Storytelling biznesowy

Storytelling biznesowy: jak to ugryźć?

Wszyscy lubimy historie, bo zapewniają nie tylko rozrywkę, ale też uwagę i większe zaangażowanie. Storytellingu można z powodzeniem używać nie tylko w towarzystwie, opowiadając zabawne anegdoty, ale także w biznesie. Jak wykorzystać tę technikę marketingową? 

Gdy w firmie decydujemy się na content marketing, najczęściej mamy na myśli strony internetoweblogi firmowe oraz social media. Oprócz tego jest jeszcze storytelling, czyli jedna z najstarszych i bardzo skutecznych metod marketingu, ale także element sztuki, filozofii czy religii. 

Storytelling biznesowy: czym jest? 

To silny trend używania historii podczas opowieści o marce czy produkcie. Dzięki temu można od razu obudzić emocje wśród odbiorców, stworzyć dobrą atmosferę wokół firmy oraz pozwolić klientom utożsamić się z wartościami marki. Dobra opowieść niesamowicie wciąga, pozwala wczuć się w rolę bohatera i znaleźć rozwiązanie problemów. Opowiadanie historii przekuwa się na budowanie zaangażowania oraz sprzedaż produktów lub usług. Co istotne, to właśnie storytelling pozwala się wyróżnić spośród innych biznesów. 

Storytelling: na czym polega? 

Eksperci i entuzjaści opowiadania historii mówią, że: “klienci kupują nie to, co robisz, ale dlaczego to robisz” (Simon Sinek). Odbiorcy tak naprawdę nie kupują samego produktu, ale to, co dzięki niemu dostają: komfort, przynależność do jakiejś grupy, bezpieczeństwo etc. Dlatego trzeba zadać sobie pytanie, dlaczego prowadzimy właśnie ten biznes i co nas wyróżnia (kluczowe wartości). W tym procesie mogą pomóc rodzaje opowieści, których możemy użyć, opisując firmę. 

Storytelling: 7 najpopularniejszych rodzajów opowieści 

  1. Od zera do bohatera. Przekonują, że jeśli czegoś chcemy, to możemy dokonać bardzo wiele. Historia w stylu: “Od pucybuta do milionera”, 
  2. Historia marki. Lekka, interesująca opowieść o tym, jak powstała firma. Co sprawiło, że wzięliśmy się za ten biznes? W wielu przypadkach jest to pasja, chęć pomagania innym czy też duży talent w jakiejś dziedzinie. Może na początku w ogóle nie myślałeś o firmie, a ten pomysł urodził się spontanicznie i przyniósł niebywały efekt? Warto to opisać i postarać się wciągnąć czytelników w historię (bez zwrotów typu: “mamy dwudziestoletnie doświadczenie”, tylko opisanie konkretnych sytuacji, które doprowadziły do powstania firmy), 
  3. Sekrety i spiski. Historia o wykryciu jakiegoś sekretu i tym, jak postanowiłeś wyjawić nieznane fakty. Najlepiej zrobić to z przymrużeniem oka, ale tak, żeby wystarczająco utrzymać uwagę klienta. 
  4. Konflikt i rywalizacja. Może konkurowałeś z kimś o miano najbardziej innowacyjnej firmy IT? Co sprawiło, że wygrałeś? Oczywiście zrób to ze smakiem i dystansem. 
  5. Efekt motyla. Chodzi o pokazanie małego, z pozoru nieistotnego zdarzenia, które ma wpływ na przyszłość. Można pokazać, że to, co dzieje się w jednym zakątku kraju lub świata, ma wpływ na całą resztę.  
  6. Problem i rozwiązanie. To częsty motyw storytellingowy, ale wciąż budzący zainteresowanie. Ciągle mamy jakiś problem, który wymaga rozwiązania. Jeśli umiejętnie rozpoznamy potrzeby klientów, ten pomysł będzie strzałem w dziesiątkę. 
  7. Czym byłoby życie bez naszych produktów? To daje bardzo szerokie pole kreacji i interpretacji. W tego typu historiach świetnie odnajdą się np. marki technologiczne

Mimo że rodzaje storytellingu są powszechnie znane i często można zorientować się, które firmy je wykorzystują, to dalej skutecznie działają i wciąż inspirują. Wynika to z samej natury opowieści, którą można wykorzystać tak naprawdę w każdej branży. 

Storytelling: gdzie użyć danej historii? 

Możliwości są nieograniczone: 

  • Strona internetowa – to pierwsze miejsce, gdzie porywająca opowieść pochwyci uwagę klientów i ją utrzyma (strona główna lub zakładka: “o firmie”), 
  • Media społecznościowe – punkt obowiązkowy w promocji firmy. Można tutaj wykorzystać zdjęcia, quizy, krótkie filmy, infografiki etc. 
  • Newsletter – ma spory potencjał sprzedażowy, 
  • Targi offline – pozwolą marce wyróżnić się spośród innych,  
  • Wystąpienia publiczne – największe pole do popisu, aby skupić uwagę odbiorcy na tu i teraz. 

Dołącz do dyskusji

Ostatnie wpisy z tej kategorii

  • Marketing

    Strategia marketingowa: czy małe firmy jej potrzebują?

    Jak działać na rynku i zdobywać klientów, jeśli konkurencja robi to samo, co Ty? Jak się promować, na co położyć nacisk, żeby dotrzeć do odbiorców? Odpowiedzią na te pytania jest przygotowanie strategii marketingowej. Jeśli miałbyś do wyboru: systematyczne działania marketingowe, ale wykonywane w dość przewidywalny, chaotyczny sposób i analizę marki, jej otoczenia konkurencyjnego, ustalenie konkretnego […]

  • Marketing

    Jak założyć jednoosobową działalność gospodarczą?

    Jednoosobowa działalność gospodarcza jest najchętniej wybieraną i najprostszą formą prawną prowadzenia firmy. To krok w stronę większej niezależności zawodowej. Masz pomysł na biznes i chciałbyś założyć działalność? Sprawdź, co Cię czeka. Samozatrudnienie oznacza prowadzenie przedsiębiorstwa przez osobę fizyczną. Jeśli specjalizujesz się w danej dziedzinie i szukasz szerszych możliwości rozwoju zawodowego, to prawdopodobnie właściwy moment na […]

  • Marketing

    Tym zaskoczy Cię Google: tricki

    Wydaje Ci się, że znasz wszystkie zastosowania najpopularniejszej przeglądarki? Sprawdź, co może Cię zaskoczyć w Google i zobacz kilka ciekawych i śmiesznych tricków. Daj sobie chwilę wytchnienia i odpocznij od reklam w Google i natłoku codziennych obowiązków. Dzisiejszy tekst potraktuj z lekkim przymrużeniem oka ze względu na Prima Aprilis. Wszystkie opisane opcje są dostępne dla […]