Raport. Czas ładowania strony

Raport: czas ładowania strony a funkcjonowanie biznesu w sieci

Według badań Google`a z 2018 roku, aż 50% internautów liczy na to, że strona internetowa załaduje się w ciągu 2 sekund. Jeśli witryna nie otwiera się po 3 sekundach, 53% użytkowników wychodzi z niej. Jakie czynniki mają wpływ na szybkość ładowania strony i jak można je poprawić? 

Żyjemy coraz szybciej, a na to ogromny wpływ ma rozwój Internetu. Często użytkownicy włączają naraz kilka urządzeń i oczekują natychmiastowych odpowiedzi. To jedna z przyczyn zmian w zakresie podejścia do nowych technologii. Zbyt wolno działająca strona to już nie tylko spadek konsumenckiej przyjemności, rosnący współczynnik odrzuceń w Google Analytics i, co istotne, obniżenie konwersji. Prędkość ładowania stron jest czynnikiem rankingowym, ważnym również dla pozycjonowania firmy w wyszukiwarkach internetowych. 

Szybkość wczytywania stron: jak ją sprawdzić? 

Pomiar szybkości ładowania strony można wykonać za pomocą kilku narzędzi: 

  • PageSpeed Insights od Google, gdzie po wpisaniu adresu strony otrzymujemy raport, w którym widać ładowanie strony na mobile oraz desktop. Otrzymujemy również zalecenia co do poprawy prędkości strony. 
  • Mobile Friendly Test. Na stronie można uzyskać dokładną analizę prędkości naszej witryny pod kątem urządzeń mobilnych. Liczba użytkowników korzystających z wersji mobilnej zwiększa się co roku, dlatego to ważny trend. Można wygenerować bezpłatny raport. 
  • GTmetrix. Wyświetla czas ładowania strony, jej rozmiary oraz wskazówki co do poprawy również względem ładowania witryny w innych wyszukiwarkach niż Google i w różnych krajach. 

6 czynników, które wpływają na czas ładowania witryny 

Gdy już wiemy, w jakim czasie strona wczytuje się i co trzeba z tym zrobić, warto popatrzeć nieco szerzej na to zagadnienie. Niektóre z podanych czynności można wykonać samodzielnie, inne wymagają pomocy programisty. 

  1. Dobry hosting. Hosting to usługa wynajmu przestrzeni dyskowej dla Klientów. Ważne jest, aby serwery wynajmowane od właściciela serwerowni działały w sposób ciągły i strony www były dostępne. Dobry dostawca hostingu jest jak fundament dla biznesu w sieci, dlatego liczy się nie tylko cena, ale przede wszystkim bezpieczeństwo, wiarygodność firmy, uczciwa oferta, odpowiednie technologie i szybkość łącza. Poniżej więcej informacji na ten temat. 
  2. Zaufany system zarządzania treścią i usuwanie zbędnych elementów strony. Ważne, aby był bezpieczny i dobrze zoptymalizowany, aby wtyczki wczytywały się łatwo i intuicyjnie. Najczęściej wybieranym CMS jest WordPress, ale istnieją również Joomla, Magento czy też Presta Shop. Częste aktualizacje, liczba komentarzy świadczą o tym, że system zarządzania treścią jest bezpieczny i wygodny. Zbyt duża liczba włączonych opcji może spowolnić ładowanie strony. 
  3. Zmniejszenie zużycia serwera i porządek w kodzie źródłowym. Takie elementy strony jak treść, obrazki i kod źródłowy muszą zostać przetworzone przez serwer, który zużywa pokaźne zasoby. Jeśli te elementy zajmują zbyt wiele miejsca, strona może ładować się wolniej. Dobrym sposobem będzie włączenie opcji GZIP, której używa się do kompresji plików. Inna metoda to aktywowanie wtyczek WP Super Cache, W3 Total Cache lub WP Fastest Cache. Niektóre elementy kodu warto usunąć, np. niepotrzebne komendy czy kody śledzące. Co więcej, część tych wtyczek zawiera opcję minifikacji, co dodatkowo zmniejsza kod źródłowy strony i usuwa niepotrzebne funkcjonalności. Zmniejszenie zużycia serwera polega więc na kompresji zasobów.  
  4. Aktualizacja wtyczek i motywów. Trzeba na bieżąco aktualizować wtyczki, szablony i motywy, ponieważ nie tylko przyspieszy to ładowanie strony, ale też zmniejszy ryzyko ataków hackerskich. Jeśli któraś wtyczka nie jest używana, lepiej ją usunąć. 
  5. Zmniejszenie wagi obrazów. To najczęstszy powód wolniejszego ładowania strony. Po wrzuceniu do systemu zarządzania treścią kilku obrazków o wadze 2 MB, znacznie wydłużamy ten proces. Warto zainstalować wtyczkę WP Smush w WordPressie, dzięki czemu już po dodaniu zdjęć zostaną one automatycznie skompresowane do potrzebnego rozmiaru. Inny sposób to zmniejszenie rozmiaru obrazków w dowolnym programie graficznym, np. Irfanview lub optymalizatorze zdjęć online: Optimizilla
  6. Usunięcie niepotrzebnych przekierowań. Za każdym razem, kiedy występuje przekierowanie na daną podstronę, strona wraz z zasobami ładuje się ponownie i to wydłuża czas. Ważne są przekierowania 301, ponieważ wskazują nowy adres podstrony, gdzie nie ma błędów. Warto jednak sprawdzić poprawność pozostałych przekierowań, tzn. czy użytkownik ląduje we właściwym miejscu i czy nie ma sławnego błędu 404. 

Rodzaj hostingu a szybkość ładowania strony 

Istnieje kilka rodzajów hostingu i ich wybór wiąże się z szybkością ładowania strony i mocą serwera. Wiele oczywiście zależy od typu działalności, jaki prowadzimy (czy to prosty blog, sklep internetowy czy np. strona instytucji finansowej) oraz zapotrzebowania mocy serwera: 

Rodzaje hostingu: 

  • Hosting współdzielony – najtańszy hosting, który polega na dzieleniu przestrzeni dyskowej między wielu użytkowników. Jeśli prowadzimy blog, stronę internetową, która nie generuje zbyt dużo ruchu, takie rozwiązanie okaże się korzystne. Dodatkowo nie jest wymagana wiedza techniczna, aby obsługiwać ten typ hostingu. Warto jednak wziąć pod uwagę, że serwer jest współdzielony, dlatego jego moc w przypadku większego ruchu na stronie może okazać się słabsza, a czas ładowania witryny wolniejszy. 
  • VPS – rozwiązanie pośrednie między hostingiem współdzielonym a dedykowanym. VPS to wirtualna maszyna, zainstalowana na serwerze, do którego ma dostęp użytkownik. Użytkownik dysponuje określoną częścią serwera, ale oprogramowanie i system operacyjny są wydzielone. W zależności od wykupionego pakietu otrzymuje się gwarancję funkcjonowania danych parametrów. Jednak po przekroczeniu pewnych limitów, moc serwera jest dużo słabsza. Ten typ serwera jest wykorzystywany przez wiele instytucji, sklepy online, a nawet banki. Wymaga nieco większych kompetencji technicznych, konieczne jest wykonywanie backupu. 
  • Chmura – wirtualny zbiór usług, nieco podobny do VPS, ale ze współdzielonym storage. Chmura jest zbudowana z bardzo wielu serwerów fizycznych, sieci i pamięci dyskowej. Usługi cloud computing są dużo bardziej elastyczne i redundatne niż VPS. W przypadku awarii strona jest wciąż dostępna, a pliki dzięki automatycznemu transferowi są przenoszone w inne, bezpieczne miejsce. Hosting w chmurze wymaga pomocy administratora lub wiedzy technicznej. To rozwiązanie właściwie dla każdego typu działalności.  
  • Serwer dedykowany – to najbardziej komfortowa i najdroższa opcja, czyli oddzielny komputer, pełniący rolę serwera dla jednego usługobiorcy. Wynajmowany jest od dostawcy, centrum danych lub firmy hostingowej. Użytkownik ma pewność co do mocy serwera i szybkiego wczytywania stron ze względu na to, że zasoby są w całości przeznaczone dla jednego Klienta. Parametry są wcześniej dokładnie ustalone i przestrzegane. To wybór dla dużych sklepów internetowych, instytucji finansowych czy wszelkich stron, na których liczy się wydajność i moc serwera. Przy obsłudze prawdopodobnie będzie potrzebna pomoc administratora.  

Dobry hosting, czyli jaki? 

Kluczowym pytaniem jest: po czym poznać dobrego dostawcę hostingu? To ważny wybór, od którego zależy jakość funkcjonowania przedsiębiorstwa, a w tym szybkość ładowania strony. Orientacja w rodzajach hostingu pozwoliła nakreślić indywidualne oczekiwania względem hostingu. Następnie ważne są poszczególne parametry, które składają się na usługę. 

  1. Bezpieczeństwo hostingu. Szukając firmy hostingowej, każdemu zależy na bezpieczeństwie powierzonych danych i usług. Po czym je rozpoznać?  
    1. Dobre oprogramowanie antywirusowe i jego stała aktualizacja  
    2. Wysokie SLA, czyli gwarancja czasu, w jakim serwer będzie dostępny i gotowy do pracy. Standardy SLA powinny wynosić obecnie około 99,5%, czyli 1,83 dni rocznie niedostępności systemu, 3,60 godzin miesięcznie i 50 minut tygodniowo. 
    3. Częste wykonywanie backupów. Czy w momencie cyberataku użytkownik może skorzystać z wykonanej kopii zapasowej? 
    4. Serwerownia: gdzie się znajduje, jakie panują w niej warunki techniczne, temperatura, chłodzenie, zabezpieczenie na wypadek pożaru etc. 
  2. Przestrzeń dyskowa i transfer danych. Jaka jest maksymalna pojemność dysku, jaką oferuje dostawca hostingu do dyspozycji użytkownika? Transfer oznacza ilość danych, jaka może zostać pobrana z naszej witryny przez użytkowników, którzy ją odwiedzają. Transfer zależy od wielu elementów na stronie: treści, zdjęć, filmów, animacji etc. Trzeba o swoich oczekiwaniach poinformować firmę hostingową i dowiedzieć się, jakie oferuje parametry usług oraz co stanie się po ich przekroczeniu (jeśli np. ruch na stronie znacznie wzrośnie). Ustalenie tych dwóch parametrów jest kluczowe, jeśli chodzi o szybkie działanie strony. Warto zwrócić uwagę na to, jak przebiega współpraca z dostawcą usług w zakresie ustalania tych szczegółów i czy oraz w jaki sposób informuje o przekroczeniu limitów. Pamięć RAM powinna wynosić minimum 128 MB na jeden proces, czyli jedno wejście użytkownika na dowolną podstronę. Obecnie standardem jest brak limitów na transfer. 
  3. Serwer dedykowany. O taką opcję zabiega wielu Klientów. Warto sprawdzić, czy firma ma ją w swojej ofercie. Nawet jeśli teraz nie jest nam potrzebna, w pewnym momencie rozwoju biznesu może stać się kartą przetargową. 
  4. Szybkość łącza i wydajność serwera. Im większa szybkość łącza, tym szybciej ładuje się strona internetowa. Czy hostingodawca dysponuje dyskami SSD, które zapewniają wydajność serwera? 
  5. Uptime serwera, czyli ustalony procentowo czas bezawaryjnego działania serwera (wspomniane wcześniej SLA). Warto zwracać uwagę na tych dostawców, którzy oferują uptime na poziomie min. 99% oraz na fakt, co dzieje się w przypadku przekroczenia limitu przez usługodawcę (rekompensata finansowa czy też promocja na inne usługi?) 
  6. Odpowiednie technologie. W zależności od rodzaju prowadzonej działalności, potrzebujemy określonej technologii, aby strona działała płynnie. Standardem jest PHP 7.0 i baza danych MySQL. Ważne są również dodatkowe usługi takie jak częste backupy, okres testowy, poradnictwo czy zabezpieczenia DNS. 
  7. Cena hostingu. Nie jest najważniejszym czynnikiem, ale warto wstrzymać się, jeśli np. hostingodawca oferuje darmowe domeny czy bezpłatny hosting, gdyż zazwyczaj tego typu oferty odbijają się na jakości usług. Najczęściej przy takich ofertach darmowy hosting obowiązuje przez jakiś czas, a cena odnowienia usługi wynosi trzykrotnie więcej niż u innych dostawców. Inny “haczyk” tej usługi to np. serwery znajdujące się za granicą, przez co w razie awarii nie ma do nich dostępu. Czasem gra nie jest warta świeczki. 
  8. Wsparcie techniczne. Jak wygląda zaplecze techniczne dostawcy usług? Czas odpowiedzi na zgłoszenia, możliwość kontaktu etc.? Nie zawsze użytkownik potrafi wykonać wszystko samodzielnie i pomoc techniczna (szczególnie czas reakcji) jest istotny.  
  9. Certyfikat SSL. Podnosi on bezpieczeństwo witryny (zielona kłódka), jest czynnikiem rankingowym w wyszukiwarkach Google oraz wpływa na wiarygodność marki. Wiele dostawców oferuje darmowe Certyfikaty SSL. 
  10. Postępowanie w razie awarii. W umowie z hostingodawcą powinna być też zawarta informacja o tym, jakie jest postępowanie firmy w sytuacji awarii. Liczy się tutaj czas reakcji. Jeśli trzeba na nią czekać np. kilka dni, generuje to duże koszty dla firmy, nie mówiąc o spadku energii i motywacji do pracy. Bardzo ważny jest monitoring serwera. 

Pytania do firmy hostingowej 

Podsumowując, zanim zmienimy lub wybierzemy dostawcę hostingu, warto zadać mu kilka szybkich pytań: 

  1. Czy serwer działa na dyskach SSD? 
  2. Czy hosting obsługuje kompresję GZIP? 
  3. Czy serwer obsługuje PHP 7.0 lub wyżej? 
  4. Czy uptime serwera wynosi 99% 
  5. Czy są wykonywane kopie zapasowe 24 na dobę? 
  6. Czy jest wykonywany monitoring serwera? 
  7. Czy jest oferowany certyfikat SSL? 

Podsumowanie 

Raport został podzielony na 4 części, w których omówiono wszystkie elementy mające wpływ na szybkość ładowania strony www: narzędzia, które sprawdzają prędkość wczytywania stron, czynniki skracające czas ładowania witryny, wyjaśnienie zależności między rodzajem hostingu a szybkością ładowania strony oraz wylistowanie faktów, po jakich można poznać dobrego dostawcę hostingu. Obecnie szybkość ładowania strony to już nie tylko czynnik rankingujący, który ma wpływ na pozycjonowanie, ale również bardzo mocno związany z funkcjonowaniem biznesu, przekazywaniem informacji, sprzedażą, promocją i bezpieczeństwem danych w firmie. Prędkość wczytywania strony jest mierzalnym wskaźnikiem, który ma znaczenie zarówno w przypadku małych firm, blogów, jak i dużych organizacji, instytucji i korporacji.  

Źródła: 

https://www.thinkwithgoogle.com/marketing-resources/data-measurement/mobile-page-speed-new-industry-benchmarks/

Infografika: Raport: szybkość ładowania strony a funkcjonowanie biznesu w sieci

Dołącz do dyskusji

Ostatnie wpisy z tej kategorii

  • Strony www i blogi

    Tani i dobry hosting – czy to możliwe?

    Obecnie wybór dobrego, a jednocześnie taniego hostingu to nie lada wyzwanie. Ofert z wielu rozmaitych firm hostingowych, czy mniejszych, czy tych bardziej znanych na rynku mamy wiele. Z każdej strony jesteśmy kuszeni najniższymi cenami i zarazem najlepszą jakością. Tak naprawdę na jakość przedkłada się wiele czynników, dlatego do wyboru odpowiedniego hostingu powinniśmy podejść z ostrożnością […]

  • Domena .PL_ ciekawostki
    Strony www i blogi

    Domena .pl: ciekawostki

    Rozszerzenie domeny .pl jest najpopularniejsze i najczęściej wybierane przez właścicieli stron internetowych. Krajowa domena istnieje już 30 lat i jej pozycja wciąż rośnie. Liczba rejestracji tego rozszerzenia to blisko 2,3 miliony adresów internetowych.

  • Blog_ jak zaprojektować wpis, aby był chętniej czytany_
    Strony www i blogi

    Blog: jak zaprojektować wpis, aby był chętniej czytany?

    Prowadzenie bloga firmowego ma duży wpływ na pozycjonowanie i budowanie pozycji eksperta. Istnieje wtedy większe prawdopodobieństwo, że trafisz do potencjalnych klientów, którzy podzielą się Twoim artykułem z innymi. Jak zaprojektować wpis na blog, aby dotarł do większej liczby osób?