 

  1. Przed powstaniem strony. Jeśli posiadasz przygotowaną makietę strony www, warto pokazać ją programiście i grafikowi, którzy już na tym etapie mogą przygotować ją do działania zgodnie z zasadami SEO. Dzięki temu już na początku angażujemy w ten proces specjalistę, eliminujemy błędy i zyskujemy przewagę. 
  2. W trakcie utworzenia strony www. W momencie gdy witryna już istnieje i dopiero wtedy zamierzamy dostosować ją do zasad SEO, mamy niestety ograniczone pole działania. W takim wypadku można jedynie wdrożyć aspekty techniczne, np. meta znaczniki, czy zmienić nasycenie słowami kluczowymi. Okazać się może, że będzie potrzebne wprowadzenie poprawek na stronie. Jeśli jednak jesteśmy raczej zadowoleni z witryny i zależy nam na niewielkich poprawkach, można z powodzeniem wykorzystać rady z tego raportu i wdrożyć je w życie.  
  3. W trakcie wprowadzania kluczowych zmian, np. rebrandingu. Wtedy audyt SEO umożliwia sprawdzenie, w jakiej kondycji znajduje się witryna, wdrożyć zmiany oraz przedyskutować wnioski. Audyt w tym przypadku skoncentruje się bardziej na analizie danego fragmentu strony.  
  4. Na skutek reakcji na kary, włamania na stronę itp. Audyt SEO będzie inaczej przebiegał w sytuacji np. kary za treści, linki przychodzące lub kradzież danych ze strony www. W tym punkcie warto wyeliminować działania, które spowodowały problem, naprawić linki, dokładnie przejrzeć treści i poprawić je. W przypadku cyberprzestępstwa, koniecznie trzeba przygotować diagnozę. Pozwoli ona ustalić efekty włamania i podjąć działania naprawcze. 
  5. Rezygnacja ze współpracy z agencją SEO lub specjalistą i podjęcie się samodzielnych działań. Warto sprawdzić, które elementy wdrożonej wcześniej strategii okazały się efektywne, a które nie. Na czym dokładnie polegała strategia działań SEO? Czy działania prowadzono długoterminowo, czy doraźnie? Warto spojrzeć całościowo na tę sytuację i przeprowadzić analizę konkurencji, analizę widoczności witryny w wynikach wyszukiwania oraz analizę wewnętrzną strony. 

Audyt SEO: jak powinien wyglądać? 

Obszarów do badania jest sporo. Przedstawiamy najważniejsze z nich, które znacząco wpływają na widoczność strony w wynikach wyszukiwania, jakość i poprawność: 

Linkowanie 

  • liczba linków, 
  • liczba domen linkujących, 
  • anchory (tekst zakotwiczenia stanowiący odnośnik), 
  • adres wskazywanej podstrony, 
  • jakość, użyteczność i tematyka serwisu, który linkuje do Twojej strony. 

Można to zrobić m.in. za pomocą darmowego Google Search Console i zakładki: “Linki”: 

Linkowanie, Google Search Console 

Słowa kluczowe 

  • Jaka jest aktualna widoczność strony w wynikach wyszukiwania?  
  • Na jakie frazy strona jest widoczna w wyszukiwarce? 
  • Wybierz popularne słowa kluczowe pasujące do witryny i sprawdź, jaką pozycję zajmuje strona. 

Do tego celu można wykorzystać np. darmowe narzędzie Ubbersuggest, które pozwoli na podstawie jednego słowa uzyskać sugestie innych: 

Inne, bezpłatne narzędzie, to Planer słów kluczowych Google, które pokazuje konkurencję, stawkę: 

Analiza ruchu na stronie 

  • Jak zachowują się odbiorcy na stronie? 
  • Jaki jest współczynnik odrzuceń? 

Ruch na stronie, Google Analytics 

Opis meta 

  • Analiza metaznaczników: tytuł (title) i opis (meta description) 
  • Czy opisy są poprawnie skonfigurowane? 
  • przekierowania.

Tytuł musi być interesujący, oryginalny i powinien zawierać słowa kluczowe. Optymalna liczba znaków: 60-80. Podobne kryteria dotyczą opisu, zmienia się jedynie długość (150 znaków). 

Pomocne mogą okazać się te linki: 

https://support.google.com/webmasters/answer/79812?hl=pl 
https://support.google.com/webmasters/answer/35624?visit_id=636804966072331314-2221896487&rd=1 

Przekierowania (jedna wersja adresu domeny) można sprawdzić za pomocą darmowej strony: https://httpstatus.io/ Jeśli obok domeny znajdzie się wyłącznie status “200”, oznacza to, że nie ma żadnych przekierowań.  

Jeśli istnieje wiele wersji adresu domeny (www.domena.pl i domena.pl są traktowane oddzielnie), trzeba poprawić przekierowania w kodzie strony, aby wyglądało to tak: 

<meta name=”canonical” href=”https://www.nazwadomey.pl/” /> 

Ładowanie strony i wersja mobilna witryny 

  • Jak wyglądają wyniki strony dla wersji mobilnej? 
  • Jaki jest czas wczytywania strony? 
  • Sprawdzenie poprawności zakładek i podstron. 

Warto wejść w Google Search Console/ Szybkość oraz Obsługa na urządzeniach mobilnych. 

Treści i nagłówki 

  • Poprawa treści i nasycenie słowami kluczowymi 
  • Czy treści są oryginalne, nie powtarzają się? 
  • Sprawdzenie nagłówków H1-H6. 

Nagłówki mogą zostać przygotowane w ten sposób: 

  • globalny nagłówek h1 na logo serwisu, 
  • nagłówki hx np. h1 – h6 na wszystkich odnośnikach w menu, 
  • nagłówki hx na wielu elementach stopki. 

Optymalna długość tekstu to około 3000 znaków ze spacjami. Powinny być interesujące, pisane zarówno dla użytkowników, jak i wyszukiwarek (co jakiś czas warto zamieścić słowo kluczowe, ale też nie przesadzać). O tym, czy nasze działania są wystarczające, można dowiedzieć się już podczas tworzenia treści i używania darmowej wtyczki Yoast SEO (wskazuje konkretne elementy do poprawy).  

Grafiki i zdjęcia 

  • Poprawa grafik i atrybutów alt, 
  • Czy nie ważą zbyt dużo? 

Ten etap jest często pomijany. Tymczasem zbyt duże grafiki, zdjęcia lub video mogą spowalniać ładowanie strony www. Jeśli strona ładuje się dłużej niż 4 sekundy, blisko połowa użytkowników wyjdzie z niej. Warto zadbać o dobrą jakość grafik i ich nieduży rozmiar.  

Atrybuty alt to opisanie grafiki po to, żeby roboty wiedziały, co na niej się znajduje. Ten proces przydaje się w przypadku niewyświetlenia grafiki/zdjęcia. Jest to również istotne dla osób niewidomych i niedowidzących. W atrybucie alt warto też dodać słowo kluczowe związane z grafiką. 

Adresy URL  

  • Czy nie duplikują treści na stronie? 
  • Czy nie ma błędu 404? 
  • Certyfikat SSL. 

Adres URL powinien wyglądać tak:  https://twojastrona.pl/nazwa-wpisu/ 

Warto też zwrócić uwagę na certyfikat SSL, który zabezpiecza szyfrowanie danych na stronie oraz wpływa pozytywnie na pozycjonowanie (strony bez certyfikatu pokazane są w wyszukiwarce Google jako “niezabezpieczone”). 

Wytyczne dla robotów Google`a 

  • Sprawdzenie map strony, pliku robots.txt, 
  • Sekcja head. 

Plik robots określa m.in. czy roboty wyszukiwarek mają indeksować daną podstronę i czy umieszczone na niej linki wychodzące mają przekazywać wartość PageRank. 

Mapa strony, Google Search Console 

W trakcie audytu sekcji head (kodu źródłowego strony, który można znaleźć między znacznikami <head> i </head>) trzeba zwrócić przede wszystkim uwagę na tytuł (znacznik <title>, opis strony (znacznik <meta name=”description” content=”” />) oraz znacznik robots (<meta name=”robots” content=”” />). 

Końcowa analiza czynników i strategie wzrostu na przyszłość 

Zebranie wniosków i opracowanie planu naprawczego.  

Jakich narzędzi użyć do audytu SEO? 

W tym raporcie wspominamy i prezentujemy wyniki działań na darmowych narzędziach: 

  • Google Search Console, 
  • Google Analytics, 
  • Planer słów kluczowych, 
  • Ubbersuggest, 
  • https://httpstatus.io/ 

Chcąc jednak dokonać pełniejszej analizy SEO, warto sięgnąć również do płatnych narzędzi, np. SEMSTORM, Senuto, Ahrefs i in, szczególnie pod kątem analizy słów kluczowych, konkurencji, podglądu skuteczności prowadzonych działań czy monitoringu dziennego. 

Jak powinna przebiegać współpraca ze specjalistą SEO? 


Jeśli jednak uznasz, że nie masz tyle czasu, aby samodzielnie przeprowadzić audyt albo potrzebujesz bardziej zaawansowanych informacji, skontaktuj się ze specjalistą. Dzięki temu uzyskasz pełen raport na temat mocnych i słabych stron Twojej witryny i będziesz miał szansę omówić podejmowane działania. Poza tym specjalista posiada doświadczenie w tego rodzaju czynnościach, zatem cały proces może pójść nieco sprawniej. Warto jednak trzymać rękę na pulsie i w odpowiedni sposób podejść do tego zadania. Warto zadawać pytania ekspertowi: 

  • Jaki jest zakres wykonywanej usługi?  
  • Jakie elementy strony zostaną zbadane? 
  • Jakie doświadczenie posiada specjalista SEO (jakie były poprzednie zlecenia i rezultaty działań? 

Jeśli planujesz od razu wdrożenie działań, możesz zostać poproszony o dostęp do konta Google Analytics, Google Search Console i in.   

Efekty po wprowadzeniu audytu SEO 

Wiele zależy od tego, co planujesz zmienić i w jakim zakresie. Pierwsze efekty można obserwować po kilku tygodniach, inne po upływie kilku miesięcy. Na co można liczyć? 

  • poprawa pozycji strony na ważne słowa kluczowe, 
  • zwiększenie ruchu z wyników wyszukiwania, 
  • zwiększenie wskaźnika zwrotu z inwestycji, 
  • zwiększenie sprzedaży (np. w e-sklepie). 

W Internecie istnieje 1,7 miliarda* stron internetowych. Ich cele działania są bardzo różne, ale wszystkie łączy jedno: chcą dotrzeć do swojej grupy docelowej, zainteresować ją i wzbudzić zaangażowanie. W tym procesie pomóc ma audyt SEO, który składa się z analizy widoczności strony w wynikach wyszukiwania, analizy wewnętrznej strony (optymalizacja) oraz analizy poprawności działania witryny oraz jej funkcjonalności. Nie wszyscy przedsiębiorcy lub blogerzy oczekują przeprowadzenia kompleksowego audytu SEO, niektórzy potrzebują mniej szczegółowej analizy lub jedynie jakiegoś fragmentu działań. W tym raporcie przedstawiamy podstawowy audyt SEO, który każdy może wprowadzić na swojej stronie.  

*https://www.internetlivestats.com/total-number-of-websites/ 

Infografika: raport o audycie SEO, Kru.pl

Dołącz do dyskusji

Ostatnie wpisy z tej kategorii

  • Prawo przeciwieństwa w marketingu_ czym jest i jak działa_
    Marketing

    Prawo przeciwieństwa w marketingu: czym jest i jak działa?

    Wiele przedsiębiorstw chce dogonić konkurencję, a następnie ją wyprzedzić. Tracą na to mnóstwo czasu, energii i pieniędzy. Można przybrać inną strategię w marketingu internetowym: prawo przeciwieństwa. Na czym polega to podejście?

  • Branded content, czyli jak skutecznie połączyć reklamę z rozrywką_
    Marketing

    Branded content, czyli jak skutecznie połączyć reklamę z rozrywką?

    Jeśli zauważasz, że konsumenci coraz częściej rezygnują z tradycyjnych form reklamy, a w przeglądarce internetowej instalują AdBlock, to warto zainteresować się tym zagadnieniem. Branded content to reklama produktu/ usługi, która jest połączona z rozrywką w taki sposób, że odbiorca sam chce po nią sięgnąć. Czym jest i jak go porównać do content marketingu?

  • Biznes oparty na mocnych stronach_
    Marketing

    Biznes oparty na mocnych stronach?

    Czy wiesz, że wykonując pracę w zgodzie ze swoimi mocnymi stronami, angażujesz się w nią aż sześć razy bardziej niż gdy skupiasz się na poprawie swoich słabości? Wydawałoby się to oczywiste, ale czy naprawdę wiesz, co jest Twoją mocną stroną i jak to powiązać z biznesem?