RAPORT_ Jak wybrać dostawcę hostingu w firmie_

RAPORT: Jak wybrać dostawcę hostingu w firmie?

Wybór dostawcy hostingu jest jedną z ważniejszych decyzji związanych z funkcjonowaniem marki w Internecie. Bezpieczeństwo, ciągłość działania serwera i mocny hosting, to czynniki kluczowe dla większości zainteresowanych. Decyzja nie jest jednak prosta, a w gąszczu ofert łatwo się zagubić. Jak dokonać wyboru? 

Nieprzerwany kontakt z Klientem jest bardzo ważny, niezależnie od tego, czy prowadzimy sklep internetowy, startup czy blog. To jednak tylko jeden z czynników, na który warto zwrócić uwagę przy wyborze hostingodawcy. W naszym raporcie można znaleźć odpowiedzi na pytania, czym jest hosting, jakie są jego rodzaje, co oznaczają parametry hostingu, na czym polega bezpieczeństwo usługi, co powinien zapewnić dostawca oraz co jeszcze będzie potrzebne oprócz hostingu. Nie zapomnieliśmy również o informacji, czego unikać. 

Co to jest hosting

To usługa wynajęcia przestrzeni serwerowej na komputerze podłączonym do Internetu. Właściciel serwerowni udostępnia Klientowi własną przestrzeń przy założeniu, że serwery będą działały nieprzerwanie. Dzięki temu istnieje gwarancja na to, że zawartość strony internetowej będzie dostępna do korzystania i zarządzania. Inaczej mówiąc, to wydzielone miejsce na podłączonym do Internetu serwerze. Hosting umożliwia utrzymywanie stron www, rozbudowanych serwisów, sklepów internetowych, plików multimedialnych, zdjęć czy kont e-mail. Wynajem usługi hostingu jest o wiele bardziej opłacalny, bardziej oszczędny i szybszy niż budowa własnej serwerowni. 

Jakie są rodzaje hostingu? 

Dostawcy usług internetowych (ISP, czyli Internet Service Providers) świadczą różne rodzaje hostingu: 

  • Współdzielony – najpopularniejszy, najtańszy i zgodny z potrzebami większości Klientów. Polega on na współdzieleniu części zasobów, udostępnionych na fizycznym serwerze. Klienci mają do dyspozycji określoną część przestrzeni dyskowej oraz funkcjonalności i nie muszą martwić się o bezpieczeństwo serwera, aktualizację oprogramowania. Usługodawca realizuje te zadania, a po stronie Klienta leży zarządzanie własną stroną internetową oraz konfiguracja skrzynek pocztowych.  
  • Dedykowany – ten rodzaj hostingu oddaje całą przestrzeń dyskową na wyłączność Klienta (w przeciwieństwie do współdzielonego między wielu użytkowników). W zależności od rodzaju podpisanej umowy, administracja serwerem może leżeć po stronie Klienta, jak i dostawcy usług. 
  • Kolokacja – to rodzaj hostingu dedykowanego, który polega na udostępnieniu Klientowi całej przestrzeni dyskowej oraz fizycznego miejsca w serwerowni, w której ten zamieszcza swój sprzęt. Dostawca usług zapewnia połączenie internetowe, zasilanie, klimatyzację, ochronę przeciwpożarową i inne funkcje centrum danych.  
  • VPS (Virtual Private Server) – to rozwiązanie pomiędzy hostingiem współdzielonym a dedykowanym. Klient ma do dyspozycji określoną część serwera, który współdzieli z innymi użytkownikami, ale zyskuje dostęp do osobnego oprogramowania i systemu operacyjnego.  

Wybór rodzaju serwera jest zależny od typu działalności w sieci. Jeśli prowadzimy mały sklep, blog, stronę, która nie potrzebuje dużej mocy serwera, wystarczy hosting współdzielony lub VPS (minimum to 30 GB pojemności dyskowej). W przypadku większego sklepu online, dużej liczby produktów, zdjęć, filmów, warto zastanowić się nad hostingiem dedykowanym lub kolokacją.  

Co oznaczają parametry hostingu

Warto wiedzieć, co oznaczają poszczególne parametry, które wpływają na funkcjonalność hostingu: 

  1. Pojemność serwera. Najczęściej jest ona wymierzona w gigabajtach i oznacza dostępną ilość miejsca na serwerze. Dzięki tej liczbie można określić, jak bardzo zaawansowane strony internetowe jesteśmy w stanie zbudować, ile zmieścić zdjęć, filmów, tekstów i innych elementów strony. Nawet jeśli trudno będzie wybrać dla siebie pojemność serwera, firma hostingowa zapewnia stopniowe zwiększanie lub zmniejszanie potrzebnego miejsca na serwerze. Oczywiście im większa pojemność, tym więcej można zrobić na stronie i może ona działać sprawniej. 
  2. Transfer danych. Ten parametr informuje o tym, jaka ilość danych może zostać przesłana do i z serwera w odniesieniu do jednostki czasu (najczęściej podawany jest miesiąc). Jeśli chodzi o zwykłą, prostą stronę www, wystarczy zaledwie kilka gigabajtów. Podobnie jak w przypadku pojemności serwera, transfer danych można zwiększać. Wiele firm hostingowych oferuje transfer danych bez limitu, co jest bardzo wygodne.  
  3. Liczba domen i stron www. To informacja, ile stron internetowych można utworzyć na danym koncie hostingowym. Najczęściej zaczyna się od jednej, ale może w przyszłości planowane jest rozszerzenie działalności blogerskiej i np. otworzenie kolejnych 3 stron, przeznaczonych do oferty książek, podcastów, filmów i warsztatów? Wiele zależy od tego, ile przestrzeni dyskowej zajmą te strony: możliwe będzie wykupienie kolejnego hostingu lub utrzymanej tej ilości domen przy jednoczesnym ograniczeniu zajmowanego miejsca na serwerze. 
  4. Liczba kont FTP. FTP to File Transfer Protokol, czyli możliwość przesyłania plików bezpośrednio na serwer oraz wysyłanie ich bezpośrednio na komputer. FTP umożliwia korzystanie z zasobów strony, czyli przesyłu  plików, dokonywania zakupów. To najbardziej istotne dla właścicieli sklepów internetowych, ponieważ im większa liczba kont FTP na serwerze, tym większa szansa na ewentualnych Klientów. Konto zakłada się poprzez zwykłą rejestrację.  
  5. Bazy danych. To rodzaj plików, które magazynują informacje na temat stron internetowych. Jeśli dostawca oferuje co najmniej kilka baz danych, tym strona zajmuje mniej miejsca, a użytkownicy mają dostęp do większej ilości funkcji witryny, np. wyszukiwarki czy forum. To szczególnie istotne w przypadku stron, na których użytkownicy dodają dużo komentarzy, wklejają zdjęcia itp., sklepów internetowych, interaktywnych serwisów. Dostawca usług powinien oferować co najmniej 2 bazy danych typu MySQL oraz PostgreSQL, która dysponuje większą liczbą funkcji. 
  6. Liczba domen zaparkowanych. To rodzaj domeny, która widnieje na koncie hostingowym, ale po wejściu przekierowuje na inną stronę. To “chwyt” stosowany na przykład, gdy docelowa usługa jest jeszcze niegotowa do wyświetlenia albo w celu monetyzacji (strona służąca jedynie do reklam).  

Po czym rozpoznać dobrego dostawcę hostingu? 

Mając już sporą orientację w hostingu i znając własne oczekiwania, czas wziąć pod lupę dostawców usług (ISP).  

  • Cena hostingu. Hosting w dobrej cenie jest ważny, ale cena nie jest czynnikiem decydującym. Na pewno jak ognia trzeba unikać darmowego hostingu, ponieważ … nie ma nic za darmo. Za tak niską ceną idzie słaba jakość usług. W tym przypadku nie ma żadnej kontroli nad ważnymi rzeczami jak centrum danych (serwerowni) usługodawcy (może znajdować się na innej półkuli, a w razie awarii nie będzie kontaktu z obsługą), wolno ładującymi się stronami. Poza tym często w takich przypadkach darmowy hosting może obejmować pierwszy okres uruchomienia usługi, następnie przedłużenie okaże się dwukrotnie wyższe lub trzeba będzie liczyć się z reklamami dostawcy na własnej stronie. 
  • Bezpieczeństwo hostingu i uptime serwera (czas bezawaryjnego działania serwera wyrażony w procentach). Bezpieczeństwo jest niezbędne dla dobrego działania usługi, ochrony danych Klientów i budowania wizerunku firmy. Aby dane i usługi były bezpieczne, dostawca powinien udostępniać informację na temat serwerowni, tzn. gdzie ona się znajduje, jakie panują w niej warunki techniczne, jakie są przewidywane zabezpieczenia na wypadek pożaru, awarii, czy serwerownia jest chłodzona. Inne ważne punkty to wysokie SLA (uptime serwera), czyli wskaźnik, który pokazuje dostępność systemu w danym czasie. Inaczej mówiąc: jak długo w ciągu roku serwer działa bezawaryjnie, a użytkownik jest w stanie wydajnie obsługiwać strony internetowe? Standardem jest SLA na poziomie około 99,5%, czyli 1,83 dni rocznie niedostępności systemu, 3,60 godzin miesięcznie i 50 minut tygodniowo. UWAGA! W przypadku niewywiązania się z umowy, dostawca powinien zaoferować rekompensatę, np. finansową. Kolejny ważny element, na który warto zwrócić uwagę u dostawcy, to częste wykonywanie backupów oraz stałe aktualizowanie programów antywirusowych.  
  • Szybkość łącza i wydajność serwera. Szybkość łącza, czyli transfer danych, to ilość wysyłanych danych z serwera użytkownikom strony. Im większy ruch na stronie, tym potrzebny większy transfer. Strony i blogi o niedużym ruchu wymagają zazwyczaj około 100 GB. Jeśli chodzi o wydajność serwera, potrzebne będą dyski SSD, a nie talerzowe. SSD są bardziej odporne na wstrząsy, można być także pewnym o zapisane dane.  
  • Odpowiednie technologie – ważna jest zgodność technologii używanych przez dostawcę z aktualnymi wymaganiami technicznymi. Standardem jest PHP 7.0 i baza danych min. MySQL. Ważne są również dodatkowe usługi takie jak częste backupy, okres testowy, wsparcie techniczne czy zabezpieczenia DNS

Co jeszcze należy do obowiązków dostawców usług? 

Oprócz zapewnienia ciągłości usług, podnoszenia poziomu bezpieczeństwa serwerów wirtualnych, regularnego wykonywania kopii zapasowych plików, stałych aktualizacji systemów operacyjnych i oprogramowania, ważny jest także wysoki poziom obsługi Klienta. Przejrzystość działania, umiejętność nawiązywania relacji z Klientem, precyzyjne odpowiedzi na pytania to coś, co jest w cenie. Dobry dostawca hostingu nie ukrywa kosztów po przedłużeniu, limitów usług itp. Wskazówką przy wyborze mogą być również dobre opinie Klientów. 

Co oprócz hostingu? Wzmocnienie bezpieczeństwa usług 

Dostawcy usług internetowych, czyli ISP (ang. Internet Service Providers) świadczą różne rodzaje hostingu – dostosowane do potrzeb różnych klientów. Zazwyczaj są to również domeny, czyli nazwy stron internetowych wpisywane w wyszukiwarkę oraz certyfikat SSL. Protokół SSL to tzw. “zielona kłódka”, czyli dodatkowe zabezpieczenie domeny i danych w Internecie. Polega ono na szyfrowaniu haseł, loginów, przesyłanych danych wrażliwych, numerów kart kredytowych etc. Poza tym strony zaopatrzone w protokół SSL są lepiej traktowane przez wyszukiwarki Google i Mozilla, a obecność “zielonej kłódki” jest czynnikiem rankingującym w odniesieniu do wartości stron internetowych. Co więcej, strony zabezpieczone certyfikatem ładują się szybciej. Wszystkie te czynniki są istotne również ze względu na nieubłagane statystyki: blisko 50% użytkowników obawia się o własne dane w sieci i aż 50% użytkowników liczy, że strona załaduje się w ciągu 2 sekund. 

Podsumowanie 

Zanim przystąpimy do podpisywania umowy, trzeba dokładnie wiedzieć, jakiej usługi potrzebujemy (rodzaj hostingu, przestrzeń dyskowa, jakie mamy plany co do rozwoju działalności w sieci). Następnie warto zorientować się, czy dostawca usług jest w stanie zapewnić wymagane warunki, czy ma w swojej ofercie różne rodzaje hostingu, odpowiednią przestrzeń dyskową i transfer danych, w jaki sposób dba o bezpieczeństwo hostingu, jakich technologii używa etc. Nie można oczywiście zapomnieć o podstawowym obowiązku hostingodawcy: warunku nieprzerwanego działania usługi i szczegółowym zapisie dostępności serwera w umowie (SLA). Warto też wziąć pod uwagę wybór domeny i dodatkowych funkcjonalności, np. certyfikatu SSL, który uwiarygadnia markę w sieci, powoduje szybsze ładowanie strony oraz wpływa na pozycjonowanie witryny. 

Infografika. Jak wybrać dostawcę hostingu w firmie?

Dołącz do dyskusji

Ostatnie wpisy z tej kategorii

  • Strony www i blogi

    Hosting bez kruczków: po czym rozpoznasz dobrego dostawcę usług?

    Marzysz o stworzeniu własnego miejsca w sieci? Chcesz zaprezentować swoje portfolio, blog albo sprzedawać własne produkty? A może już miałeś własną stronę, ale nie byłeś zadowolony z usługi? Sprawdź, jak wybrać godnego zaufania dostawcę hostingu, który działa bez kruczków. Gdy jesteś w sklepie i przeglądasz produkty, szukasz czegoś, co zrobi na Tobie dobre wrażenie. Wprawi […]

  • Strony www i blogi

    Core Web Vitals: czym są i jaki mają wpływ na SEO?

    W maju 2020 roku Google poinformował o wprowadzeniu Core Web Vitals, czyli wskaźników, które są nowym czynnikiem rankingowym. Sprawdź, na czym polega aktualizacja Google i w jaki sposób zmiany wpłyną na pozycję Twojej strony w wynikach wyszukiwania.  Już niebawem Google szykuje aktualizację, której celem jest wzmocnienie jakości, szybkości działania i czytelności witryn internetowych. Będzie to […]

  • Strony www i blogi

    Strona www na WordPressie 5.7: poznaj najnowszą aktualizację

    WordPress stale się rozwija, oferując elastyczność i bezpieczeństwo korzystania. 9 marca 2021 roku została ogłoszona najnowsza wersja WordPressa. To pierwsza z trzech aktualizacji zaplanowana na obecny rok. Wersja Esperanza przynosi sporo zmian na lepsze. Sprawdź. WordPress obsługuje ponad 40% stron internetowych. To jeden z najpopularniejszych CMS, bardzo intuicyjnych w obsłudze. WordPress jest wciąż ulepszany i […]