7 BŁĘDÓW W TWORZENIU CONTENTU

7 grzechów głównych w tworzeniu contentu do Internetu

Czy wiesz, że 8 osób na 10 czyta nagłówki, ale tylko 2 na 10 dalszą część tekstu? Pisanie treści w Internecie nie jest łatwe i rządzi się swoimi prawami. Jakich błędów unikać, aby to właśnie Twój content został zauważony i wzbudził reakcję czytelników? 

Treści w Internecie mogą mieć wszelaką formę: artykuły, video, podcasty, infografiki itp. W tym artykule skoncentrujemy się na tekstach pisanych na stronę internetowąblog, do newslettera czy w ofertach sprzedażowych. Przedstawimy elementy, na które warto zwrócić uwagę i “wejdziemy do głowy” czytelnika.  

Content: informacja i emocja 

Wspomniane formy contentu wykorzystuje każdy przedsiębiorca, chcąc poinformować o swoich usługach, zachęcić do zapoznania się z ofertą czy też spróbować wzbudzić emocje i sprzedać produkt. Mamy na to niewiele czasu. Internauta “skanuje” stronę i w ciągu 5 sekund podejmuje decyzję, czy zawartość jest dla niego interesująca. Dlatego warto iść w stronę łączenia różnych dziedzin marketingu

UX writing: czym jest? 

UX writing to jednocześnie user experience i writing, czyli projektowanie treści, które są użyteczne dla odbiorców pod kątem słownym i wizualnym. UX writing łączy założenia content marketingu i SEO, sprawiając, że treści są interesujące oraz angażujące dla czytelników i wyszukiwarek. 

Content: co jest ważne dla czytelnika? 

Internauta, czytając dany tekst, ma w głowie 4 podstawowe pytania: 

  1. Dlaczego w ogóle warto z tego skorzystać? Co ja z tego będę miał? 
  2. Czy to zadziała w moim przypadku? 
  3. Czy ten sprzedawca jest w porządku? Czy przypadkiem czegoś nie ukrywa? Może tę usługę uda się kupić taniej? 
  4. Czy mam to kupić teraz czy mogę poczekać? 

Poza tym użytkownikowi sieci zależy na tym, żeby móc szybko odnaleźć potrzebną informację, bezproblemowo przyswoić treść oraz znaleźć prostą odpowiedź na nurtujące go pytanie. 

UX writing: 7 grzechów głównych 

Znając rozterki internautów, trzeba dany tekst odpowiednio zaprojektować. Na co jeszcze warto zwrócić uwagę? 

  1. Cel publikacji. Czy Twoim celem jest sprzedaż, zbudowanie wizerunku, a może po prostu informacja? Jeśli ten punkt pominiesz, Twój tekst może od razu zostać odrzucony. Typowy błąd to np. wysyłanie tekstu sprzedażowego do osób, które nie znają Ciebie, Twojego produktu czy usługi. Tacy użytkownicy raczej nie zobaczą sensu w kupowaniu czegoś od Ciebie i potraktują taką wiadomość jako spam
  2. Grupa docelowa. Czy wiesz dokładnie, kto jest Twoim odbiorcą? Nie wystarczy tu jedynie określenie wieku, płci i miejsca zamieszkania. Warto dokładnie zbadać, dlaczego właśnie te osoby będą zainteresowane Twoim produktem. Pomyśl o miejscach styku konsumentów z Twoją marką. Mogą to być np. grupy na Facebooku, gdzie zaoferujesz swoje usługi. 
  3. Co dokładnie chcesz zakomunikować i w jakiej formie? Typowy błąd na tym etapie to branżowy język i specjalistyczne słownictwo. Najprawdopodobniej użytkownicy mało zrozumieją z tego przekazu, dlatego odrzucą ofertę. Badając grupę docelową, poznaj również jej język i ton komunikacji. Na pewno ważne jest pisanie w sposób zwięzły i prosty. Warto też unikać zbyt wielu zaimków, słów wytrychów (“generalnie”, “niemal”, “praktycznie” itp.). 
  4. Brak formatowania treści. Aspekt wizualny jest bardzo potrzebny, ponieważ Klienci szukają przejrzystości. Nikt nie chce zastanawiać się, co autor miał właściwie na myśli. Potrzebne jest dzielenie tekstu na bloki, pogrubianie ważnych informacji, skracanie treści, stosowanie grafik i zdjęć oraz używanie punktowania. Trzeba też pamiętać o dostosowaniu wyglądu strony www do urządzeń mobilnych, ponieważ coraz więcej userów konsumuje i dokonuje zakupów w ten sposób. 
  5. Argumenty koncentrujące się na sprzedaży, a nie na korzyściach. Częstym błędem marketerów i przedsiębiorców jest pisanie o cechach produktu (np. piękne opakowanie biżuterii) zamiast o rzeczywistych korzyściach (kobieta będzie mogła w bezpieczny sposób przechowywać biżuterię: nic się nie zniszczy i zyska specjalne miejsce). Jeśli podasz konkretne przykłady, przemówisz do wyobraźni i zwiększysz szansę na sprzedaż. 
  6. Zasady SEO. Oprócz aspektu wizualnego i merytorycznego, ważne jest dostosowanie treści pod wyszukiwarki internetowe. Jedynie w ten sposób będzie można odnaleźć dany e-sklepstronę czy blog. Koniecznie umieszczaj w tytule, śródtytułach i akapitach słowa kluczowe oraz stosuj różnej wielkości nagłówki. Nie zapominaj również o linkowaniu w tekście. 
  7. Clickbait. To ostatni grzech główny, który powtarza się zdecydowanie zbyt często w treściach online. Twórcy myślą, że w ten sposób zachęcą do kliknięcia w nagłówek, jednak w dłuższej perspektywie użytkownicy stracą zaufanie do tego typu contentu. W sieci można znaleźć coraz więcej fake newsów, w których czytelnicy bardzo łatwo się gubią. Nie utrudniaj im dodatkowo zadania.  

UX writing to spore wyzwanie: w sieci pojawia się coraz więcej treści i każdy walczy o uwagę. Warto zatem przyswoić sobie wspomniane reguły, a efekt będzie widoczny zdecydowanie szybciej. Dobra oferta zawiera nie tylko argumenty racjonalne, ale też emocjonalne. Nikt nie urodził się mistrzem słowa czy sprzedaży, dlatego warto próbować i badać rezultaty działań. 

Dołącz do dyskusji

Ostatnie wpisy z tej kategorii

  • Domena z rozszerzeniem .eu
    Strony www i blogi

    Domena z rozszerzeniem .eu: dlaczego warto ją wybrać?

    Czy wiesz, że w Europie jest zarejestrowanych już 3,5 mln domen z rozszerzeniem .eu? W Polsce ta liczba wynosi około 300 000 i rośnie. Kiedy i dlaczego warto postarać się o rozszerzenie europejskie .eu?

    Popularność domeny .eu w Polsce jest wysoka: zajmuje trzecie miejsce zaraz po narodowych rozszerzeniach: .pl oraz com.pl.

    Europejskie rozszerzenie .eu: kiedy je wybrać?

    Domena .eu najczęściej jest wybierana, gdy:

    prowadzisz działalność na terenie Unii Europejskiej lub masz takie plany,

    gdy Twoja strona internetowa dotyczy zagadnień związanych z Europą,

    W sytuacji, gdy jesteś właścicielem organizacji pozarządowej, która nawiązuje kontakty z UE.

    Domena .eu: co komunikuje?

    Rozszerzenie europejskie informuje nie tylko o tym, że prowadzisz biznes międzynarodowy. Wskazuje również na bycie częścią wspólnoty europejskiej, respektowanie praw Unii Europejskiej. Wybór danego rozszerzenia wpływa na odbiór strony internetowej przez czytelników i potencjalnych kontrahentów. Dlatego ten rodzaj domeny zwiększa wiarygodność firmy, jej zasięg oraz dodaje prestiżu. To także budowanie rozpoznawalności marki ze względu na nowoczesność i otwarcie się na rynki zagraniczne.

    Kto może zarejestrować rozszerzenie .eu?

    Warunek to prowadzenie działalności na terenie jednego z unijnych państw lub w Norwegii, Lichtensteinie czy też w Islandii. Nie są potrzebne specjalne dokumenty. Domenę z rozszerzeniem .eu mogą wykupić również osoby fizyczne pod warunkiem, że są obywatelami UE. Warto pamiętać o zabezpieczeniu rozszerzeń domeny, aby chronić markę przed działaniami konkurencji. Co ciekawe, nie trzeba rezygnować ze znaków diakrytycznych, choć może to być problematyczne dla obcokrajowców.

    Jak przenieść domenę europejską .eu do Kru.pl?

    Przeniesienie, czyli transfer domeny, to przekazanie obsługi domeny do nowego Rejestratora (akredytowanego partnera rejestrującego domenę w imieniu Abonenta w danym rejestrze). Proces polega na przedłużaniu ważności domeny oraz opcji samodzielnej konfiguracji rekordów DNS w Panelu Klienta. Aby dokonać transferu domeny, trzeba pobrać kod AuthInfo od dotychczasowego Rejestratora (tam, gdzie jest zarejestrowana domena). W kilku krokach dokonasz transferu domeny do Kru.pl. Transferu można wykonać w dowolnym momencie od jej zarejestrowania, wygaśnięcia, a także w okresie kwarantanny.

    Obrazek

    Potem wystarczy podsumować zamówienie, w którym znajdzie się informacja o cenie domeny w pierwszym roku oraz po odnowieniu na kolejny rok. Gdy dysponujemy kodem rabatowym, wpisujemy go w wyznaczonym polu. Potrzebne będą oczywiście niezbędne dane do realizacji zamówienia. Rejestracja domeny następuje natychmiast po zaksięgowaniu środków.

  • Blog_ jak zaprojektować wpis, aby był chętniej czytany_
    Strony www i blogi

    Blog: jak zaprojektować wpis, aby był chętniej czytany?

    Prowadzenie bloga firmowego ma duży wpływ na pozycjonowanie i budowanie pozycji eksperta. Istnieje wtedy większe prawdopodobieństwo, że trafisz do potencjalnych klientów, którzy podzielą się Twoim artykułem z innymi. Jak zaprojektować wpis na blog, aby dotarł do większej liczby osób?

  • Mastermind w biznesie online
    Strony www i blogi

    Mastermind w biznesie online

    Prowadzisz biznes internetowy: sklep online, blog, portal? Potrzebujesz porady, wymiany doświadczeń, kontaktów, ale spotykasz się raczej z niezrozumieniem? Mastermind jest dla Ciebie!